HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Linjär nätdel till dator?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/25 :  22:09:15  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Är det någon som har erfarenhet eller tankar kring att bygga en egen nätdel till sin HTPC?
Det har visat sig att det är mjukvaruskillnad beroende på hur många processer osv som är igång. Vad beror det på kan man ju fråga sig. O den som vill ha ut mest välljud kan väl inte nöja sig med ett switchat nätagg som ripplar i fipplar?

Finns det små åtgärder man kan göra för att fina till en switchat nätdel i en dator?
Någon som testat o göra en stor bamse till nätdel?

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/25 :  22:21:53  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Bernt o jag har diskuterat det då och då, men inte gått vidare.
Sen finns det ju bra och dåliga switchade nätdelar..

På computeraudiophile-forumet finns det mycket att läsa i ämnet, finns även företag som säljer linjära nätdelar för datorer.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/25 :  22:28:13  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ja, jag såg det på computeraudiophile. Det var där efter att ha läst lite trådar som mina tankar startade. Kostade en del de där nätdelarna, kablarna var fasligt dyra som de tillverkade. 950$ för atx kablage och några tusen för nätdelarna. men å andra sidan så går de nog inte att göra nätdelar billigare kommersiellt. Skulle vara om man hade en drös med trafar liggandes.
Det mest intressanta vore väl att kapa strömmatningen på ljudkortet (tex lynx) och köra det separat. Men det är ju inte bara att sladda fritt med dremmeln på en PCI bus Det här var det bästa jag kunde hitta för kvällen o det går inte ens att läsa. Men visst ser det ut som att det bara är 12V och ground på de första pinnarna


o lyckas jag skulle jag ge mig tusan på att det är någon gemensam jord eller rökpelare som uppstårfrån ljud eller moderkortet.

Edited by - Stormen on 2014/06/26 10:53:54
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2014/06/26 :  07:29:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
På computeraudiophile-forumet finns det mycket att läsa i ämnet,

Ahh, ett nytt forum att lusläsa...

Jo jag tänkte,på en bärbar dator är det ju enkelt att testa om det skulle bli skillnad med ett linjärt PSU,bara att dra ur sladden och köra på batteriet..ska testas..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/26 :  08:23:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Skillnad på nätdelar är det ju definitivt och det kan vara värt att prova lite olika.

Jag har en del solpaneler här och det hade varit kul att fixa nån variant så jag kör musikdatorn direkt från ackumulator. Det finns lösningar för bilar men hur rena de är återstår att ta reda på. Det är väl +5 och +12 volt som behövs, eller är det förtfarande minusspänningar också i dagens datorer?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/26 :  10:21:10  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Japp, det är fortfarande -12V +3V, och optional -5V
Kan man kombinera och köra vesäntliga delar från en linjör källa? eller går det åt fanders då med gemensam jord?
Den största utmaningen är väl att professorn o lite andra delar är så känsliga o kittliga mot spänningsvariationer. Men det kanske sitter stabilisatorer på moderkortet också som tar de värsta smällarna? (det kanske mera var ett problem förr i tiden då vi hade 486:or dvs computosaurusar)




quote:
bara att dra ur sladden och köra på batteriet

@Ryssen, nää,, det är för enkel lösning. komma här o komma... Vi håller ju på o göra det svårt för oss här.
Genialiskt, återkom när du testat. Känns som att det är 100gr lättare att bygga en nätdel till en bärbar dator :-)

Edited by - Stormen on 2014/06/26 14:41:03
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/06/26 :  11:53:44  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
ATX-standarden har spec på hur mycket spänningsfall det får vara osv. Är det en dator som inte drar så mycket ström så går det nog att bygga en linjär nätdel. Sen om det är vettigt jämfört med en bra switchad...

btw är bilden på en PCIe-kontakt och inte PCI.

En annan sak att tänka på är att "alla" nya moderkort med PCI emulerar det över PCIe. Frågan är hur stor skillnad det är mot en riktig PCI-buss?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/26 :  22:12:41  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Här är en som upplevde lite skillnad efter att köra med linjär nätdel istället på en firefly (USB-analog out)

http://www.computeraudiophile.com/f8-general-forum/marvelous-new-upgrade-those-using-universal-serial-bus-industry-standard-cables-connectors-and-communications-protocols-between-computers-and-electronic-devices-powered-dacs-such-dragonfly-20901/

streamlines chassi har en liten trevlig adapter på sina ATX anslutningar, så kör man bara in 12V.
http://www.hd-plex.com/blog/hdplex-fanless-silent-pc-review/hdplex-h5-s-silver-fanless-computer-case-for-caps-mofified-zuma-build-pc-audio/

Edited by - Stormen on 2014/06/27 08:34:46
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2014/06/26 :  22:30:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hör ingen skillnad med laptoppen på batteri..
Men då har jag ingen DAC som går på batteri efter.(Hiface Evo med shunt nätdel).

