Author |
Topic |
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/03 : 18:08:18
|
Om man skall ha en MC-pickup, om man väljer en step-up trafo måste man väl satsa ändå på ett RIIA med en just MM-ingång? Eller duger vad man då har på förstärkeriet? |
J. Ullberg |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/10 : 10:19:05
|
Gör ett nytt försök.
Hur skall man tänka när man skall para ihop tonarmen med puppa? Det står ju ibland vilken vikt på puppa armen skall klara, men är det inget ytterligare man behöver tänka på? |
J. Ullberg |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/10 : 11:16:38
|
En fråga till: "Medium-mass" tonarmar, hur definieras en sådan? |
J. Ullberg |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/11/10 : 21:42:02
|
Det är inga lätta frågor du ställer Buggson!
StepUp tycker jag själv är ett gott alternativ om man har ett välljudande MM-riaa. (Om man nu är inne på lågnivå-MC-spåret) Om inte annat kan det vara ett lärorikt steg och en bra referens när man ev. går vidare och lyssnar till kompetenta RIAA-steg med god klass på MC-förstärkning. (vilket för mig betyder helt eller delvis solid state förstärkning)
Jag får läsa in mig på vad du sitter på för förstärkeri idag...
Vad gäller MC kontra tonamens massa eller snarare medelhög massa hos tonarmen så vill jag nog påstå att en medelmassearm, som också då fungerar bra med lejonparten av de MC pickuper som är populära idag, ligger någonstans runt 10-14gr rörlig massa. Då brukar det fungera med t.ex. Lyra/ZYX/Benz Micro/Sumiko/Koetsu och flera andra alternativ. Även en DL-103(R) kan fungera även om den gillar lite mera massa. Det går ju att använda en guldtia och lite häftmassa för att öka vikten på puppan, och därmed den rörliga massan. Den ökade vikten kommer ju också med egenskapena tt motvikten får flyttas tillbaka vilket också ökar den rörliga massan.
Jag provar just nu att spela min DL-103, som fått en Midas-aluminiumkropp, i min SME där matchningen på pappret inte är optimal. Det fungerar dock mycket väl, spårar utmärkt och en härlig, fast bas i återgivningen. Till det bidrar givetvis puppans plötsliga viktökning upp till ca 14gr, likväl som att motvikten halkar betydligt längre bak för att erhålla rätt nålvikt och balans. Skulle tippa att den rörliga massan stuckit iväg ganska avsevärt från tonarmens 12gr uppåt.
VH Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/11/10 : 22:33:51
|
Kolla min lösning ang motvikt. I tråden Äntligen! |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/11 : 22:50:06
|
Vad jag har idag är nog inte mkt att hurra för. Har en gammal Teac A-X-5000 med inbyggt RIIA och även en liten knapp att trycka in om man har MC.
Mitt "problem" är ju att jag skall byta ut allt jag har och tänkte börja med skivspelaren och den drar iväg i kostnad så jag funderar på om jag skulle initialt satsa på en lösning som skulle "fungera" men vara långt ifrån optimal då jag skulle vilja vänta ett tag med RIIa-investering för att sprida kostnaderna lite. Det blir nog att jag satsar på ett bra RIIA med MC så får ev. step-up komma senare då man ändå med en sådan måste ha en hyfsad MM-ingång.
Jag kan se tre olika vägar fram till något som kan fungera tills vidare. 1. Sätta på min nuvarande Ortofon OM-10 2. Köpa mig en låg-nivå eller hög-nivå MC och ett riktigt billigt MC-RIIA 3. En MI-puppa utan RIIA investering
Låter det som möjliga provisoriska lösningar? |
J. Ullberg |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/11/11 : 23:21:40
|
Såg en lika dan kombo som min på rehifi........ |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2014/11/11 : 23:38:56
|
Usch det är svårt med grammofonförstärkare det är verkligen personliga val som avgör vad man gillar precis som med en puppa.
Om jag skulle börja om med att köpa/bygga nytt så skulle jag satsa rejält på ett extremt bra MM-steg därefter när man vill köpa en MC-puppa kan man köpa kvalitativa stepup transformatorer som är anpassade till puppans inre resistans.
