Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2014/08/26 : 01:40:59
|
Frågeställningen gäller korta frontladdade horn med basreflexavstämd bakkammare. Kommersiella exempel på den sortens konstruktioner är JBL 4560 och Altec 816:
Såvitt jag kan bedöma hade den här principen en tveksam glansperiod för bortåt ett halv århundrade sedan även om det finns enstaka modernare varianter. Altecs Voice of the Theatre verkar vara den variant som har gjort störst intryck på audiofiler.
Nyttan med det hela är förstås att utöka frekvensområdet hos ett horn nedåt genom att stämma av bakkammaren med en port som ger ett lagom mycket output en bit under hornets gränsfrekvens. Resultatet blir en frekvenskurva som ser ut ungefär så här (JBL 4560):
Output ner till ca. 40hz men basområdet ligger 6dB under hornbidraget i nivå, ganska tråkigt.
Mitt eget intresse för den här sortens konstruktioner är att kunna flytta ner delningen mellan midbas och djupbas utan att behöva bygga löjligt stora midbashorn (litet rum och smala dörröppningar...) Hornresp är naturligtvis människans bästa vän när det gäller allt som är mer komplicerat än en fyrkantig låda och en och annan timme har ödslats åt att trixa med olika kombinationer av element, horn och basreflexkammare. (Skärmdumpar kommer sen, sitter vid fel dator nu).
Några reflektioner så här långt:
* Man får ha rimliga förväntningar gällande nedre gränsfrekvens, 70hz är rimligare än 40z.
* Kammarvolym och port måste stämma ganska exakt om det (på pappret) ska lira ihop med hornet. För stor kammarvolym verkar vara ett bra sätt att förstöra alltihop enligt mina simmar.
* Elementparametrarna är ganska kinkiga, med för "vassa" element (hög BL, lågt Qts) blir det en mer eller mindre djup svacka mellan portbidraget och hornets output.
* Konstruktionen är, enligt simuleringar, placeringskänslig. I 0,5 och 1pi kan man komma undan med det mesta men i 2pi är det svårt att komma undan en svacka på minst 3dB mellan portbidraget och hornets undre gränsfrekvens. Rapporter på nätet från folk som byggt liknande konstruktioner säger samma sak.
* Det kan bli svårt att bygga det man har simulerat. Oregelbundna former gör det svårt att räkna ut bakkammarens exakta volym och vill man dessutom ha porten riktad framåt blir avståndet från element till port ganska långt rent fysiskt, potentiell risk för ovälkomna kvartsvågsfenomen och liknande.
Hoppas kunna lägga upp lite skärmdumpar från mina Hornrespövningar i morgon för vidare diskussion. Tanken på att bygga något i den här stilen har funnits i bakhuvudet i ett antal år nu, det börjar bli dags...
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2015/08/08 12:19:39 |
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2014/08/26 : 03:33:43
|
Som alla bakladdade grejjer får du ett skumt impulssvar. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2014/08/26 : 05:44:28
|
quote: Som alla bakladdade grejjer får du ett skumt impulssvar.
Ja, det verkar rimligt. Att horn och port skulle lyckas samverka utan tidsfel vore väl för bra för att vara sant. Frågan är hur illa det är? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2014/08/26 : 09:22:48
|
Visst får man skumt impulssvar, men håller man nere GD på basreflexdelen så tycker jag att den principen låter mycket bättre än ren kräkreflex. Hornet kommer åtminstånde ladda elementet över ett betydligt större omfång en bara den lille porten förmår göra. Kräkreflex har ju alltid ett skumt impulssvar, precis som bakladdade horn mfl avstämningar.
Angående den fallande responskurvan där porten tar över efter hornet så tror jag det kompenseras till stor del när man ställer högtalaren längs en vägg eller nära ett hörn. Är inte den mätningen (JBL) gjord i frifält?
Mvh Johannes |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2014/08/26 : 20:32:43
|
quote: Angående den fallande responskurvan där porten tar över efter hornet så tror jag det kompenseras till stor del när man ställer högtalaren längs en vägg eller nära ett hörn. Är inte den mätningen (JBL) gjord i frifält?
Hur mätningen är gjord vet jag inte men ja, både simuleringar och vittnesmål antyder att den här sortens lådor helst ska ha stöd av hörn eller i alla fall en vägg för att det inte bara ska bli ett midhorn med ett one note wonder-bidrag från porten.
Lite knivigt den där när man simulerar, å ena sidan får man väl inte "äkta" 1pi om inte lådan står dikt an mot vägg och golv, men å andra sidan kan det inte riktigt bli 2pi heller i ett litet rum där högtalaren står mindre än en meter ut från hörnet?
Lite simuleringar, baserade på Eminence Delta 10 eftersom jag råkar ha ett par såna hemma som bara samlar damm...:
Indata:
SPL-respons on axis, utan portbidrag:
SPL i 1pi, combined response (horn + port), constant directivity:
Samma sov ovan men i 2pi:
Impedans:
Fas:
Group Delay:
Impulssvar:
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/08/26 : 21:23:06
|
hmmm..
