Author |
Topic  |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
    
2757 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 15:29:44
|
Jag har köpt ett rörförsteg från JJ electronics, i detta finns en inbyggd RIAA. Dock har jag fått för mig att en trafo är att föredra då jag inte kommer upp i rätt nivå på MC ingången. Jag har en benz LP. Jag har privat med en ortofon SUT men den har för hög gain och lastar PUn för lågt ändå låter det rätt bra, såpass att jag är sugen på att införskaffa ett par LL1931 eller LL1933, ev LL9226. Har någon erfarenheter av dessa och vilka ljudliga skillnader som föreligger? Jag funderar vidare på det parallellkopplade motståndet? Funderar på Kiwame? För att belasta PUn med 600 ohm bör motståndet vara 221000 ohm? Någon med erfarenheter som vill dela med sig?
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
    
6802 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 21:01:40
|
Jag tycker att du skall skicka ett mail till Lundahl och fråga vilken som passar till din puppa han har hjälp mig att välja rätt till en kamrat som blev väldigt nöjd.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
    
2757 Posts |
Posted - 2014/02/26 : 21:29:55
|
Jodå, Pär har varit mycket hjälpsam men han är försiktig med att tycka till om du förstår vad jag menar. Därför tänkte jag fråga fler. Kevin som är återförsäljare av Lundahl i USA har mer åsikter och är också väldigt hjälpsam. Men som sagt ju fler åsikter desto mer har jag att gå på. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Kilgore
Member
    
1579 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 08:50:04
|
Intressant Adgaio. Jag sitter med med en Benz LP. Så det blir kul att se vad du kommer fram till när det gäller step up trafo. |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
4233 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 17:11:45
|
Lasten som puppan känner är lindningsförhållande i kvadrat Dvs om du kopplar trafon 1:10 så blir lasten som puppan känner 1/100-del
Om du i stället kopplat trafon 1:20 blir ju lasten som puppan ser 1/400 Betänk dock att de flesta phonosteg redan har en resistor på ingången Så om du själv lastar trafon så hamnar denna parallellt med den på phono-stegets ingång
Mitt phonosteg (rör) har en 100K Ohm som sk "gallerläcka" på ingången När jag framför denna med min LL9226 (kopplad 1:10) så ser puppan 1K Ohm (dvs 1/100-del)
Skulle jag då lasta trafon med ytterligare ett motstånd på 100K Ohm så ligger ju dessa två resistanser parallellt och ger sammanlagt en resistens på 50K Ohm och puppan ser en last av 1/100 del dvs 500 Ohm
Det jag menar är att ingångsimpedansen på phonoteget inte får glömmas bort om du skall uppnå en specifik last för din puppa
[Edit] Här är en enkel kalkylator för parallellkopplade resistorer http://www.sengpielaudio.com/calculator-paralresist.htm R1 är motståndet du tänker sätta dit R2 är ingångsimpedansen (ingångsmotståndet) på phonosteget
R3 är den totala resistansen som du sedan delar med kvadraten på det lindningsförhållande du söker
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2014/02/27 17:41:36 |
 |
|
pix
200.000-klubben
    
4233 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 17:21:53
|
Den viktigaste egenskapen hos ett lastmotstånd är lägsta möjliga brus (undvik kolmassa-motstånd här) Vill man fin-lira, så finns i dag en del high-tech motstånd med extremt lågt brus (tex bulk-motstånd) Jag har annars kört med Holco H4, vilket är ett metall-film motstånd kiwame, har ju fått lite audiofilstämpel Jag har använt dem i slutsteget, men aldrig som last på step-up trafon
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
    
2757 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 18:26:27
|
Tack för viktig info, antar att det är enklast att maila JJ och ställa frågan ang ingångsmotstånd. Jag har ju sett ditt bygge, fint som vanligt! Du kör ju med 9226, Pär rekommenderade den. Men Kevin rekommenderade 1931. Han kör dessutom med just benz LP! Vad är dina åsikter ang val av trafomodell? Jag har läst att andra tycker 1933 är mer neutral än 1931, vad tror du dom menar med det?
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
    
2757 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 18:40:52
|
Ang kiwame ska ju dom ligga extremt lågt i brus, tom i jämförelse med metallfilmsmotstånd? Mycket snäva toleranser trots 5% märkning ligger de ofta inom 0,5% tydligen. Audionote har ju fina tantalum oxide motstånd vilka Kevin rekomenderar.
På pappret verkar ju det bäst att köra 1:8. 47000/64= 734,3ohm 183,6 ohm om man kör 1:16 47000/256 eller tänker jag fel här.
Benz LP har ju en intern impedans på 38 ohm och vill lastas med 500 ohm -47 000 ohm |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
ninja
Member
    
2476 Posts |
|
pix
200.000-klubben
    
4233 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 22:01:04
|
Tack  Fel av mig, det är den äldre LL9206 jag har inte LL9226

Den enda jämförelse som är av värde är när jag kört A-B med alla andra delar orört. Och det enda jag jämfört så är det LL9206 med min Audio Note AN-S7s