Vill man inte göra detta finns det ett alternativ som skall låta bra (enligt hifivänner) http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0313/ifi_audio_iphono.htm Jag har bara titta på denna, det finns väldigt många inställningar så även den justeringslystne får sina begär mättade tyvärr är den resistiva lasten inte justerbar för MM. Det enda jag har hört som kan vara till nackdel är att in och utgång finns på respektive kortsida men det är nog mer en fråga om tycke och smak.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/12 : 08:16:17
|
Jag har en tendens att plötsligt bestämma mig för något och sedan har jag väldigt svårt att ändra på detta. Nu har jag, för att göra det ännu lättare för mig, bestämmt mig för att jag bara är intresserad av RIIA-steg som är helt balanserade, dvs, både ingång och utgång skall vara balanserade. Med min smärtgräns för vad det kan få kosta så har jag hittat hela 5 st.
Två av dessa använder sig av så kallad current injection (CI) och LEF (Load Effect Free) teknik. Någon som är familjär med dessa tekniker och kan jämföra dessa med de "vanliga" teknikerna? De använder sig också av passiv eq. av RIIA-kurvan för att slippa feed-back loopar. För en nybörjare låter det väldigt bra, men sedan har vi ju det där med verkligheten, som ibland kommer ikapp oss.
Länkar till de två CI-stegen: http://www.cec-web.co.jp/products/amp/ph53/ph53_e.html http://bmc-audio.de/index.php/bmc-phono-mcci-30.html
De andra 3 stegen är: Aqvox Clearaudio Balance+ Ayre P-5xe
Nu har man valt bort en massa steg som skall vara jättebra men det är bara att gilla läget. |
J. Ullberg |
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/11/12 : 10:16:24
|
Har ingen pejl på ngn av de nämnda stegen men de verkar intressanta, och teorin bakom att köra balanserat verkar logisk för en lekman. Låt oss höra hur detta framskrider också!
Bubbel, kan du beskriva vad du upplever för skillnader då man kan justera MM-impedansen till något som passar puppa/dina öron bättre?
VH Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/12 : 11:45:16
|
lindome, tack för tipset. Har kollat på Röcklinger tidigare och hade fått för mig att det var rör-bestyckat men på bilderna syntes inga rör. Rör är inget för mig, jag har alldeles för många faktorer att försöka hålla reda på för att även blanda in rör i ekvationen. Skall kolla upp på deras hemsida.
Svensktillverkat är kul. |
J. Ullberg |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2014/11/12 : 20:21:20
|
quote: Bubbel, kan du beskriva vad du upplever för skillnader då man kan justera MM-impedansen till något som passar puppa/dina öron bättre?
Jag kan försöka att förklara men det är väldigt subjektivt om ni inte förstår får vi bena upp svaret.
jag utgår från min "nya" Shure V15 III efter att ha bytt plastskalet till trä och ny HE-nål från Jico sattes den på tonarmen. Jag började med standard 47K/100pF jag lät min V15 spela så att den blev inspelad och att jag kände igen V15 signatur.
Signaturen på V15 är väldigt detaljerad med naturlig klang utan att låta analytisk, men med standard inställning 47K/100pF så saknades det både tyngd och kropp med andra ord lite tunn i ljudbilden.
Jag visste sedan tidigare att mitt kablage har en kapacitans på 105 pF detta inklusive tonarmens interna kablage, jag började med att höja kapacitansen med 100pF åt gången ända tills jag hade nått 360pF + 105pF som lät bra.
Därefter provade jag mig fram med resistansen där Shure rekommenderar upp till 70K utan att förvränga karaktären, till mitt riaa/kablage visade sig att 68K passade som handsken.
Av denna justering fick jag en bättre fyllighet även ljudbilden fick en förbättring, tightare mer realistisk återgivning med attack i massor. En mer balanserad frekvensgång var också ett av resultaten en annan sak är att ljudet är nu så bra att när man väl börjar lyssna reagerar man på hur bra det låter och man har svårt för att sluta lyssna.
Jag har också ett annat exempel att dela med mig av, även det en Shure men M75 typ2 med en last på 100K/100pF blev det en riktig rock n roll puppa även jazz från 50-60talet är roligt att lyssna på närvarokänslan som den återger jazzen på får man gåshud av.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2014/11/12 20:22:59 |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/11/12 : 22:51:05
|
Kanon, tack för info Bubbel! Jag har en Shure M97xe liggande, kanske skall prova den om jag får möjlighet att ansluta MM framledes!
