HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Tannoy
 Tannoy Westminster Royal SE
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/29 :  10:15:12  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Är det någon som har åsikter om förstärkeri till WE?
Vad har Ni lyssnat på som Ni aldrig glömmer?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/09/29 :  11:05:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Min erfarenhet begränsar sig till HPE-serien, men de bör ha förstärkare med högre dämpfaktor än vad den höga verkningsgraden indikerar. Så en riktigt bra "grusförstärkare" bör du nog ha med på listan. En liten Pass-Labs, First Watt eller BAT(VK200 kanske?) borde du prova.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2014/09/29 :  11:15:45  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Stort grattis CAB!

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2014/09/29 :  13:48:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag har ett par Tannoy Buckingham.
Jag har provat med lite olika förstärkare i form av rör singel-end o div olika PP koplingar. Det som hittills har funkat bäst är ett BAT VK-200.
Håller på o skruvar ihop en liten Pass aleph-mini på 10W. Vi får se hur den funkar

Har du vägarna förbi Södertälje så är du välkommen på en provlyssning.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/29 :  14:20:31  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Tack alla, jag förstår att dämpfaktorn spel stor roll, upplever att mina GRF:n blommar ut helt fantastiskt med Conrad - Jonson premier 12 med 2 x 140 rörwatt.
Sista förstärkaren på plats var en AirTight ATM1s som är en ypperlig förstärkare i mellanskiktet, med nya NOS rör spelar den mycket bra, dock blir det tight och lätt även i basområdet med C-J och jag upplever att disten kommer långt senare med mera kontroll av baskonen. Detta gör att jag inte varken behöver DSP i någon form eller andra rumsliga åtgärder, tror det har att göra med återkopplingen defenetivt.

Edited by - CAB on 2014/09/29 15:32:17
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/29 :  14:23:06  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Tobbe-L: Jag kanske tar dig på orden, skall ju till ditt närområde för att hämta Westminser burkarna, skickar då PM

Du är och välkommen hit.

Edited by - CAB on 2014/09/29 15:30:53
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/29 :  16:43:25  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Jag har funderat på en sak, på München mässan förevisade Tannoy vi sin Tyska återförsäljare den nya T Westminster GR, det föreföll var ett helt nytt ex.

Ägaren tycker att dom WE jag har köpt av honom börjar bli inspelade nu efter 2års av försiktigt men endock frekventiv användning, det är exakt samma sak med med mina T GRF Memory HE, det öppnar upp först nu mer och mer. Behöver jag säga att Tannoyern på mässan inte levererade fullt ut.

Varför gör utställare så eller räknar dom att kunskapen finns hos betraktarna eller tror ni att det är utställarnas okunskap?

Har noterat att det inte är helt ovanligt!

Edited by - CAB on 2014/09/29 17:09:15
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/09/29 :  17:14:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det skulle förvåna mig om Tannoy, som var först med att bevisa påverkan av internkablage, inte skulle ha inspelade högtalarelement på en så viktig mässa som München. Högtalarna var nog flång-nya men räkna med att elementen var "behandlade" från fabrik för att låta 100% även om de var NIB.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/09/29 :  17:19:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
P.S. Tannoy tygkanter är beryktade för sina långa inspelningstider. Du vet, på bilar kan man läsa "den tar 10.000 mil att köra in den motorn" vilket naturligtvis är nys, men vad det gäller Tannoy#180;s tygkanter så stämmer det. Det tar "herrejösses" lång tid för de elementen att "plana ut" sin inspelningskurva OCH i en högtalare med så hög verkningsgrad får man ha väldigt förstående grannar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/29 :  17:27:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag hörde Westminster i Munchen den gången och det var en stor besvikelse. Rått och onyanserat. Jag är också övertygad om att de kan mycket, mycket bättre.
Skulle tro att det är som Pac säger.

Å andra sidan var de konstigt uppställda. Elektroniken minns jag inte. Jag tror detta var mässan 2013.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2014/09/29 17:37:03
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/29 :  17:28:28  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
PAC: mycket intressant, naturligtvis måste det vara så, jag har själv tyckt att en av min bästa upplevelser i Hi-FI var dessa WE horn, faktiskt lät det skräp om annan högtalare i prestige serien året innan. Då var det nog förstärkaren, tidning Hi-FI musik tyckte då att dom lät mycket bra. Och andra sidan har jag varit rum som under i samma utställning låtit åt fanders för ett par att timmar senare låta fantastiskt.

Och andra sidan är ofta rummen svåra av andra skäl, tar tid att få till uppställ och så, undrar hur det låter här, jag börjar få lite nerver kring detta, är nog väntan.

