HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ett kabelslag mitt i veckan.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/12 :  10:17:57  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Jorma har varit igång...

En intensiv hifivinter som förutom mässor i Las Vegas, Stockholm och Köpenhamn har inneburit långa nätter med utveckling, framtagning och utvärdering av ett nytt kabelprojekt.
Jorma Design No.1
Paketet består av signalkablar (RCA och XLR), högtalarkablar och en ny referensnätkabel.
Många av oss har lärt känna Jorma via forumet och han förknippas med produkter som Shakti Stones, Bybee Quantum Purifiers och nätkabeln JPC 2.5 (på test i senaste High Fidelity).
Igår kväll kändes det som att "cirkeln har slutits" och det blev en natt med Shakti, Quantum Purifiers, ringlande kablar och mycket mycket mer...

Här ser vi två demoexemplar ur det nya paketet och allra bäst blir det om upphovsmannen själv står för de tekniska kommentarerna.



marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/12 :  10:32:33  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Den kan man ju slå ner tjuvar med en mörk kväll!!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/02/12 :  10:42:33  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
MERA !!!!!! Mera bilder på kablar, andra kablar, testanläggning, mm. Intryck av vad ni hörde vore också spännande.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/12 :  10:55:02  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


He he, men inte skulle Jorma "Active" Design få dansa ensam på scenen denna tisdagskväll. Den etablerade kabelvärlden har intressen att försvara. Och den biter tillbaka...

Efter att ha släpat på Kimber Black Pearl i den halkiga göteborgsnatten
inser jag hur tunga dom faktiskt är.
Tur att det var mörkt...



Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/02/12 :  10:59:16  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message  Reply
ja precis lite mer info... =)
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/12 :  11:19:20  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Black Pearl ser både välväxt och farlig ut......

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/12 :  11:26:22  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Vad kan vara lämpligare än att ha med självaste högtalardesignern när man utvärderar hifiprylar över hans egna högtalare...
Stående: Leif Olofsson från Mårten Design.
I lyssnarsoffan: HiFiForums Pjotre till vänster och en förväntansfull Jorma till höger.
Men vänta...någon saknas!

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/12 :  11:43:39  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Jörgen Olofsson är på plats och Mårten Design har med två representanter ur sitt team...
Lyssningsrummet, nästan all hifiutrustning och kaffeanläggningen tillhör Leif.

Tack för att ni ställde upp!

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:02:07  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Hifiutrustning fanns det en del att välja på...
Leif Olofssons Coltrane, monoblock från Krell (450 Mcx, också testade i senaste High Fidelity) samt elektronik från Advantage. S1:an som signalkälla och två stycken monoblock S-250.
Ett inte helt Shaktifritt rum...

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:15:27  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Nordost Valhalla fanns också på plats.
Men det var Kimber mot Jorma Design, så det blev åhörarbänken denna gång.

Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:40:45  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Timbre, du får inte gå på lunch mitt i det spännande......

"A man got to now his limitations"

Edited by - Peder B on 2003/02/12 12:41:22
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/02/12 :  13:07:58  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message  Reply
Spännande? Tror du verkligen Jorma har en chans mot Ray Kimbers flaggskepp? Jag tror det slutar som vanligt med ett diplomatiskt uttalande, där bland annat pris prestanda är med. Eller? Vi får se.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/12 :  13:17:31  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Om så blir fallet så är nog inte jämförelsen helt rättvis heller, Jormas kabel i BW utförandet kommer att marknadsföras till ett pris av ca 35000.- i butik och priset på Kimber Black Pearl startar på 19500 dollar för ett 3 fotspar!

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

JaLa
Member

92 Posts

Posted - 2003/02/12 :  13:56:20  Show Profile  Visit JaLa's Homepage Send JaLa a Private Message  Reply
35000 det var kaxigt att lägga sig på den prisnivån. Undrar hur många kablar det säljs i Sverige om året för de pengarna? Och hur många procent av marknaden en nyuppstickare kan ta?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/12 :  13:59:40  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by JaLa

35000 det var kaxigt att lägga sig på den prisnivån. Undrar hur många kablar det säljs i Sverige om året för de pengarna? Och hur många procent av marknaden en nyuppstickare kan ta?