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/27 :  10:18:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Och jag tror inte nätdelen är så in i h-e dålig på datorer.
Om strömmen var så usel som man läser om på sina håll skulle väl ingen dator starta över huvud taget.

Men det är ju en del skillnad på datornätdelar har jag märkt så en linjär nätdel skulle vara skoj att testa.
Eller allra roligast att ta strömmen från batteri.

En sak man kan roa sig med så länge man funderar på det är att koppla datorn via isolertrafo. Ibland blir det bättre, ibland tvärt om.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2014/06/27 :  10:38:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Är ju en massa switchade regulatorer på moderkortet också,så det kanske inte blir så stor skillnad..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/06/27 :  22:11:52  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Att en bärbar dator inte får någon direkt ljudskillnad beroende på om den går på batteri eller med laddare i är kanske inte så konstigt. Iomed att även en bärbar dator har behov av att skapa olika spänningar så har de flera spänningsomvandlare i sig. Hur bra dessa är vet man ju inte men jag gissar på att det är mera åt billigare hållet än audiofila hållet

Sen håller jag med Bernt, nätdelarna är inte så dåliga på datorer. Toleranserna är rätt hårt åtsnörade(jämfört med en nätdel i en förstärkare t.ex.). Hade varit kul att göra den motsatta jämförelsen, byta ut linjära nätdelar i en dac mot ett switchat nätagg till datorer(av bättre sort) och se hur ljudet upplevs.
T.ex. en corsair 430 cx ger 0.8A på -12V(Massa mer på positiva såklart). Det borde räcka till en modell bättre dac med antingen en diskret utgång eller med opampar.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/06/27 :  22:24:43  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Nu snöar jag in lite och går lite OT men jag hittade ett dokument som skriver lite kring kraven för ATX.
Rippelspec var högre än jag trodde, 50mV på 5V men verkliga mätningar lär vara avsevärt lägre iomed att detta är en maxspec.

Sen noteras även att kapacitansen som man minst ska kunna belasta nätdelen med är relativt hög, 6000 µF på 5V.

Hittade en liten tankevurpa i dokumentet:
"Ripple and noise are defined as periodic or random signals over a frequency band of 10 Hz
to 20 MHz. Measurements shall be made with an oscilloscope with 20 MHz bandwidth."

http://www.formfactors.org/developer/specs/ATX12V%20PSDG2.01.pdf
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/06/27 :  22:29:17  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Hittade ett test av ett nätagg och ripplet verkar ligga på väldigt mycket lägre nivåer än maxspecen. I det här fallet ligger det mellan 5-9 mV på 5V.

Då ska man bara hitta hur man ska förbränna all effekt man behöver ta ur 12V linan(12V linans belastning måste vara minst lika mycket som 5V+3V3 för att det ska hålla sig igång).

http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-750-w/4#pagehead
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2014/06/27 :  22:35:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Att en bärbar dator inte får någon direkt ljudskillnad beroende på om den går på batteri eller med laddare i är kanske inte så konstigt. Iomed att även en bärbar dator har behov av att skapa olika spänningar så har de flera spänningsomvandlare i sig. Hur bra dessa är vet man ju inte men jag gissar på att det är mera åt billigare hållet än audiofila hållet



Har en Acer 7745G vilket ska vara den (för ett par år sedan)topp modellen,så jag kan ju hoppas att dom lagt ner lite mer möda på den..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/28 :  10:10:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lovan skrev:
quote:
Hittade ett test av ett nätagg och ripplet verkar ligga på väldigt mycket lägre nivåer än maxspecen. I det här fallet ligger det mellan 5-9 mV på 5V.

Då ska man bara hitta hur man ska förbränna all effekt man behöver ta ur 12V linan(12V linans belastning måste vara minst lika mycket som 5V+3V3 för att det ska hålla sig igång).

http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-750-w/4#pagehead



Det där är mycket mycket bra siffror och jag tycker det bekräftar min åsikt att datornätdelar inte alls är så dåliga. Plocka ut 750W med rippel runt 10mV och 90% verkningsgrad. Det går nog inte med vanlig linjär nätdel. Effektuttagen i en HTPC är väldigt mycket mindre och då halveras ripplet och fläkten stannar dessutom så nätdelen blir helt tyst.

Här är en länk till test av lite billigare nätdelar, som jämförelse:
http://www.sweclockers.com/recension/16951-be-quiet-kraft-och-corsair-cx500m/7#pagehead

Jag ska förresten byta dator inom kort och då tänkte jag testa lite med lämplig pico psu och batteridrift, ska bli intressant.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/28 :  22:03:50  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Intressanta inlägg . Det borde betyda att om man går på ett nätagg som enligt testet på sweclock har lågt rippel så borde man komma så pass långt att man kan släppa de där tankarna om strömförsörjningen? Det enda som får mig att fundera lite kring datanätagg är allt skumt de kör ut på jorden i huset.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/28 :  23:13:06  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Stormen,

Skaffa ett Lynx, bygg en vettig dator med bra komponenter.

