HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Material i högtalarlådor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2014/05/07 :  15:11:41  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message  Reply
Både tillverkare och DIY-are använder oftast MDF (+fanér och/eller lack/färg) som material till lådorna.
Vilka är nackdelarna med att använda limfogs-skivor som den här i stället?

Då krävs det ju inte så stor insats för att få till ett trevligt yttre.
Ber samtidigt att få utfärda lyssningsvarning på soundbrigades Sonido högtalare
vilka lätt kan framkalla ett DIY-återfall.

I'm only in it for the music.

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/05/07 :  16:27:39  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har använt stavlimmad bok och varit nöjd med ljudet. På med dämpmatta bara

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

30Hzbone
Member

227 Posts

Posted - 2014/05/07 :  17:04:42  Show Profile Send 30Hzbone a Private Message  Reply
Kanske en sådan här låda kan bli aktuell:
http://www.sonido.hu/adat_pdf/diy-sfr145-box.pdf

I'm only in it for the music.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/05/07 :  17:30:37  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Liknande form som min
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83503

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/05/07 :  17:34:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Nackdelarna är väl de att limfogskivan i massivträ är mer svårbearbetad och rör sig mer med klimatet än en skiva av trämassa.

/M
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/05/07 :  18:08:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag kan tänka mig att limfog i lövträ är perfekta. Just limfogarna (fogen alltså) gör limfogen stark.
Just björke och boke är oftast väldigt lättbearbetat (om det inte är vresigt) medan just MDF och spånskiva är taskigt mot verktygen.
Så länge som man inte på något sätt fixar specialytbehandling (måling/fanering) är ju limträ behändigare än t ex MDF. Jag ser på mina Sonidohorn hur alla skarvar syns tydligt trots lager av spackel, sprutspackel och färg.
Dessutom är ju trä snyggt.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2014/05/07 :  18:20:05  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det där med att skarvarna syns är ett problem.
Hur gör proffsen för att undvika det?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/05/07 :  18:37:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Gerade hörn. Det gjorde jag med min CM3-klon en gång i tiden. Fast den byggde jag i 24mm möbelplywood och hade tillgång till riktiga verktyg och maskiner.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/05/07 :  18:41:34  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Man oljar istället för att måla

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2014/05/07 :  19:01:17  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Föreslog inte Cirklo att coata hela lådan i epoxy?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/05/07 :  19:10:54  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Testade epoxicoating på mina droppar och fick sen skrota bygget

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2014/05/07 :  19:48:28  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Vad hände? Tänkte testa. Vill inte göra samma misstag.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/05/07 :  19:54:53  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Det hjälper inte med många tunna lager med primer innan färgen åker på, det borde väl jämna ut ojämnheter om de inte är för stora?

J. Ullberg
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/05/07 :  19:55:13  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ojämna ytor, släpp mellan lagren. Lämna in till professionell laminerare så kanske det blir bra

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2014/05/07 :  20:21:46  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Lämna in till proffs, då borde det bli billigare att använda björkplyfa?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2014/05/07 :  21:24:06  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Mina tlx-högtalare (byggtråd finns) som är byggda i 19mm mdf och därefter har fått sidor i 18mm "ek-hyllplan" har spruckit längst hela ekskivan.

Det gör inte mig så mycket, men om jag bara haft den massiva eken som material så hade jag nog gråtit blod...

Mitt råd, bygg lådan i något billigt och klä sedan med finare träslag eller faner.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2014/05/07 21:24:58
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8511 Posts

Posted - 2014/05/07 :  21:28:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Björkplywood.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/05/07 :  21:33:07  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Som alltid är det mesta relativt och limträ kan fungera hur bra som helst beroende på vilken konstruktion och sätt man avser använda det till. Man kan göra synliga materialövergångar och således jobba med skarvarna istället för mot osv.
Sedan beror det på verktygsarsenal och hur materialet skall bearbetas, men att säga att björk och bok (som är ett par av de hårdare träslagen) för lättarbetade i generella termer är vågat. ;)
/M
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/05/07 :  21:45:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Björkplywood


Fina grejer de!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2014/05/07 :  21:45:48  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Gjut hela högtalaren i betong så blir det inga skarvar. Hehe;-)

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2014/05/07 :  21:58:42  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Klang & Ton visade att limträ hade mer resonanser än MDF. Men stagar och dämpar man vettigt så är det inga större problem.
Go to Top of Page

Jazzskägg
fd. Mattias A

424 Posts

Posted - 2014/05/07 :  22:07:53  Show Profile Send Jazzskägg a Private Message  Reply
Byggde mina Sonidohorn i Björkplywood ,inte det billigaste men snyggt å stabilt

d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj
------------------------Jazzskäggs byggtråd------
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/05/08 :  09:08:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Testade epoxicoating på mina droppar och fick sen skrota bygget


Jag epoxicoatar allt mellan båtskrov och metallsmycken, alltid med samma lyckade resultat, så jag måste fråga vad det var som gick fel?

Bortsätt från epoxiallergi, så känns epoxi som ett universellt mirakelmedel för mig. Man måste bara lära sig dess styrkor och svagheter.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/05/08 :  09:43:29  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Kolla här kanske?
http://www.tnt-audio.com/clinica/cabinet_walls_e.html

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2014/05/08 :  09:52:25  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Circlo tala om hur du gör?

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2014/05/08 09:53:25
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/05/08 :  10:30:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.westsystem.com/ss/use-guides/
http://www.nilsmalmgren.se/ladda-ner/broschyrmaterial/

Det är lite omfattande att skriva allt om epoxi här.
Det bästa är att köpa sig en dunk eller två plus lite glasfiberväv, ladda ned beskrivningarna på West hemsida (länk ovan), läs,lek och lär.
Skydda hud från epoxi och ha en bra ventilation. Jag brukar köpa en bunt diskhandskar i Nitril-gummi, som jag byter ofta och regelbundet.

Epoxi är ett ganska omfattande område, och det finns många typer av epoxi. Jag är mest van vid "vanlig" marin lamineringsepoxi plus dvs fyllnadsmatrial för att modifiera epoxin för olika användningsområde (spackling, limning osv).

Skall man få limträskiva att se fin och lackad ut, utan sprickor i lacken så får man lägga på ett tunnt lager glasfiberväv som mättas med epoxi. Det blir då transparant och mycket hårt. Det är viktigt att mätta alla träytor med epoxi, även inuti lådan, då man vill stoppa fuktabsorbtion och fuktvariationer i trät.

http://www.thomassondesign.com/bygga/byggbeskrivning

Jämför med Björn Thomasson skriver om kajakbygge i träribbor, epoxi och glasfiber.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000