3db blir svackan på.. det kunde man nog leva med.. Har du provat att göra portarna längre och lådan ev lite mindre ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2014/08/26 : 21:36:12
|
3dB svacka är det bästa jag kan åstadkomma i 2pi. Jag har provat med en massa olika lådstorlekar och portlängder, inte säker på att det är just den optimala kombinationen som råkade hamna på skärmdumpen men det är nog inte så långt ifrån.
En mindre låda simulerar bättre men då blir det rent mekaniskt svårt att bygga den, det blir inte en låda i fysisk bemärkelse utan snarare en slags pipa mellan elementet och porten. Kanhända porten ska vara aningen längre också men den ska inte stämmas av för djupt, då blir dippen mellan port och hornbidrag för stor.
Rent praktiskt tror jag man måste bygga en låda där man enkelt kan justera volym och portlängd för att kunna stämma av dem på plats.
En DIY-artikel i ämnet: http://home.earthlink.net/~jmarkwart/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/spexemplar.pdf
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2014/08/26 21:37:53 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2014/08/26 : 21:41:18
|
Om porten mynnar som en skorsten i ena bakhörnet får du 0.5 pi. Bygg burkarna spegelvända bara... |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2014/08/26 : 21:47:36
|
Sant det, men blir det inte gräsliga tidsfel mellan horn och port då?
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2014/08/27 : 00:56:21
|
Det där tidsfelet borde du kunna simulera i Hornresp. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2014/08/27 : 01:11:03
|
quote: Det där tidsfelet borde du kunna simulera i Hornresp
Möjligt, men hur? Man kan ju bestämma avstånd mellan port och hornmynning i alla fall, så långt är jag med. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2014/08/27 : 06:13:15
|
Ja, precis så. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2014/08/27 : 06:17:56
|
Måste kika mer på den funktionen, jag har bara använt de för att se hur tonkurvan påverkas. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Kallelkpg
Member
392 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2014/08/28 : 17:09:07
|
Allt mäter snyggt med 120db-fönster men det ser ju snyggt ut ändå. Låter säkert hur bra som helst! Återkom med intryck! |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/08/28 : 19:07:36
|
Martinaudio kör sådana horn i nästan alla sina lådor.. men dom är lite större och går ganska lågt i frekvens.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Kallelkpg
Member
392 Posts |
Posted - 2014/08/28 : 20:45:21
|
Det är inte H3 du menar? Det är H2 + ett 15" horn. http://www.martin-audio.com/products/H3+.asp
Borde man kunna göra en egen variant H3 med en THAM 12 under kanske:D Måtten stämmer väldigt bra.
Har lyssnat lite snabbt idag med rekomenderade DSP-isntällningar. Ganska spännande delningar med överlapp på alla element. Verkar mycket lovande! Spelglada:) Jag får återkomma senare efter mer och seriösare lyssnande. Spelplats och uppställning var även den långt från optimal.
Kör dem med Martin Audio S18 under vilket kanske inte är det optimala.
Fuling (el andra): Vill du lyssna är du välkommen!
/Kalle
[URL=http://forumbilder.se/DDOO4/2014-08-28-15-49-16][/URL]
|
en väldans massa grejer... |
Edited by - Kallelkpg on 2014/08/28 20:48:33 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2014/08/28 : 21:29:33
|
Var bor du då |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2014/08/28 : 22:05:41
|
lkpg efter Kalle, ska man tolka det som Linköping kanske? Inte nästgårds från Mora, men tack för inbjudan!
Gällande mina egna simuleringar så ser det betydligt mer lovande ut med större element (och större horn och lådvolym). Samma grundläggande utseende på tonkurvan men man kan stämma av dem djupare.
Om man leker med tanken på att det går att ställa dem ganska nära hörnen och att det sammanlagda stödet från golv och väggar då ungefär motsvarar 1pi så ska det gå att få rätt bra flås ner till strax över 40Hz. Intressant...! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/08/28 : 22:23:25
|
Det jag kommit fram till med mina timmar med simulering av ovan nämda princip är att spl vs lådvolym vs lågfrekvens blir ungefär samma som ett th. Det som skiljer är dock utsträckningen uppåt. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2014/08/28 : 23:57:53
|
Mycket möjligt. Rimligast är väl att det motsvarar en basreflex nere i basen, helt enkelt eftersom det är en basreflex i basen. Usträckningen uppåt är dock viktig eftersom jag planerar att komplettera med multiceller ovanpå, om det nu blir nåt bygge. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2014/08/29 : 08:58:15
|
Kolla hur bakladdat simulerar och jämför lite. Annars måste vi väl bygga en prototyp å testa bara.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2014/08/29 : 16:02:50
|
Kalle, jag har 4st Martin 115 horn på lagret om du är sugen. Bara att hämta |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2014/08/29 : 18:46:09
|
quote: Kolla hur bakladdat simulerar och jämför lite
Bakladdat går bort för mig av flera anledningar, dels för att jag helt enkelt inte skulle få in ett par vettiga genom dörröppningen
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2014/08/30 : 09:58:09
|
Hur skulle en stor Karlson slits funka under multiceller nån tro? Karlson K15 eller ännu större möljligen, undrar om det går att simma en sån konstruktion i hornresp
/Marcus |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2014/08/30 : 11:25:13
|
Vad som helst som spelar fint upp till ca. 700hz borde funka, men jag är inte riktigt insatt i hur Karlson-prylarna fungerar.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Topic |
|