HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HKS på ranchen...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/06/16 :  18:18:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Vi e några i Blekinge som träffas...inte ofta...men har rackarns trevligt när det väl sker!


Vi söker högt och lågt...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2014/06/16 :  23:07:27  Show Profile Send bebop a Private Message  Reply
Jo det var mycket trevligt...

Vi hade stämt möte i östra Blekinge, inte långt från Karlskrona, en av Sveriges pärlor. Framför allt om man är intresserad av skärgård, marinhistoria och Svensk historia i allmänhet från dess storhetstid, när Sverige var en stormakt. Staden grundades som en försvarsanläggning efter det att Blekinge införlivats i Sverige 1658. På ca 50 år blev Karlskrona Sveriges 3:e stad efter Stockholm och Riga i Lettland (jo ni läste rätt). Hela centrala stan på Trossö är upptagen på världsarvslistan, dvs stan kan ses som ett museum. Om ni inte varit där så är det dags.



Men vi hade stämt träff ca 15 minuter väster om stan med utsikt över en av Karlskronas många vikar.





Något som man bygger hemma brukar kallas hemmabygge och bilderna på filter under utveckling ger ingen annan tolkning.





Men huvudobjektet för dagen visade en annan sida.




"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2014/06/17 :  09:01:38  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Härliga bilder och trevligt med lite historia
Nyfiken på mer bilder och vad ni pysslar med nere i Sveriges trädgård(kallas väl så)
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2014/06/17 :  09:34:04  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Hifi made in Sweden.
Då tror jag att jag vet vad det rör sig om.
Läder och ek är också en ledtråd :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2014/06/17 :  10:59:49  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Vill Börja med att tacka värden, alltid lika trevligt på HKS-träffarna, mycket hifi såklart och när hemmabyggerna numera nått high end kvalitet och dessutom finns på marknaden, (eller kommer finnas när det gäller det vi lyssnade på), ja då är det riktigt spännande. Förutom hifi så äter vi alltid gott, pratar om ditt och datt - ja vi har kort sagt riktigt god stämning och en härlig gemenskap.

Ser att Pär lyckats fånga mig på bild också, inte igår man syntes på forumet och jag tycker att man börjar se oroväckande "vuxen" ut (rosa skjorta och kavaj hjälper väl till) tur att man är lite suddig så de värsta rynkorna inte syns ;)

Ska se om jag kan hitta en bild eller två sen, men först får Pär posta ostört ett tag :)

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2014/06/18 :  20:58:16  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Jamen ös på med bilder nu då!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2014/06/18 :  23:06:56  Show Profile Send bebop a Private Message  Reply
Jamen ös på med bilder nu då!


Sakta i backarna. Vi har mycket att göra på jobbet så här innan semestern. Dessutom är jag hastighetsfostrad på Euphonia och där segar vi oss fram med bildreportagen.

Vi är hemma hos Double A som visar upp sina senaste hembygge som nästan är klara. I soffan sitter förvisso Engelholm och har säkert viskat lite i Double A's öra, men det här är ingen kommersiell produkt i Engelholm Audios produktrange.



Som vanligt när DoubleA är framme så är det fantastiskt fint detaljarbete.





Och om nu någon trodde att första bilden visar högtalarens framsida så var det fel. Det är baksidan med 4 stycken Wave Core (223 mm) per högtalare som först visas upp och därmed blir det lite tydligare vilka gästerna var utöver undertecknad. Från vänster ser vi Pär Engelholm, Bardis, Drkim och DoubleA.


"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2014/06/19 :  10:07:48  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Ser fantastiskt fina ut!
Ibland blir jag avundsjuk på alla som kan bygga grejor själva.
Både högtalare och elektronik. Har hört en del DIY genom åren och många grejor har låtit kanon:)
Spänd på om elektronik oxå kan vara byggt av värden?

Bebop: Ta dig den tid du behöver, vi skall ju fira midsommar snart
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2014/06/19 :  17:58:17  Show Profile Send bebop a Private Message  Reply
Bebop: Ta dig den tid du behöver, vi skall ju fira midsommar snart


Tack Lindome, det känns befriande...