"Den som väntar på (förhoppningsvis) något gott väntar alltid för länge".

Jag har förresten ett annat devis, "bättre att ta ut segern i förskott för annars vat man ju inte hur tusan det går".

Edited by - CAB on 2014/09/29 17:40:17
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/29 :  19:06:38  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Bernt: Mässan 2013 fanns inte WE på Plats men det kanske var representerat någon stans jag inte var på, det är något jag alltid söker efter. Vad dom spelade på 2013 var Canterbury där jag var och det lät riktigt illa, det två personer och grävde bakom förstärkaren så något var inte ok.

Jag flög till London för något år sedan (bra prislapp) och lyssnade på den nya Kingdom Royal och den blev ett riktigt nerköp för mig, märkligt.

Nåväl hoppas du har rätt om WE Bernt, börjar få lite underliga tankar, men i bland måste man tro på sina tidigare upplevelser.

Tack för inputt!

Edited by - CAB on 2014/09/29 19:09:15
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/29 :  19:49:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, då blandar jag ihop det hela. Men jag har bestämt för mig att Westminster spelade i rummet, möjligen på torrdemo då. Det var flera Tannoy i rummet. Eller var det i Hong Kong rent av? Många mässor blir det...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/29 :  20:01:32  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Bernt: Tror det var i år, en hifi-kompis lyssnade och tyckte inte den levererade, något i linje med vad du sa.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/09/29 :  20:08:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jaha, då var det nog i våras jag hörde den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/30 :  07:29:49  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Så nu när det är utträtt nu när vår kära Bern Jansson hör dessa burkar, ställer jag frågan till Er andra Tannoy nördar den forsatta frågan med vilka förstärkare skall jag pröva dessa Tannoyer?
Pass Labbs, har jag inte lyssnat på med stora Tannoy har någon annan?

Edited by - CAB on 2014/09/30 07:30:22
Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

386 Posts

Posted - 2014/09/30 :  10:32:42  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message  Reply
http://www.positive-feedback.com/Issue49/tannoy.htm

Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

Edited by - Perfect Sense on 2014/09/30 13:34:11
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/30 :  11:55:01  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Ayon kan var något och går att få tag på 2-hans marknaden, dock är den lilla intregrerade riktigt bra och de större burkarn finns knappt i butik i Sverige, musikaliska dock. VTL tror jag på skall lyssna gärna på dessa med de lite mera kraftfulla.

VTL tror jag på mycket, goda vitsord, Manlys större ligger väll nära ljudmässigt.
Ju mer jag tänker på Nagra dessto intressantare blir det att lyssna på dessa.

Leben är ett utdöende märke och Mastersound som jag lyssnat på låter bra, får lyssna vidare på. Leben är bra men jag har nog utvecklat mig några nivåer till.


Air Tight har jag själv ett snäpp bättre än Leben som jag börjat sälja ut.

Nä en nivå till får det nog vara.

Tack för artikeln Perfekt Sense

Edited by - CAB on 2014/09/30 14:43:30
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/30 :  12:12:11  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Perfekt Sence: Då utvecklar vi ett samarbete. Min kontaktyta genom mig omsätter minst ett sjusiffrigt/år och vi har ingen handlare som matchar den omsättningen här, faktum är att det är verkligen provinsiellt tänk här i Göteborg, berättar mera sen.

Jag tittar in till dig så skall vi förhandla förutsättningslöst och tar en trevlig fika.

Skall till Stockholm nästa vecka.

Väl mött, Christian


Edited by - CAB on 2014/09/30 15:45:10
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/30 :  12:28:55  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Tack för trevligt samtal Perfekt Sense, ser fram emot vårt möte!

Edited by - CAB on 2014/09/30 12:29:47
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2014/09/30 :  13:15:45  Show Profile Send PärR a Private Message  Reply
CAB Skrev:

Tack för trevligt samtal Perfekt Sense, ser fram emot vårt möte!

------

CAB: Låt nu inte denna tråd spåra ur också.
Vart vill du komma genom att publikt försöka göra sken av att du etablerar affärsrelationer med handlare utanför Göteborg.. och indirekt diskvalificerar handlare i din egen omgivning genom att påstå att dom tänker "provinsielllt" i just Göteborg. Det är tuffa ord minsann. Vet du att det finns en PM funktion för mera personliga meddelanden. Tex till Perfect Sense i detta fall

I en annan tråd (numera välbekant) påstod du ju att du inte var handlare... ???? Omsätter du och "dina vänner" 7 siffriga belopp och ingen är i närheten av "er", så omsätter du alltså mer än tex Hifi Stället (lite drygt 5 mkr på årsbasis)

I mina ögon låter du därmed som en handlare. Vad heter ditt/ert företag om man skulle vilja höra vad ni säljer inom HiFi? Jag kanske är intresserad..

