HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skrapar på ingångarna på gammal H/K
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/03/15 :  17:25:42  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Idag hittade jag en fin gammal Harman Kardon HK 340 på en loppis. Jag har haft storebror till den för några år sedan så jag visste att det var en fin gammal förstärkare.
Tog hem den och kopplade in den och testade först radion och den fungerade fint. Lät precis som det skall.
Testade sedan att koppla in en cd-spelare på aux-ingången, men där började det skrapa ganska kraftigt i höger kanal. Vänster lät dock som det ska.
Testade att koppla in en skivspelare på phono-ingången och där var det tvärtom. Skrap på vänster men höger kanal fungerade bra.
Någon som vet vad den kan vara? Är det något man kan laga själv? Är hyfsat händig med lödkolv (om det nu skulle vara något sådant). Det är en jättefin förstärkare, nästan mint skick, så det vore kul att kunna behålla den, men när bara radion fungerar så är det inte lika kul.

Tacksam för hjälp.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/15 :  20:19:05  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Rengör med elektroniksprej. Alla potar och reglage. Kan vara dåliga elektrolyter men rengör ordentligt först.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/03/15 :  20:49:40  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Har gjort det. Hmm... vänta nu... kan vara så att jag glömde smörja ingångsväljaren. Men då borde ju inte det låta perfekt på en ingång, men skräp på alla andra väl? Jag smörjer och återkommer i alla fall.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/03/15 :  21:07:26  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Rör sig konerna på basarna när det skrapar?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M

Edited by - elektronror on 2014/03/15 21:08:10
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/03/18 :  09:13:38  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Det löste sig.Klantig som man är så hade jag ju glömt att smörja upp ingångsväljaren =)
Nu spelar den så fint så.
Tack för input!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000