Det beror väl på hur den "låter"... Det är ju långt ifrån den dyraste kabeln som säljs i sverige....
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/12 :  14:00:34  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Jormas balanserade signalkablar skulle vara med hela vägen så dom kopplades in först.
Så var det dags för uppvärmning i omklädningsrummet...
Jorma Design No.1 högtalarkablage först ut på plan.
Den behöver ingen längre uppmjukningsperiod enligt Jorma. Dessa exemplar var inbrända, inspelade och säkert väl förberedda...
Jorma, du måste gå in och korrigera om något påstående skulle bli fel.
Efter en stunds småputtrande med koordinerad kaffepaus var det så dags.
Den lyssnare vars medhavd utvärderingsmusik spelades fick sitta i högsätet.
Upplevda intryck är alltså via mina högst subjektiva öron med musik jag lyssnar på nästan dagligen. Detta är ingen som helst garanti för att vi talar objektiva fakta, men det räckte med halva Moonjogger/Fourplay för att börja inse allvaret i vad som ringlade på golvet. Detaljeringsgraden och luftigheten kommer att föra den här kabelkombon långt.
In med Richard Bona. Medlyssnarnas diggande gick inte att ta miste på och för ett kort ögonblick kändes en krypande känsla av stress...
Man skall aldrig identifiera sig med sin hifiutrustning men man skall vara ärlig och det är klart att jag gärna hade hört Black Pearl ta en promenadseger. Så skulle det inte bli.
Sista nålsögat. Patricia Barber på MoFi, Café Blue med spåren Inch Worm och Too Rich For My Blood.
Den sista är svår med Patricia Barber sjungande långt och utdraget i stigande skala. En mycket aktiv trummis gör inte föreställningen lättare. Musik på gränsen så att säga.
Mitt bland alla trumslag, basgångar och vibrerande hi-hats kunde jag förnimma en svag känsla av ansträngdhet när programmaterialet exploderade som mest.
Dynamik, detalj, luftighet och "snabbhet". Det finns där.
En intensiv kabel som klarar balansgången utan att bli påträngande.

Nu skulle det passa bra om någon medlyssnare kommer in och ger sina synpunkter.

Kabeln nedan är ett tidigt produktionsexemplar och så här kommer dom inte att se ut i framtiden. Jorma har mer information.


Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/12 :  14:57:02  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
En styck medlyssnare anmäler sig för tjänstgöring...

Slutklämmen på Too Rich For My Blood är inte att leka med... Vi spelade S1:an på 75 med Jormas ballanserade signalkablar rakt ner i S250X. När vi närmade oss slutet så kände även jag en viss ansträngning, delvis beroende på den ljudvolym vi spelade på... Men en viss ansträngning hörde jag som sagt och cymbalerna känndes något vassa... Men återigen, det var väldigt hög volym och Coltrane spelar ju så himla rent att man först inte känner hur högt man spelar. Jag tänkte att detta skall bli intressant att höra med BP.

Edited by - Pjotre on 2003/02/12 14:57:29
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:10:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by JaLa

35000 det var kaxigt att lägga sig på den prisnivån. Undrar hur många kablar det säljs i Sverige om året för de pengarna? Och hur många procent av marknaden en nyuppstickare kan ta?



Det handlar inte om att vara kaxig. Jag tar ut en lägre %marginal på dessa kablar än vad jag tar ut på JPC2.5 kabeln.
Så det handlar inte om 1000tals % som en del har snackat om tidigare i kabeldiskussioner. Lägre än så kan jag inte nå i pris på kablarna då skattmasen vill ha sin andel av slantarna också.
Materialet är dyrt. Bla. ingår 8 st Bybee Quantum Purifiers i ett par biwirade högtalarkablar. Och dom är handbyggda och är mycket tidsödande att få ihop med ett bra utseende och hållbarhet.
Dom ska hålla att trampa på och slita i.
I nätkablarna i Jorma Design No.1 serien ingår bla. en Bybee enhet i superren silver som i USA kostar 750 dollar. Utan moms.
Den terminerar jag och kopplar upp med en bra nätkabel och sedan tillkommer en snygg väska och märkning med en graverad mässingsskylt.
Och stickpropp till det hela av bästa kvalitet från klubben.net.
Sedan ut i butik med deras påslag inkl. frakt till butiken.
Plus moms. Och 4,1 % tull glömde jag plus frakt från USA.
Låter 9800 kr dyrt då?
Jag ger naturligtvis inte 750 dollar för den. Då hade den här ekvationen inte gått runt, men jag tar ut en marginal på 23% på samtliga kablar i No. 1 serien. Och den marginalen är inte på utpriset utan den är på butikernas inköpspris. exklusive moms.
Och 5 par signalkablar är redan beställda och fler är på gång med både högtalar och signalkablar.
Jan Nielsen på High Fidelity håller på med en kabeltest som förhoppningsvis är klar före sommaren.
Vi får väl se om jag har stuckit ut hakan för långt då


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:20:53  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Kabeln nedan är ett tidigt produktionsexemplar och så här kommer dom inte att se ut i framtiden. Jorma har mer information. Vad kommer att skilja från den på bilden?

