HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 nightx bygger basabsorbenter!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2014/07/02 :  19:58:26  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
Hej alla glada, Semestern är här och nu ska det byggas basabsorbenter

Nåväl, jag ska alltså försöka mig på att bygga och tuna-in rör-absorbenter. Var på Bauhaus idag och köpte rör. 1200x200x4 i millimeter.

Till min förvåning fungerar inte länken till det där .xls-dokumentet för att räkna ut dimensionen. Är det någon som har detta uträkningsverktyg och kan vara vänlig och dela med sig?

Jag kommer posta här allt eftersom bygget fortlöper med både mätningar, funderingar och annat skoj.

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2014/07/02 :  20:48:04  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Jag har en kopia av det, behöver din e-mail, skicka PM
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2014/07/02 :  21:18:27  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Skulle någon behöva betongrör så skicka PM.
Jag har några stycken, har för mig att de är 25 och 30 cm i bredd.
Skänker dem gärna men ni får fixa frakten själva.

Finns i Göteborg.
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2014/07/02 :  21:45:14  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
Har nu fått tag på programmet tack vare Henrickpettersson.

Mätt upp mitt rum som är exakt 4.82 x 3.89. Jag har en gigantisk mod vid 44.4hz (10db+) som jag i första hand nu vill försöka dämpa. Programmet säger mycket riktigt åt mig att jag har en mod precis där på 'rummets bredd - 1:a' Längd på röret för denna mod anses enligt .xls-dokumentet vara 1.836 meter. Kan detta stämma? då med 10% fyllnad av röret och 0.200 rör-dim.

Ser nu att programmet faktiskt rekomenderar ett 0.300 rör för denna frekvens, Borde jag införskaffa detta eller kan jag prova med 0.200 dim ?


Edited by - Nightx on 2014/07/02 21:46:52
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/07/03 :  14:51:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
200-250 mm fungerar men blir inte lika effektivt o Q blir högre om jag minns rätt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2014/07/04 :  01:42:08  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
Nu så, Dags för statusuppdatering!

Byggde en prototyp på onsdagen med 200-rör. Sågade ut bottenplatta i MDF och limmade ihop rörbitar tills jag fick önskad längd minus 10cm eller så där. Sista biten har jag varierbar efter lite inspiration från andra trådar i ämnet

Idag morse tunade jag eländet och utförde lite mätningar med XTZs mic och mjukvara. Var aningen problematiskt då jag inte direkt har vanan inne när det gäller att mäta och så där. Jag skulle behöva lite tips på hur man smart kan mäta sig fram till avstämningsfrekvensen på pipan osv. Tacksam för tips och råd här.

Efter mycket modifiering fram och tillbaka tror jag att jag prickade hyfsat rätt. Fick ner min elaking vid 44hz på ca 15db till 10db. Detta är ju ett tecken på att man gjort någonting rätt. Wow vad häftigt Dock så registrerar nu basmoden på 43hz istället för 44hz. Vad nu detta kan komma sig? Har jag prickat fel Q-värde?

Nåväl eftersom jag lyckades få ner 5db fick jag blodad tand. Det blev ett besök hos beijer byggvaror där jag nu istället inhandlande 300-rör. Har nu i eftermiddag snickrat ihop, inte en men 2-st resliga pjäser som ska provas imorgon när tätningen härdar. Återkommer med resultat.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/07/04 :  08:10:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har alltid byggt in teleskopsfunktion o börjat med typ 2-3 T-tröjer i röret, tyget över mynningen har jag spänt så hårt jag har kunnat o tejpat fast.
Sen har jag kört svep/mätning vid olika positioner och sett ut 2-3 placeringar där det gör mest nytta. Sen finjusterar jag längden på röret på dom sista placeringarna, ev ändrar jag fyllnad och kör återigen med svep/mätning plus musik för att bestämma den slutgiltliga placeringen/justering.
Sen limmar jag fast teleskopfuntionen så röret är helt tätt.
Tyget på mynningen fladdrar järnet när det arbetar.


Ang resonansförflyttning.
Tror det handlar om mjukvaran i sig plus att en mer exakt intrimmning kanske skulle hjälpa. Det är inget svårt att trimma in dom fel så dom sjunger med istället.
Men det viktiga är att du hör förbättringen :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/07/04 :  08:40:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
5dB sänkning är ju fantastiskt bra resultat så långt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/07/04 :  09:41:53  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:

5dB sänkning är ju fantastiskt bra resultat så långt!




Förvånandsvärt bra resultat.. hade jag inte förväntat mig med ett så litet rör.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2014/07/04 :  13:13:42  Show Profile Send Nightx a Private Message  Reply
Ja det är för bra, jag misstänker en bug i programvaran eller att jag har lyckats ställa in dem galet. 5 frekvenssvep på raken säger iof samma sak. Mätt i lyssningsposition.

enligt esl skulle man ju inte räkna med en större sänkning än 1-2db.

Skulle det fungera att släppa ner mikrofonen i röret för att mäta avstämningsfrekvensen?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2016/02/09 :  23:12:50  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Ja i botten på röret har du en mycket fin och avstämd resonans att måta på.
observera att ljudtrycket är mycket högt, så spela inte för högt då kan du nog blåsa micken...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000