Jag har kallat högtalarna för "hemmabyggen" vilket Double A tyckte var lite gulligt För att undvika missförstånd så skall naturligtvis inte "hembygge" läsas som något undervärderande på något sätt. Det är min lilla lek med Double A's statement att det är en högtalare som jag byggt till mig själv och det är ju gjort hemma - ett bygge till hemmet - ett hemmabygge. Men utförandet är mycket professionellt och ligger i framkant oavsett vem vi jämför med och det har både Double A och Engelholm visat i andra sammanhang vilket också gav tyska Image's utmärkelse i fjol.

Det är dags att visa upp härligheten framifrån. Double A får agera referens vad storleken anbelangar.



Det handlar om en sluten låda denna gång där frontens element består av 6 stycken Accuton (158 mm) och bandelementet Arum Cantus G1. Delningsfiltret delar 12dB kring 2200 Hz och de 6 Accutonelementen får gå så lång ner de förmår. De skärs inte av med något filter. Filtren är dock inte riktigt avstämda ännu så den färdiga konstruktionen kan bli lite annorlunda. Jag har redan fått signaler om att det gjorts lite förändringar till det bättre.



Att Double A valt rött skinn är ingen tillfällighet som framgår. Som också framgår av bilderna så finns det inga fötter utvecklade ännu. Men vi fick se skisser som Double A tog till smeden för att få dem utfrästa i aluminium. Men när prislappen hamnade kring 25,000 plus moms tog Double A ett steg tillbaka. Det blev att stövla tillbaka till ritbordet så det kapitlet är ännu inte löst.





Delningsfiltren till basarna är en helt annan historia... Här är det aktiv delning som gäller från 70 Hz.


"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2014/06/19 :  22:01:47  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
quote:
Ser fantastiskt fina ut!
Ibland blir jag avundsjuk på alla som kan bygga grejor själva.
Både högtalare och elektronik. Har hört en del DIY genom åren och många grejor har låtit kanon:)
Spänd på om elektronik oxå kan vara byggt av värden?


Tackar Lindome
Men jag får tyvärr göra dig besviken, elektroniken är inte byggd av mig.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2014/06/21 :  12:23:57  Show Profile Send bebop a Private Message  Reply
Devialet ser ut att slagit väl i flera läger och Devialet 200 har även nått Double A som är mycket nöjd med både ljudet och den mångsidighet den besitter. Fjärren är något mer lättfotograferad än själv förstärkarenheten.



Den huvudsakliga musikkällan hos Double A är digital som körs via "Macen". Men här finns också en skivspelare från Technics sedan en tid. Den är bestyckad med en ganska medioker pickup från Stantons billigare sortiment. Double A kan få ut betydligt mer ur den spelaren med en lite mer kompetent pickup vilket meddelats honom. ;)



Bashögtalarna är som jag nämnt aktivt drivna. Till detta har Double A införskaffat en IDP 1200 från LAB-Gruppen. Det är en produkt som innehåller mer än jag kan redogöra för. Men vad jag förstått så är den både en equilizer, slutsteg och aktivt filter. Just IDP 1200 anger en effekt på 2x1200 watt i 4 ohm. Du kan läsa mer om produkten här. Den är in liten nätt "maskin" som fått plats under en Mac-skärm.



Till IDP 1200 levereras också en mjukvara som krävs för att kunna utnyttja alla dess finesser. Du kan väl skriva några rader, Double A om vad den här burken har för kvalifikationer :Praying:



Därmed är mina bilder från mötet till ända. Kameran åkte ner i väskan igen och jag återgick till mötet där mycket annat hamnade på bordet. Inte minst andra hembyggen på fyra hjul, vilket dock inte behandlas i denna tråd. Och naturligtvis åt vi gott...


