Author |
Topic |
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/03/01 : 14:39:34
|
Min HTPC börjar bli färdig och jag undrar vilka mjukvaror som är intressanta? Även diverse inställningar i windows är av intresse.
Vet att Bernt har koll på detta men det finns säkert fler med åsikter.
HTPC består av Win7 64bit 40Gb ssd + 2Tb sata disk Lynx Two-B
Kommer att användas både till film och musik. |
Drömmer om bra ljud... |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/03/01 : 16:51:13
|
Dirac Live + J.River Mediacenter = färdigt.
JRMC funkar bra till film också tycker jag, men där har nog andra mer koll.
(Sen hos mig låter Win7 32bit bättre än 64bit.) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/03/01 : 17:31:37
|
Kan någon av de programmen fungera som delningsfilter? Tänkte sköta de i datorn nämligen.
Hur kan de komma sig att 32bitars låter bättre än 64? Markant skillnad? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/03/01 : 18:22:53
|
J.River MC har delningsfunktioner av alla de slag, dels kan man göra det i den inbyggda parametriska EQn och dels klarar den numera att göra det med digitala filter. Jag använder själv funktionerna i PEQ för att dela mellan huvudsystem och subbar.
Dirac har inte delningsfilterfunktioner. Däremot kan den stora versionen hantera många kanaler. Så delningen kan mao göras i JRMC som matar Dirac.
Finns en tråd om 32/64: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=89917 |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/03/01 : 22:54:40
|
Om du vill ha alternativ kan du kolla på Foobar2000 med VST-plugin och t.ex. Reaplugs. Gratis rumskorrigering om man har mätmick och genererar filter från REW. Foobar2000 kan upplevas lite meckigt men är lättviktigt och kan bakas om till vad man vill med plugins. Kör det själv och är nöjd.
Fördelen med Dirac är förutom bra resultat att man kan köra eq på allt som spelas upp via datorn, typ Wimp hifi, Spotify, Youtube mm.
Edit: Jag kör också Lynx 2B, bra val! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2014/03/01 22:55:44 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 03:20:32
|
quote: Så delningen kan mao göras i JRMC som matar Dirac.
Nu blev jag lite nyfiken, hur får man Dirac Live till att mäta upp en sådant system map filterdelay, lågpassfiltrering samt högpassfiltrering? Diracs kommande bassmanagement skulle dock kunna vara ett steg på vägen. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
Edited by - solhaga on 2014/03/02 03:23:13 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 09:02:54
|
Ja, där fick du nåt att fundera på. Jag kör enligt stegen i Dirac calibration tools customuppsättning och kryssar i vilka kanaler som har subbar.
Det är just delay som är den stora grejen som jag ser det. Jag har aldrig någonsin hört en bättre integrering av subbar än den som blir med Dirac. Låter det bra så brukar det ofta vara bra. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/03/02 09:03:28 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 09:23:31
|
Enligt Diracs support kan inte detta fungera:
(Tar mig friheten att delge deras svar)
quote: Du har ett aktivt delat fyrvägssystem. Delning för detta kommer att ske i jRiver. Du vill kompensera varje element (med låda, baffel och rum) för sig med Dirac Live. Detta låter sig göras med Dirac Live Room Correction suite, men, det finns några saker att fundera på och lösa innan. Förhoppningsvis kommer det att gå enklare än med din nuvarande uppställning.
1. DLCT (Dirac Live Calibration Tool) kommer att svepa hela registret. Detta är ju klart olämpligt för t.ex. en diskant, så den behöver skyddas på något sätt. Detta skydd(filter) kommer förmodligen att ha en inverkan på hur systemet mäter dock, så vad händer när man tar bort skyddet?
2. DLCT kommer att kalibrera varje element för sig, d.v.s. varje element kommer att bli så bra som möjligt. Det är ju förträffligt, men hur kommer de att arbeta tillsammans? Det finns inget sätt idag att sätta targets som kompleterar varandra med DLCT. Det vore ju i detta fall trevligt att kunna optimera elementen så att de t.ex. summerar bra tilsammans, men det går alltså inte med nuvarande releasen.
3. Även om de summerar bra i frekvensdomän kommer de inte nödvändigtvis att ligga perfekt i tid, men detta kan ju lösas med manuell delayklaibrering i audio processorn.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 09:39:00
|
Egentligen låter det säkert kattskit i kubik men jag är extremt nöjd ändå. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 11:22:21
|
Som jag skrev så delar Dirac inte, det gör JRMC. Hur calibration tool mäter och fixar har jag inte orkat bry mig om så mycket, blir helt uppslukad när musiken tar över. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2014/03/02 11:25:48 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 11:27:50
|
quote: Som jag skrev så delar Dirac inte, det gör JRMC.
Nej, självfallet inte.
quote: Vid vilken frekvens "delar" då DLCT de kanaler som har sub?