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:35:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Peder B

Kabeln nedan är ett tidigt produktionsexemplar och så här kommer dom inte att se ut i framtiden. Jorma har mer information. Vad kommer att skilja från den på bilden?



Ingenting invändigt eller ljudmässigt.
Bybeesarna hamnar i ett svart rör som du ser på bilden i Timbres första inlägg, istället för det ovala paketet som syns på bilden. Den här kabeln är den som jag tillverkade i december för Cesmässan. Och det är samma kabel som spelade i Stockhoöm med Coltrane och Halcro. Och rören har jag nyligen fått fram. Högtalarkabeln är den enda som finns än så länge.
Röret är tillverkat av ett PVC och halogenfritt plastmaterial som är mycket starkt. Det har dessutom inbyggd skärmning och används bla. i fastigheter, istället för vanliga VPrör, där det finns elallergiker för att minska magnetfältet.
Rören som syns på Timbres första inlägg är ett 25 mm för signalkablar och ett 40 mm för biwirekabeln som är av sk. shotgunkonstruktion. Dvs. att den är byggd som 2 helt separata kablar som sinsemellan är skärmade från varandra. Bägge kablarna ligger i samma nätstrumpa, så det ser ändå ut som om det är en kabel. Till den singelwirade kommer jag att använda ett 32 mm rör.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/02/12 16:47:06
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:44:55  Show Profile Send dole a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Jorma

quote:
Originally posted by JaLa

35000 det var kaxigt att lägga sig på den prisnivån. Undrar hur många kablar det säljs i Sverige om året för de pengarna? Och hur många procent av marknaden en nyuppstickare kan ta?



Det handlar inte om att vara kaxig. Jag tar ut en lägre %marginal på dessa kablar än vad jag tar ut på JPC2.5 kabeln.
Så det handlar inte om 1000tals % som en del har snackat om tidigare i kabeldiskussioner. Lägre än så kan jag inte nå i pris på kablarna då skattmasen vill ha sin andel av slantarna också.
Materialet är dyrt. Bla. ingår 8 st Bybee Quantum Purifiers i ett par biwirade högtalarkablar. Och dom är handbyggda och är mycket tidsödande att få ihop med ett bra utseende och hållbarhet.
Dom ska hålla att trampa på och slita i.
I nätkablarna i Jorma Design No.1 serien ingår bla. en Bybee enhet i superren silver som i USA kostar 750 dollar. Utan moms.
Den terminerar jag och kopplar upp med en bra nätkabel och sedan tillkommer en snygg väska och märkning med en graverad mässingsskylt.
Och stickpropp till det hela av bästa kvalitet från klubben.net.
Sedan ut i butik med deras påslag inkl. frakt till butiken.
Plus moms. Och 4,1 % tull glömde jag plus frakt från USA.
Låter 9800 kr dyrt då?
Jag ger naturligtvis inte 750 dollar för den. Då hade den här ekvationen inte gått runt, men jag tar ut en marginal på 23% på samtliga kablar i No. 1 serien. Och den marginalen är inte på utpriset utan den är på butikernas inköpspris. exklusive moms.
Och 5 par signalkablar är redan beställda och fler är på gång med både högtalar och signalkablar.
Jan Nielsen på High Fidelity håller på med en kabeltest som förhoppningsvis är klar före sommaren.
Vi får väl se om jag har stuckit ut hakan för långt då



Först får jag önska lycka till.
Och sen är jag lite nyfiken på vad du använder för kabel, koppar,silver,renhetsgrad,mångkardelig,fåkardelig eller en kombo.
Tvinnad, flätad, skärmad m,m
Har du gjort någon mätning? induktans, kappasitans, resistans
Tja lite funderingar har du kom fram till det som nu är konseptet.
Finns det speciella hemligheter så förstå jag om du inte vill dela med dig.
mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:45:06  Show Profile Send Peder B a Private Message  Reply
Ser helt klart proffsigare ut, PVC röret borde finnas på samtliga kablar!