"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2014/06/21 :  19:46:05  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag måste börja med att tacka Bebop för dom fina bilderna, och riktigt roligt att träffas igen

Lab-gruppen slutsteget är en riktigt läcker "trollerilåda", slutsteg, eq och delningsfilter i en och samma låda. IDP 1200 modellen kan lämna 2x600 watt i 4ohm, inget annat. Men dom har även IDP 2400 som lämnar 2x1200 watt, om man känner att man behöver lite extra!
Lättaste sättet att justera allting är att koppla en vanlig Lan kabel (cat 5) mellan slutsteg och dator och starta styrprogrammet. Om man har kopplat in slutsteget till sitt nätverk så kan man använda deras app till IPaden och sitta i soffan och justera alla parametrarna Måste provas!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2014/06/22 :  20:58:16  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Kul att se en 1210:a bland alla fina apparater! Även jag har en sådan som extraspelare
Köp några extra pickup skal för att testa nya pickuper - det är ju väldigt enkelt att ställa in med den klassiska original armen.

Vet att många byter arm för att uppgradera men jag tycker att den är rätt kul att använda som den är från början.
Lite mer pang på röbetan bara
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/06/22 :  23:05:41  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Hur låter en IPD-1200 när den får driva fullrange? Berätta gärna mer om den också eftersom den verkar vara ett användbart verktyg! Läckra högtalare

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2014/06/23 :  08:30:20  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
1210an har jag nästan bara av nostalgiska skäl, ja köper inget nytt på vinyl men det kan ju va kul att plocka fram sina gamla 12" från 80-talet och dunka på ibland
En bättre pickup står dock på inköpslistan.

Herr D:
Kul att du gillar högtalarna
IDP 1200an är mycket trevlig att jobba med, den kommer ju från proffssidan och där ska ju allt bara funka och ja känner fullt förtroende för den.
Jag har inte jämfört den fullregister mot Devialet men ja gjorde testet mot min Gato Dia250 (som för övrigt är till salu) och då upplevde ja IDP som grovkornigare men med större baskraft. Lite synd för ja funderade ett tag att köra med dac/försteg och tre IDP 1200 i ett helaktivt system. Men som bas-steg fungerar den hur bra som helst.
Har du vägarna förbi så visar ja gärna
Jag bor i närheten av Karlskrona.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/06/23 :  21:37:21  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
DoubleA: Jag kommer gärna! Ser inga problem att åka en bit för att höra spektakulära system i hemmamiljö. Hör av mig via PM lite längre fram om det är ok

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2014/06/23 :  22:42:04  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ja de går utmärkt, du är så välkommen!
Gäller givetvis er andra också, om intresse finnes

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2014/06/28 :  22:10:41  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Som sagt, alltid lika roligt att träffas hemma hos Anders med familj. Varmare, trevligare och mer välkomnande människor är nog svårt att hitta. Jag har ju känt Anders sen 2004 (tidigare skrev jag 2006/2007) nån gång (tror jag?) och det är en grym resa han har gjort på denna relativt korta tid. Vi har ju haft en träff nästan varje sommar och jag kunde inte låta bli att leta lite bland bildmapparna - tänkte visa lite smakprov på denna utveckling...

2007, har hänt lite med huset också...


2008


2009


2010


2011



I mina ögon är detta en fantastisk utveckling, Pär Engelholm inte glömmas bort i sammanhanget som ju givetvis har haft en del fingrar med, främst då på insidan av lådorna.

Anders har kommit långt vad det gäller både ljud och utförande.
















Här ser man storleken på rummet, eller en del i alla fall, då det är öppet in till ett matrum också som inte syns här - mycket yta, mycket luft.


Ett par bilder på övrig utrustning..

Huvudsakliga musikkällan:


Vinyl:








CD:





Den ur läckra förstärkare/mirakelmaskinen:

Fjärr:








Har ni möjlighet att hälsa på och lyssna på denna anläggning - ta chansen!

Låter lika bra som det ser ser ut

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2014/06/30 18:14:53
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2014/06/30 :  07:47:14  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tack Jocke för dom fina orden, värmer verkligen
Jag måste bara rätta dig det va redan 2004 som jag hade glädjen att stifta din bekantskap, du dök upp (bakfull) på min första ASO träff
Tyvärr är bilderna borta, men här är länken i alla fall http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35065&whichpage=1

Ja får instämma att det är en häftig resa jag har varit med om dom senaste 10 åren och det är ett par jag måste tacka för den.