Men DLCT gör det när kalibreringen utförs. Dvs från vilken frekvens görs då analysen, eller är det inställningsbart? |
Edited by - solhaga on 2014/03/02 11:29:06 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 11:43:02
|
Ingen aning som sagt. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 18:15:16
|
Solhaga skrev:
quote: Diracs kommande bassmanagement
Låter som du har inside information...berätta mer.... |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 18:44:33
|
quote: Men DLCT gör det när kalibreringen utförs. Dvs från vilken frekvens görs då analysen, eller är det inställningsbart?
Det går inte att se eller ändra. Det låter dock som att de kanaler man har märkt som "sub" ändå sveps fullregister. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 20:52:41
|
quote: Låter som du har inside information
Nejdå, det är ifrån samma mailkonversation med supporten:
(Supportens svar:)
quote: Det är lite oklart precis vilka features som kommer bli tillgängliga i RCS (room correction suite) framöver. Jag tror inte att stöd för delningsfilter kommer att dyka upp snart, men man vet ju aldrig
quote: Bass management däremot kommer förmodligen att dyka upp så småning om.
Jag uppfattas säkerligen som en surgubbe, men jag vill att korrekt information ges så att inte folk blir besvikna när de upptäcker att det inte fungerar som de hade tänkt sig.
Jag vill inget hellre än att Dirac Live och DLCT fungerar för tvåkanalssystem med aktiva högtalare, dvs utan analoga filter och bi-, tri- eller varför inte quadampat. En sådan programvara skulle ju vara värd många tusenlappar.
Så länge man kör mono-ampat och med passiva filter, så löser ju Dirac RCS rumsproblemen. Eller om man använder det för HT, som väl var det ursprungliga annvändningsområdet. |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 21:08:24
|
Stöd för delningsfilter och bass management är väl egentligen samma sak, men förmodligen menar de bättre stöd för subwoofers.
Men nåt som borde gå, som jag dock inte testat än, är att använda asio-bridge. Då behöver inte Dirac vara default audio device längre. Det skulle då teoretiskt gå att dela i jriver innan DLCT får signalen, eller..?!? Då spelar det ju ingen roll om DLCT blåser med full-range, det har ju redan jriver korrigerat..?
Äsch, nog skrivet, nu ska jag testa.. |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 21:24:39
|
Efter ett snabbt test, JA, det går att blanda in Asio-bridge i kompotten, vilket gör att du ställer in dina delningar i Jriver och sedan så blåser DLCT bara de frekvenser Jriver tillåter.
Testar mer imorgon.
Börjar bli liite OT nu. Vi kanske ska fortsätta i Dirac-tråden..? |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 22:00:29
|
CH & co, detta är mycket intressant. Idel hejarop! |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 22:13:12
|
quote: du ställer in dina delningar i Jriver och sedan så blåser DLCT bara de frekvenser Jriver tillåter
Javisst, punkt ett kan då vara avklarad.
quote:
1. DLCT (Dirac Live Calibration Tool) kommer att svepa hela registret. Detta är ju klart olämpligt för t.ex. en diskant, så den behöver skyddas på något sätt. Detta skydd(filter) kommer förmodligen att ha en inverkan på hur systemet mäter dock, så vad händer när man tar bort skyddet?
2. DLCT kommer att kalibrera varje element för sig, d.v.s. varje element kommer att bli så bra som möjligt. Det är ju förträffligt, men hur kommer de att arbeta tillsammans? Det finns inget sätt idag att sätta targets som kompleterar varandra med DLCT. Det vore ju i detta fall trevligt att kunna optimera elementen så att de t.ex. summerar bra tilsammans, men det går alltså inte med nuvarande releasen.
3. Även om de summerar bra i frekvensdomän kommer de inte nödvändigtvis att ligga perfekt i tid, men detta kan ju lösas med manuell delayklaibrering i audio processorn.
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/03/22 : 17:38:48
|
Blir inte riktigt klok på inställningarna....
Har två slutsteg, det ena ligger på Analog out 1 & 2. Det andra ligger på Analog out 3 & 4.
När jag höjer volymen från mitt tangentbord så ändras bara Analog out 1 & 2, jag vill ju höja utsignalen på båda slutstegen....?
Bilden är stor så jag lägger den som en länk istället för att klistra in den.
http://img842.imageshack.us/img842/5503/xytw.jpg |
Drömmer om bra ljud... |
Edited by - sladdbarn on 2014/03/22 17:39:22 |
|
|
OrEs
Starting Member
38 Posts |
Posted - 2014/03/22 : 19:42:02
|
Har du definierat utgången stereo i windows. Jag tror du måste definiera den som 5.1 i windows för att volymen skall fungera på fler kanaler än 1 2.
/Örjan |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/03/23 : 19:27:58
|
Tack så mycket, nu funkar det Lite lurigt att jag var tvungen att starta om windows innan det skulle fungera... |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/03/25 : 09:12:34
|
Det knäpper/sprakar/hackar i mina högtalare emellanåt
Lät inget när jag använda min dac, borde således vara lynxtwob-kortet?
Kör som sagt windows 7 64 och spelar för det mesta spotify men oljudet låter oavsett källa. Har senaste firmwaren. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
Topic |
|