HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Daphile musikserver istället för win server2012?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/12 :  18:02:56  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Surfade runt lite för att på andra forum om servrar osv.
Snubblade in på DIYAudio och följande tråd.
http://www.diyaudio.com/forums/pc-based/240040-daphile-audiophile-music-server-player-os.html
Ja som vanligt en sådär 44 sidor o växer. Men det är de som kör datorn ihop med tex ett RME kort.
Det bygger på LINUX och squeezecenter mm.
"You can use iPeng on iPad or Squeeze commander or Orange Squeeze on Android."

Det spontana som jag ser det är att det är minimalt med processer igång i datorn vilket verkar påverka mycket enligt Jplayer trådarna som kör ner datorn i"Core-mode"
Sen är det gratis till skillnad för winserver2012+Jriver+Jplay =7000kr
bland annat:
*Headless music server OS
*Bitperfect and gapless playback of common audio formats up to 192kHz/24bit
*Supports native DSD playback with DSD-over-PCM
*Automatic configuration of music player for each audio device
*Multiplayer support (eg. multiple USB DACs)
*CD ripping with Accurate verification, automatic metadata tagging and cover art

ok det är bara musik, Jriver kan köra film också.

http://www.daphile.com/

Vad tror ni, går att köra på tex en IBM 800Mhz enligt en testare på forumet.

Edited by - Stormen on 2014/06/18 16:40:27

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/12 :  18:14:26  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
här finns lite fördjupat läsning för den som vill om olika mätresultat från olika mjukvaror osv.

Men kontentan är
The simple message remains - stay bit-perfect and stop worrying.

del 1
http://archimago.blogspot.ca/2013/06/measurements-part-i-bit-perfect.html

del 2
http://archimago.blogspot.fi/2013/06/measurements-part-ii-bit-perfect.html
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/06/12 :  18:32:00  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Kør med VortexBox och har gjort så i ett par år. Fungerar vældigt bra før mig. Mjukvaran ær otroligt stabil med squeezeserver, bliss e.t.c. Burken står dock i delar nu på grund av lite underhåll och utbyggnad av hårddiskutrymmet.

Den har ju æven en bra spelare av musikfiler så man kan køra usb direkt från datorn till eventuell dac (så gør jag).

Har provat windows server tidigare men tyckte då att den krævde onødigt mycket datorkraft.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/12 :  18:46:46  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Aha, snyggt Vortexbox lirar med Lynx ( OSS driver )
en tråd från 2011
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82511

VortexBox 2.3 can handle up to 32/384 there is no hacking required. It's bit perfect by default on all sample rates and does not use mpd.

VortexBox is designed from the ground up to be a bit perfect CD ripper, server, and player. With most other operating systems you need to do quite a bit of hacking to achieve this.


Jag trodde inte det fanns några alternativ till win. Men här har det poppat upp 2 kandidater som är nya för mig, både Daphile och Vortexbox


Voretexbox kör också PLEX mediaserver. Kan den bara streama eller kan man ha tex ett multikanalsljudkort i datorn och köra ut blurayfilmer mm? både de man stoppar in i läsaren och via PLEX?

Edited by - Stormen on 2014/06/12 19:09:28
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/12 :  21:28:42  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det jag funderar på när det gäller Linux, ubuntu osv är att det går alltså att få Bitperfect.Men hur blir det om man vill köra analogt utpå ett ljudkort. Då behöver det gå genom ljudmixern. Och den är tex inte så kanonbra i Ubuntu. Inte heller i windows, men avänder man ASIO så är man på rätt spår i windows. Men hur gör man i en LINUX baserad miljö?Där näms ljudhanteraren jack och ALSA och att man skulle kunna´köra med WineASIO

Edited by - Stormen on 2014/06/12 21:36:34
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2014/06/12 :  22:27:46  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Kan man bygga en sån Daphile eller Vortex Box med Lynx One, som tydligen bara funkar i Win xp annars?
Känns ju som ett kap isåfall :)
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/12 :  22:38:42  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Har smurfat runt nu ett par kvällar och det finns inget stöd i ALSA för Lynx korten. Men OSS har support och det köper man en sådan drivrutin för 10$ vilket idag är ca 70 kr.
http://www.opensound.com/download.cgi