(Mitt Tom Evans förstärker ca 70dB och är enbart avsett för MC, så det får bli när VTL är tillbaka... ) Vh Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
abbot
Member
669 Posts |
Posted - 2014/11/14 : 15:35:28
|
Om jag skulle köpa en spelare idag skulle jag kolla upp Funk Firms "Little Super Deck" riktigt noga. Jag är hemma med feber och har slösurfat lite. Vad jag läst om denna spelare - remdriven med motorn placerad i vänster framkant och med två stödhjul för vad man kallar vektordrift - och inte minst om tonarmen som ingår, skulle göra mig riktigt angelägen om att utvärdera dess potential. Priset är lågt för en kvalitetsspelare med uppgraderingsmöjligheter. Jämfört med andra alternativ blir det stort utrymme för både pick up och step up. Förmodligen skulle en resa till UK för local pick up även inrymmas.
Tonarmen verkar särskilt intressant, med tanke på förmågan att hantera pickuper med olika massa och komplians, till ett pris som inte är skyhögt.
Det finns några reviews på nätet och det är allt jag vet. Som sagt - om jag skulle handla idag skulle jag granska detta noga. Det finns intressant tänk bakom designen (och bakom firmans uppgraderingar av Linn Sondek).
Jag tror att jag ska försöka implementera den där vektordriften på min Heybrook TT2. Det borde inte vara alltför komplicerat, om man accepterar motorns nuvarande placering... |
|
|
GyroSE
Member
202 Posts |
Posted - 2014/11/15 : 11:39:22
|
Delvis av samma anledningar som abbot så slår jag i min tur ett slag för Michell GyroDec SE. Finns mycket potential inbyggd i denna konstruktion trots att den första modellen dök upp på marknaden för över 30 år sen, den har sannerligen varit långlivad och den håller verkligen måttet än idag.
Nu är ju jag inte helt objektiv när det gäller detta med GyroDec då jag själv äger en sådan sedan snart 7 år tillbaka men utifrån mina egna tankar ang pris prestanda och möjligheter till att göra uppgraderingar så anser jag Gyro SE vara enormt prisvärd och väl värd att titta på när det är dags att byta skivspelare.
Har själv gått den "långa" vägen när det gäller tonarm, började med en Rega RB300, redan där är GyroDec oförskämt välljudande, via Michells egen Techno Arm till den SME IV som jag idag använder. I.o.m. SME IV upplever jag att skivspelarens verkliga potential har kommit väldigt nära. Det är bara att erkänna- Gyro är en perfekt plattform att bygga vidare på och med en fin tonarm så träder den verkligen fram ur skuggorna. Alla slöjor liksom bara faller med en förstklassig tonarm på plats...
Ett ytterligare argument som talar för GyroDec är att den är lättskött, man ställer in den en gång sen snurrar den bara på. Det enda underhållet som egentligen krävs, förutom att damma den regelbundet förstås, är att man byter drivrem samt lagerolja med jämna mellanrum beroende på hur mycket man använder den. Sedan har man faktiskt möjlighet att hänga på en andra tonarm på GyroDec SE om man önskar. Mig veterligen så erbjuder ingen mer skivspelare i denna prisklass den möjligheten, ni får gärna rätta mig om jag har fel ang detta.
Det bästa av allt är att det är förbaskat kul att spela skivor på GyroDec, den är en otroligt trevlig musikförmedlare som gräver djupt i skivorna och återger musiken med bravur. Upplever den som tämligen neutral och en ganska brutal avslöjare av inspelningar som inte håller måttet. Uttrycket "skit in- skit ut" är högaktuellt när det gäller dess förmåga att återge musik som är sämre inspelad. Neutralt och rakt utan krusiduller är det som gäller.