"A man got to now his limitations"

Edited by - Peder B on 2003/02/12 16:47:47
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:51:04  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Som sagt, alla fick spela igenom sitt musikmaterial och just musiken skall jag återkomma till senare.
Här fick vi vara med om en verkligt kul, annorlunda och oförglömlig upplevelse...

Dags för Model 88. Det hade blivit väldigt tyst i fodralen, men det var väl mest det egna psyket som spökade...

Som tur var hade jag plockat med en "SOS-låda" med egna jumpers och Shakti On-Lines. Jormas högtalarkabel hade gått utan Ben Piazzas minishaktis...

Jumpers, Kimber Select KS-9098, och tre On-Lines per kabel. En på mitten två i kabeländarna på högtalarsidan. Black Pearlen kopplades direkt på det övre registret och selectflätorna ned mot allt som går lägre än 300Hz.

Nu var det bara Patricia Barber som gällde. Richard Bona och Fourplay fick stå tillbaka.

Första intrycket blev bestående. Patricia Barbers röst var inte längre lika knivskarpt punktformad. Den fladdrar inte omkring, men den hade ökat i omfång.
Luftigheten är vad man brukar ta Kimbern på, men dessa dagar var härmed över och fanns det någon skillnad så var den till Jormakabelns fördel.

Nu får vi emellertid inte glömma att det spelades på Coltrane och med Coltrane plockar Black Pearl fram sina allra starkaste kort...
Det fanns ytterligare en djupdimension i bottenoktaverna att hämta hem.
Den avspända spelstilen kröp snart fram och även om det inte var några uppseendeväckande skillnader, så fanns där dock en skillnad.
Känslan av metall och trä i instrumenten ökade, men det kanske bara är jag själv som ägnar mig åt självsuggestion.
Kanske är jag så van vid detta ljud att det är svårt att ta till sig något annat...
Hur som helst. Jag tror att alla inblandade var väldigt nöjda och här fanns ingen förlorare denna afton...

Kommentarer, Pjotre och Jorma...



Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:58:08  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
väldigt snygga kabelhållare framförallt =)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/12 :  17:24:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Jag har gjort mätningar , men det är efter att jag hade lyssnat fram den första kabeln. Och jag mäter varje kabel innan jag slutligen limmar ihop den för att se att det inte finns några fel på vägen.
Och dom mätningarna säger inte så mycket om ljudet då kapacitans och induktans ligger så lågt att det inte anses vara hörbart i skillnaderna mot andra kablar. Jag använder en mångtrådig superren kopparkvalitet. Både signal och högtalarkablar har en mycket tät och tung förtent kopparskärm.
Inget material innehållande PVC finns i någon del av kablarna.
Isoleringen närmast ledarna är av kallextruderad Teflon.
Och lödningarna är isolerade med teflonrör.
Där jag har använt tejp, så har jag använt en självvulkande butyltejp. Och smältlimmet som jag har använt är av en typ som är baserad på harts och smälter vid relativt låg temperatur.
Lodet är WBT,s 4% silverlod som flyter ut väldigt bra.
Nordost har ett likvärdigt lod också.
Högtalarkablarna är krimpade i ändarna och inte lödade.
Resten är ?????

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/08/18 21:11:57
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/12 :  17:29:58  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Skulle nästa säga att kommentarer är överflödiga, du beskriver det väldigt väl Timbre!!! BP går djupare i basen men skillnaden är inte natt och dag utan mer på marginalen...

BP har vissa kvaliteter som tex. djupbasen, lugnet och mjukheten utan att tappa upplösning, men Jormakabeln har sina fördelar i pinpoint och exakthet i ljudbilden. För tydlighetensskull vill jag framhäva att vi pratar om lite olika ideal snarare än om bättre och sämmre. Vilket man får säga är ett grymt gott betyg åt Jormas kabel.

Jag kunde tyvärr inte vara med hela natten utan fick gå hem efter vi lyssnat på Jormas och sen BP...

Säga vad man vill, BP är kanske världens bästa högtalarkabel men skillnade mot Jormas är banne mig inte stor...

Edited by - Pjotre on 2003/02/12 17:30:59
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000