Tommy, tack för du övertygade mig om dina galenskaper! 20st 3" element/sida är lite "speciellt"

Pär Engelholm, tack för all kunskap och vänskap du har delat med dig av, utan den och dig hade jag aldrig vågat eller tagit mig råd att skapat det jag hittills gjort

Tack också till er andra i HKS klubbstugan som stöttar mig med glada tillrop när jag har ett nytt projekt på gång!

Usch ! De här låter ju nästan som ett tacktal vid pensionering....
Men det är det inte!!!
Jag har många idéer kvar att förverkliga!
Så ja e rädd att ni får höra mer av mig framöver, hoppas det är ok

Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2014/06/30 :  18:13:37  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
2004, du menar att det är så länge sedan? konstigt för vi är ju bara 25 allihop? - men när du skriver bakis , så känns det som en evighet sedan - på gott och ont
quote:
Så ja e rädd att ni får höra mer av mig framöver, hoppas det är ok

Helt OK, Anders!

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/03 :  07:35:16  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
PM om besök skickat! Hoppas du har tid i sommar

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2014/07/03 :  09:48:51  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
De klart ja har tid :)
Ja PMar dig i kväll, är ute på semester denna vecka.
Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/25 :  00:11:02  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Nyss hemkommen från en heldag hifi hos den gode DoubleA! Mycket trevligt, fick med mig några bilder från nya kameran som jag håller på att lära mig:

Vänster:


Höger:


Detalj:


Det fanns en ljusare och klarare klang i systemet än vad jag har hemma. Basregistret har något mera ton hemma. Här fanns bättre perspektiv, detaljåtergivning och lägre basfrekvenser hos DoubleA. Vi jobbade lite med tonen i systemet och tämjde några vildsinta frekvenser och jag tycker vi lyfte det hela till en ny nivå, är övertygad om att det kommer låta helt fantastiskt när allt är injusterat igen! Otroligt stor potential i högtalarna!

DoubleA: Tack för en fantastiskt trevlig dag!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2014/07/25 :  09:02:55  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Ibland behövs det att någon kommer och "rör om i grytan" för att uppmärksamma en på åt vilket håll man är på väg med en konstruktion.
I går va en sådan dag

Tack Herr D för en mycket trevlig och givande eftermiddag med spännande musik och intressanta diskussioner.

Jag är inte riktigt säker på var detta projekt kommer att sluta, men helt klart är att det kommer att bli riktigt häftigt när det är färdigt

På återhörande

AA

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2014/07/25 :  10:10:50  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Låter som du herrD har samma lyssningserintryck som jag hade, jag upplevde också att systemet levererar ett mycket transparent ljud i de övre registren, något ljusare än vad även jag är van vid. Det blir aldrig vasst eller obehagligt, snarare tvärt om. Många likheter med de Martin Logan jag tidigare ägde och avgudade. Anders nya går djupt och jag har inget att anmärka på omfånget, attacken, snabb djup bas som ger en härlig botten. Dock så saknade jag vid vårt lyssningstillfälle; nyanser - basen, framför allt den övre basen lät lite enformig, jag skulle även vilja ha en "varmare", säg mer amerikansk bas, det vill säga en uns mer musikalisk, varmare, lite mjukare - samtidigt som definitionen förstärks. Vet inte om detta har med högtalare eller drivning att göra, jag har hört själva ljudsignaturen i basen på flera PA-system - tror ni alla vet vad jag menar när det är mer attack än nyanser/kvalitet?

Jag skrev tidigare att Anders är mycket nära en fullträff, topp och mellanregister är uppe på nivåer som kan jämföras med vilken referenshögtalare som helst, det är basen som behöver lite mer jobb och det låter som att ni redan nu tagit ett steg i rätt riktning? Jag är fortfarande övertygad om att detta kommer bli världsklass när alla bitar sitter , inte långt kvar :)

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/07/25 :  10:43:09  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
drkim: Basen fick mera nyanser och ton, mellanregistret blev lika klangrikt i nedre regionerna som de övre och diskanten sticker inte längre iväg vid riktigt starka passager. Eftersom det kanske är företagshemligheter så får DoubleA avgöra hur mycket som ska avslöjas hur det gick till Tycker det finns potential till ett referenssystem, ser fram mot att höra slutresultatet senare!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000