Om man anser att GyroDec av någon anledning inte riktigt duger så kan man alltid kika på storebror Michell Orbe som säkerligen är lika prisvärd i sin klass. Finns flera användare av Orbe härinne på forumet som säkert kan berätta mer om vad denna skivspelare går för... |
Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804. |
Edited by - GyroSE on 2014/11/15 12:44:24 |
|
|
anli
Member
254 Posts |
Posted - 2014/11/15 : 23:02:56
|
Ja Michell har jag i alla fall suktat lite över. Gammal Clockwork Orange fantast som man är :-) Men just nu tävlar den med VPI classic eller den som ligger högst på listan Dr Feighert Firebird |
Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så! |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/17 : 19:54:34
|
quote: Är det ingen som kollat Scheu analog
Jo jag. Det får i så fall bli Das Laufwerk No. 2, den som bara har en plint. Dock så blir, gissar jag priset för den högre än för No. 1 och med tanke på att t.ex. Transrotor Fat Bob Reference kostar likanande pengar vinner nog Fat Bob, men No. 2 tål att kollas upp. Finns ju i Norrköping, några h med bil från huvudstaden om de har den hemma. |
J. Ullberg |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/17 : 20:07:00
|
Michell nämns här men om jag förstår det hela rätt så är de upphängda skivspelare, och jag tror jag nämnt i början av tråden att alla upphända spelare går bort. Jag är för denna uppgradering av skivspelare bara intresserad av "mass loaded" skivspelare. Alla? spelare har väl sina fördelar får man väl hoppas, men jag har i detta fall redan gjort mitt val för grundprincip. |
J. Ullberg |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/23 : 09:36:43
|
Väntar fortfarande på prisuppgift för Scheu "Das Laufwerk II".
Har läst en intervju med Franc Kuzma på nätet. Där anser han att magnetiska lager eller magnetism i lagren, alltid kommer att innebära att skivtallriken kommer att åka upp och ner. Någon som har några egna erfarenheter eller åsikter för den del? En del av de modeller jag kikar på har mer eller mindre magnetiska lager, antingen som standard eller tillval, men efter hans åsikter börjar man ju tvivla, på något som lät så bra inledningsvis. |
J. Ullberg |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/24 : 15:48:37
|
Origin Live menar att man för att köra balanserat från tonarmen till RIIAt inte behöver använda XLR-kontakter utan man kan använda RCA och det huvudsakliga är att RIIAt är balanserat, både ingångar och utgångar. Tänkte bespara er på den tekniska förklaring i hopp om att någon vet hur det ligger till med detta påstående.
Om ovanstående är korrekt har jag säkert sorterat bort en hel del intressanta RIIA-steg då jag bara letat balanserade ingångar med XLR-kontakter. |
J. Ullberg |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2014/11/24 : 16:05:01
|
Hmmm.... Jag är lite tveksam till att man skulle uppnå en "balanserad" överföring med bara två ledare? Om du inte har en 0-referens, alltså signaljorden, kan det väl inte bli nåt kvar i slutändan?
Men jag kanske missförstått nåt fundamentalt?
Ang Scheu Analog så är det verket en av mina favoriter, tillsammans med den något nättare versionen Diamond (helst i skiffer, toksnygg!) VH Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Johnny.A
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2014/11/24 : 16:11:48
|
Jag har ett Ayre p-5xe och från min tonarm har jag bara kopplat två av dom tre kablarna då jag inte har någon skärm till pinne 1. Jag har också varit ägare av det nämnda BMC riaa som var ok men jag hade lite brum som jag inte blev av med. Så påståendet att man kan köra med två av tre kablar in i riaa stämmer hoppas jag då jag kör så... mvh Johnny |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2014/11/24 : 16:50:45
|
Jag postar hela OLs förklaring här så att det inte blir några missförstånd den vägen.
"It is worth mentioning that there may be no need to use XLRs in the first place This depends on your phono stage design - People are under the misunderstanding that you must have XLRs to run balanced configuration - this is true for balanced output of the phono stage but NOT true for the phono input. The cartridge only has a hot and cold but no zero volt rail. This means that you can run balanced configuration through a normal RCA phono plug. However it then depends as to whether your phono stage has RCA plug inputs that connect to a balanced circuit inside the phono stage. You will need to contact your phono stage manufacturer to establish this one way or the other. Origin Live offer a superb fully balanced phono stage that has no need to use an XLR rather than a normal rca phone plug as there is no zero volts on a cartridge - only an earth from the tonearm which can be attached via a single wire to the earth terminal on the phono stage. If a phono stage is putting the earth into the zero volts then it is a mistake in our opinion and unnecessary - all it does is inject RF picked up by the screen into the circuit - whatever people may argue from the theory, that this doesn't happen, our findings are that it is detrimental sonically and should go to earth. The worst thing about using XLRs instead of phonos ( for no reason) is that it is non standard and creates unnecessary pallavur. If manufacturers use screened cables and want to earth them, they can simply attatch a lead out wire from the screen leading to the earth of the phono stage - this avoids users having to mess around with fitting XLRs for no reason and then if they change phono stage having to re-solder rca's etc." |
J. Ullberg |
|
|
Topic |
|