I din signatur gör du vidare sken av att du gillar Kondo. Antingen har du Kondo och vill byta, eller så är det en önskan om att kanske få äga. Det är mycket exklusiva produkter som bekant. Varför då inte köpa Kondo till dina nya "Tannoyer" och som du verkar ha köpt utan nämnvärd tanke kring vad du skall driva dom med. Det med tanke på ditt spekulerande om olika förstärkarlösningar.. Givetvis är det såklart roligt för dig att du kommit över ett par. Det kan ingen ta ifrån dig. Grattis till det..!

Men din bitterhet lyser igenom på ett inte alls så trevligt sätt även i denna tråd.. Någon måste ha varit mycket dum mot dig

Personligen har jag stundtals svårt att hänga med i ditt resonemang då dina inlägg innehåller många stavfel, syftesfel, meningsbyggnadsfel och så vidare.. Det är långt ifrån den "Kanslisvenska" du själv anser att du använder.. Kanslisvenska är något helt annat även om den också bygger på onödigt komplicerad satsbyggnad ibland. Det sistnämnda sagt i all välmening och inte som ett påhopp. Om du korrekturläser dina inlägg innan du postar så tror jag chansen att du blir missförstådd minskar dramatiskt

/Pärr
PärR, jag ser din frustration.
Tyvärr slår du in öppna dörrar med ditt off topic och går på personangrepp. Så kan vi inte ha det så jag ber dig att hitta andra sätt att hantera din frustration.//Pac



Go to Top of Page

Perfect Sense
Member

386 Posts

Posted - 2014/09/30 :  13:32:59  Show Profile  Visit Perfect Sense's Homepage Send Perfect Sense a Private Message  Reply
Vad som får klassas som "rådgivning" och "reklam" vid direkta frågor på forumet är kanske en balansgång. Med det sagt så har jag ingen ambition att motsätta mig några admin-beslut, utan rättar mig givetvis efter de anvisningar som ges i de specifika fallen.


Perfect sense
www.perfect-sense.se
Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook

Edited by - Perfect Sense on 2014/09/30 13:35:34
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/30 :  13:36:05  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Usäkta min stavning allternerar mellan två iPad.s därför batterikapacitet inte hänger med alla timmar jag är igång.
Växlar mellan olika språk på paddarna så meningbyggnad kan bli lidande också.
Försöker efterkolla och rätta men ibland funkar det inte för samtal, mail, mm. Ni fattar!

Edited by - CAB on 2014/09/30 15:48:54
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2014/09/30 :  18:40:43  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Tannoy Prestige Westminster Royal GR

Detta är en gammal legendarisk högtalarmöbel, som fortfarande tillverkas och uppgraderas, till min stora glädje. Jag har bara läst mycket gott om denna klenod på mycket välrenommerade sidor. Det skulle vara oerhört intressant att få lyssna på dem. Med tanke på hur komplex denna möbel är att tillverka och hur vacker den är, så tycker jag inte att den är högt prissatt i jämförelse med andra mycket exklusiva högtalare.

http://shop.audioconcept.se/sv/artiklar/tannoy-prestige-stirling-gr-2-3.html

http://tannoy.com/residential/#!products_1520

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/09/30 :  18:55:19  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
MatsB: tack för fina ord.
Dessutom har handlaren agenturen så bra pris kan det bli!
Det mest roliga med denna tråden är att det inte är jantelagare här och folk verkar bara vara positiva och hejar på, de sådana man skall ta vara på, avundsjukan är ju en dödssynd, ja ni kan ju dom själva, girighet mm.
Man kan ju inte ta med sig något dit man har att gå och prioriterar man sin hobby så kan man ju alltid testamentera kvarlåtenskapen till något gott ändamål.
Sånna människor som är på denna tråd får gärna komma hit ock dela glädjen, du med, skicka bara ett PM

Delad glädje är dubbel glädje, för liten som stor plånbok, musken gör oss mindre tråkiga, [ i varje fall har man inte tråkigt när man lyssnar på god musik, med WE

Folk köper lägenhet för miljoner, jag tänker varför inte lite mindre storlek på lägenheten och skaffa en juste rigg, allt är prioritering

Edited by - CAB on 2014/10/01 00:36:28
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000