HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nad 2400THX vs QSC RMX1450
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2014/04/26 :  18:04:17  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Hej på er!

Börjar få lite koll på processorn nu (hur klarade man sej utan en sån här...) och efter att jag smörjt upp "pottarna" i QSC:n så gjorde jag ett litet test.

Stegen fick driva mitt toppsystem som består av 12 st 6x9" bilhögtalare kopplade i 2 kanaler och med en impedans på ~5,5 ohm obelastade.

Delade neråt vid 60 hz och körde samma EQ-inställningar såklart för bägge stegen.

Blev lite förvånad då Nad'en klarade sig med bravur, spelade i princip lika högt (utan hörbar dist) fast med lite "mjukare" ljud och nästa lite mer (om än inte lika distinkt) bas.

Då QSC'n har mer än dubbelt så mycket effekt hade jag nog väntat mej större skillnad...


//B

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/28 :  08:44:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Effekt är inte allt, har man däremot tungdrivna högtalare eller vill spela på Mördarnivå så behövs det mer kräm. Speciellt om man spelar dynamisk musik så behövs ofta det där sista.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/04/28 :  13:06:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Alternativ 1 - Nadden klippte men du viste inte om det / hörde det inte.
Alternativ 2 - QSC't drevs inte till klippnivå (inidkeras via leddar på fronten - ska blinka då och då vid max effekt).
Alternativ 3 - Om än osanilikt är att det är lika högt eller kanske tom. högre, fast renare och därmed inte uppfattas lika högt, har du mätt ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2014/04/28 13:08:39
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2014/04/29 :  08:19:34  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
quote:
johan.björklund

Effekt är inte allt, har man däremot tungdrivna högtalare eller vill spela på Mördarnivå så behövs det mer kräm. Speciellt om man spelar dynamisk musik så behövs ofta det där sista.

I detta fall (och ofta när det gäller mej) handlar det om just dynamisk musik på "mördar-nivå"...
;o)

quote:
martinsson

Alternativ 1 - Nadden klippte men du viste inte om det / hörde det inte.
Alternativ 2 - QSC't drevs inte till klippnivå (inidkeras via leddar på fronten - ska blinka då och då vid max effekt).
Alternativ 3 - Om än osanilikt är att det är lika högt eller kanske tom. högre, fast renare och därmed inte uppfattas lika högt, har du mätt ?
Alt. 1: Om man slår av "soft.clipping" så indikerar NAD:en också på framsidan (och den indikerade...)
Alt. 2: QSC:n indikerade också "klippning"
Alt. 3: Detta tror jag mest på, ljudet var renare och uppfattades inte lika högt med QSC:n. (ingen mätning gjord)


Här kan vi snacka om i-lands "problem"...
;o)

//B

Edited by - Swed on 2014/04/29 08:20:40
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/29 :  15:35:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då spelar du inte tillräckligt högt ;)
Dubbelt antal watt ger ju bara 3db extra.

Jag har kört PA steg till subar i ett antal år och det är ljusårs skillnad när man bryggar. Klart, går man från 3-4oow till +2ooow så blir det lite andra spelregler. Man får akta sig bara så man inte spelar i sönder något.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2014/04/29 :  18:00:33  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
"Bara" 3db... Är inte det lika med dubbelt så högt? ;)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2014/04/29 18:01:42
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/29 :  18:33:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Snarare 9-10 om jag nu minns rätt..

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2014/04/29 :  19:50:25  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Decibel

Sorry för OT

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/04/29 :  22:51:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
8db var, så mycket behövs för att våra öron ska uppfatta en fördubbling. Minsta hörbara skillnad ligger väl runt 1-2db?

Sorry för OT här med ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2014/05/01 :  09:07:06  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
Fortsätter OT... (har ju faktiskt med tråden att göra)
;o)

6 db har jag fått lära mej att det upplevs som dubbelt så högt,
och 3 db är den minsta förändring man brukar uppfatta.

Sen så har jag också för mej att "man brukar säga"
* det behövs en fördubbling av watt-styrkan för att öka 3 db
* det behövs en 10-dubbling av watt-styrkan för att öka 6 db

Nån som känner igen det här?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/05/01 :  12:10:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Våra öron uppfattar ökning i db är väldigt frekvensberoende o olika vid olika nivåer. Om jag har förstått det rätt så är siffran 8 mer ett genomsnitt och antagligen väldigt individuellt. Samma med minsta uppfattbara ökning.

"quote"
Sen så har jag också för mej att "man brukar säga"
* det behövs en fördubbling av watt-styrkan för att öka 3 db
* det behövs en 10-dubbling av watt-styrkan för att öka 6 db
"qoute"

10 dubblingen känner jag inte igen, man hör ju mest om fördubblingen.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2014/05/05 :  21:44:54  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message  Reply
Hej
Formeln för att räkna ut effektskillnad per dB är:
Effektskillnad i gånger = 10^(dB / 10)
Så en dubbling av effekten är ca 3 dB.
4 gånger effekten är ca 6 dB
och 10 gånger effekten är 10 dB.

Jag hoppas att detta rätar ut förvirringen som verkar råda.
Go to Top of Page

Swed
Member

99 Posts

Posted - 2014/05/06 :  14:40:09  Show Profile Send Swed a Private Message  Reply
quote:
Hej
Formeln för att räkna ut effektskillnad per dB är:
Effektskillnad i gånger = 10^(dB / 10)
Så en dubbling av effekten är ca 3 dB.
4 gånger effekten är ca 6 dB
och 10 gånger effekten är 10 dB.

Jag hoppas att detta rätar ut förvirringen som verkar råda.

Så var det ja, tack för klargörandet.

//B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000