När du sedan sätter dig ner och lyssnar kommer du inte att fundera nåt mer på olika nätdelar..garanterat..
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/06/28 :  23:31:16  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Dagens nätagg med aktiv PFC är hästlängder bättre än linjära PSU någonsin kan bli när det gäller skräp ut på elnätet.
Rippelströmmen från en likriktad trafo in i kondingar är inte direkt vacker.
Det enda man kan klaga på är övergången vid 0V som inte är 100%. Och inkommande filter som ofta är två kondingar mot skyddsjord vilket resulterar i halva nätspänningen i chassit om den inte är korrekt jordad. Vilket naturligtvis ställer en del krav på tänket om hur allt är jordat om man vill undvika problem. Men det är inte unikt för utrustning med switchade nätagg.

Frekvensen och utseendet på ripplet är mycket viktigare än amplituden i min mening.

Jag köpte en PCIe förlängning till mitt grafikkort, funkade utmärkt trots att grafikkortet tog all ström från PCIe bussen.
Så en sådan adapter (köpt på DX) bör kunna fungera om man vill sätta ljudkortet i en separat skärmad låddel och ge den egen ström. Tror dataöverföringen är balanserad så jag är inte säker på att jordreferens behövs, men man bör kanske lämna ett motstånd mot jord iaf.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/06/29 :  19:40:48  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
CH: Har du gjort något test mellan nya datorer med PCI-emulering jämfört med gamla med "riktig" PCI? Det är enda nackdelen som jag ser det med Lynx-korten.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/29 :  21:00:48  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
CH: Har du gjort något test mellan nya datorer med PCI-emulering jämfört med gamla med "riktig" PCI? Det är enda nackdelen som jag ser det med Lynx-korten.


Inte än, men väldigt snart. En i7 Haswell Refresh samt Asus Z97 moderkort är beställt och kommer nästa vecka. Där skall jag köra två Lynx-kort.
Enligt grabbarna på Lynx-forumet ger Asus i regel inga problem, medan Gigabyte kan krångla. Moderkort med sk "ITE bridge chip" skall vara de som strular. Ett problem är att man inte vet vilka som har detta chip eller inte, det står inte i specarna vad jag kan se.

Nästa vecka vet jag mer..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/06/29 :  21:53:00  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vad jag kan förstå så slutade det riktiga stödet för PCI när man slutade använda southbridge(Intel i5 och framåt) så alla använder sig av ITE ,eller någon annan variant, bridge chip som har PCI. Jag har själv en sån nyare variant med förmodligen ITE så därför var jag lite nyfiken på om det var "bättre" förr

Menar du att du har du hittat ett Z97 kort med dubbla PCI-slots?

Edited by - Lovan on 2014/06/29 21:56:58
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/29 :  22:47:32  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Jupp, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2635987.

Kommer köra med en Crucial 240gb M2-disk, den har en egen liten slot på moderkortet. Mindre kablar är ett plus..
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/06/30 :  00:12:42  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Som en liten parentes skulle jag välja Intel SSD.
http://www.pcper.com/reviews/Editorial/Inside-Look-Intels-NVM-Solutions-Group-SSD-Validation-Testing

Intel har fortfarande chipset som stödjer PCI (C222 tex). Är dock oklart om det faktiskt används på något moderkort.
http://ark.intel.com/products/75516

Z97 har inte PCI stöd så där finns en brygga någon stans.
http://ark.intel.com/products/82012

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/30 :  00:36:55  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Joda, menar du att Intel har högre kvalité..?

Vad gäller ämnet pci-bryggor så är jag helt klart lite orolig för om jag kommer få några problem med nya systemet. Har öppet köp 45 dagar så prylarna åker tillbaka om det blir strul.
Frågan är hur jag ska "stressa" systemet för att locka fram ev. fel..?
Köra 24/192 på alla 12 kanalerna och lyssna efter störningar..?
Någon som har några tips??

Annars kanske denna är en alternativ lösning..vad tror ni..?

http://se.startech.com/Kortadaptrar/Kortplats-tillbyggnad/PCI-express-till-PCI-expansionsfack-med-fyra-kortplatser~PEX2PCI4
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/30 :  10:07:47  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
quote:
Skaffa ett Lynx, bygg en vettig dator med bra komponenter.

Jodå, det är på gång, sakta men säkert.
O så vill jag ju samla in så mycket info som möjligt om det här. Och det är en intressant start :-)

Asus och lynx lirar bättre, undvik Gigabyte. hur är det med MSI?

Nätdelens betydelse= Kör på orginal eller spana efter nätdelar som mäter lågt rippel. Verkar inte vara värt att bygga på linjär nätdel.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000