Men vet inte vilken version man ska ladda ner eller om jag ens får igång det, varje gång jag börja trassla med ubuntu eller andra linux så lägger jag hundratalstimmar på att få något o fungera men lägger sedan ner. Jag kan skriva och följa instruktioner om olika kommandon etc, men va sjutton om det inte fungerar så står jag mig rätt slätt. Men visst hade det varit ett riktigt kap. Lynx One fungerar ju med XP. o även om Microssoft slutar att ge support på det eller utveckla det så är det inga problem att man bygger sig en ljudburk som fungerar och använder sig av den till det, ungefär som att man tänker sig att sin squeezebox eller SONOS spelare har sitt lilla operativsystem. Jag kan lova att det finns många studios som snurrar med winXP. Det är arbetsredskap, inte surf o spelmaskiner. Ja menar hur ofta uppdaterar man mjukvaran i en mixer, cd spelare eller blueray? Det är mera, fungerar det? = håll fingrarna borta. Och med samma filosofi skulle man kunna bygga sig en XP maskin.
Men så läser man nåt j--a inlägg om audiophile winserver2012 eller Audirvana o Mac så är man igång och vill förbättra, förändra o göra bättre :-)

Sen vet jag inte om ALSA eller OSS låter lika bra som ASIO i win. Har du ett M-audio så låter ASIO bättre enligt forumen. Men det os systemen daphile och Vortexbox gör är att de är ruggigt små operativ. Snabba och att de kör bitperfekt så har du en Dac liggandes med usb ingång så ser jag logiskt inget annat än att det skulle låta bland det bästa som går att göra (som win2012). Dock så ser linux den DA omvandlaren som en ljuduppspelare om jag fattat rätt o då borde det låta lika bra med ett ljudkort. Men jag är bara novis på området med linux.

Edited by - Stormen on 2014/06/12 23:09:50
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/12 :  23:18:20  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Jag har aldrig riktigt provat Linux..känns som man bör vara ännu större nörd än vad jag redan är...

Tycker win fungerar alldeles utmärkt, men även där finns det fallgropar och problem så det räcker..

Nej, linux får ni andra med mer tid tillgänglig prova..
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/06/13 :  07:42:06  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Vortexbox är otroligt enkelt att få igång. Man laddar hem en iso fil, kör något iso burn program och får det på skiva eller usb. Jag är absolut ingen pc knutte men fick det att fungera.

Vortexbox har ett väldigt aktivt forum där man får hjälp och kan ställa frågor.

Angående film så har jag all film där också men mediaspelare för det är en boxee, funkar för mig.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2014/06/15 :  09:32:50  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/barebone/Gigabyte-GB-BXBT-2807/206307.7354/

Sedan stoppa i lite ram och en stor hdd.
Skulle detta kunna vara något som musik server?
Enda den inte hade var väl en SD kortplats som man kunde haft operativet på.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/17 :  15:45:23  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Den var ju liten o söt. Men du behöver fortfarande en DAC, om den kan köra digitalut?, eller om du vill köra hemmabio en kortplats för LYNX TWO B eller liknande.

Finns det liknande koncept fast lite lite större så det finns en PCIe plats till ljudkorte`t?,, eller måste man börja bygga paket själv? AMD ska visst vara bästa processorerna på grafik.

Edited by - Stormen on 2014/06/17 15:51:17
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/06/17 :  19:10:47  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Den riktigt stora fördelen med att bygga en linux / BSD server är att man slipper överraskningar. Du vet vad du har installerat, du kan alltid ta backup på helheten, du kan alltid flytta till annan hårddisk / hårdvara utan att några löjliga licenser
stoppar upp. Och kostnaden är mellan noll och minimal ( om man köper kommersiella drivisar).

Linux mint förefaller vara en bra start ( ubuntu har sin förfärliga "unity" som jag inte vill använda)
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20140616#feature

(rättat felstavning)

Edited by - peterh on 2014/06/17 19:45:00
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2014/06/17 :  19:18:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ubuntu har ju sin "gammla" look att intsalleras från software biblioteket.Nu mins jag inte vad den hette....

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2014/06/17 :  19:35:32  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Stormen:
Det finns ju Intel Nuc som är lite större. Men tänkte om man använde Daphile så var det väl USB som gällde iaf? :)
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/06/18 :  17:54:47  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Tror inte du kan köra Lynx på linux dock.
Go to Top of Page

ulfn
Member

210 Posts

Posted - 2014/07/01 :  14:42:26  Show Profile Send ulfn a Private Message  Reply
quote:
Linux mint förefaller vara en bra start ( ubuntu har sin förfärliga "unity" som jag inte vill använda)
http://distrowatch.com/weekly.php?issue=20140616#feature



Ubuntu Studio har Xfce som skrivbordsmiljö i stället för Unity och har en "linux-lowlatency kernel" som är särskilt lämpad
för ljudskapande och ljudåtergivning.

http://ubuntustudio.org/

Ulf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000