AN-trafon är lindad med silver-tråd vilket sägs ge ett något mer luftigt ljud. Om det är en myt eller ej låter jag vara osagt. Lite ljusare i tonen skulle jag säga, men bättre? Det är nog en fråga om tycke och smak
Lundahl är bra grejjer och väger man in priset i denna jämförelse så åker min gamla LL9206 cirklar kring AN-trafon Cost no object, så är det nog tyvärr det omvända är jag rädd 
Ang ingångsmotstånd, så ställ frågan om ingångsimpedansvilket kanske är den mer korrekta benämningen (även om det i praktiken nästan alltid sitter ett motstånd från ingångsgallret till jord) Vanligt är att det är 47K Ohm vilket blivit något av en standard mot en MM puppa Bland det på pappret bästa motstånd du kan hitta är vanliga platta motstånd för ytmontage Kan vara lite bökiga att montera, men kostar å andra sidan nästan inget på Elfa Toleranser spelar inte så stor roll här Speciellt inte eftersom lasten delas ner av lindningsförhållandet på trafon. Det finns annat som varierar mer än detta iaf
Det här med puppa/trafo-last är ett återkommande diskussionsämne Rent teoretiskt så kan man ju räkna fram något slags optimum, men i realiteten så är en trafo (och även en puppa) betydligt mer komplex än bara ett lindnings (spännings)-förhållande Det finns strö-komponenter som serie-resistans, läck-kapacitans och läck-induktans. Till detta magnetiska storheter som ej är linjära
Så mitt råd är att ta dessa beräkningar med en nypa salt och laborera sedan vilt
Jag diskuterade detta med Allen Wright för några år sedan på AA, och han körde enbart med trafon helt utan last Sekundärlindningen i trafon fungerar som gallerläcka för ingångsröret, och han menade att strö-komponenterna i transformatorn i sig var last nog för trafon
[Edit] Jag kom på en viktig sak till! Mät aldrig resistansen i en puppa, eller en MC-traf om du ej har en lämplig multimeter De flesta av dessa trafos har så lättpåverkad kärna, att den mät-ström många multimetrar sänder ut, är tillräckligt för att driva kärnan i magnetisk mättnad, och sedan går det ej att få den återställd
Detta var ett stort problem då alla hade analoga visarinstrument, och kanske mindre med dagens digitala instrument. Men det kan vara bra att veta om iaf |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2014/02/27 22:07:45 |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
    
6802 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 22:37:14
|
quote: [Edit] Jag kom på en viktig sak till! Mät aldrig resistansen i en puppa, eller en MC-trafo om du ej har en lämplig multimeter De flesta av dessa trafos har så lättpåverkad kärna, att den mät-ström många multimetrar sänder ut, är tillräckligt för att driva kärnan i magnetisk mättnad, och sedan går det ej att få den återställd
Detta var ett stort problem då alla hade analoga visarinstrument, och kanske mindre med dagens digitala instrument. Men det kan vara bra att veta om iaf
Jag har provat med digital mätare och det fungerar utmärkt på de MM som jag testade, MEN du gör detta på eget bevåg och ansvar.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
    
2757 Posts |
Posted - 2014/02/28 : 17:49:18
|
Kanske är 9226 tillräckligt bra, ibland kan ju riktigt "fina" saker bli för städade och prydliga. Jag beskrev en jämförelse mellan benz Lukaschek PP-1 och T-20 II med JJ, för några kompisar som att jämföra en Hugo Boss kostym med en 1600-tals festklädsel. Den senare är extra av allt, festlig, livsbejakande medans den förstnämnda är snygg och strikt. (Men tråkig i jämförelse) Med rätt trafo till så blir kombon kanske lite mindre yvig. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2014/02/28 17:51:10 |
 |
|
RobertH
Member
    
400 Posts |
Posted - 2014/03/03 : 10:04:33
|
Köp 1933 alt 1931 direkt, då det ändå i sammanhanget handlar om lite pengar. Är det någonstans jag tycker det är enormt stor skillnad så är det på trafos. Nu är 9226 en riktigt prisvärd trafo också - men du har ju troligtvis bättre impedans ratio med 1933/1931 till Benz, samt att det är lundahls bästa MC-stepup - med undantag från silvermodellen, vilken säkerligen inte är lika prisvärd. Personligen hade jag nog satsat på LL1933 tror jag - men nu kör jag transistorriaa med tillräcklig gain redan! |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
Edited by - RobertH on 2014/03/03 11:02:48 |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
    
2757 Posts |
Posted - 2014/03/04 : 07:55:18
|
Hm, jag förstår vad du menar, tänker lika i samma banor. Jag har försökt hitta någon karaktärs-beskrivning av 33 vs 31 utan någon framgång. Det som skrivs är mer av typen preferens men ingen förklaring till varför? Är det någon som vågar sig på en lite mer målande beskrivning av skillnaden?
Roligast vore väl att bygga en trafo med omkopplare med dels olika trafos samt olika motstånd. Då kan man välja det sound som passar humör och skiva bäst. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
    
2757 Posts |
Posted - 2014/03/04 : 08:32:33
|
Efter att ha läst det jag hittat verkar det som att 1933 har ett något mjukare ljud med lite fylligare mellanbas. 1931 är mer detaljerad och mindre "färgad" vissa tycker att 31 ger en något artificiell ton i jämförelse mellan de båda, medans andra föredrar 31an som mer ärlig. Det skulle vara kul om någon har något att tillägga ang dessa karaktärer. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
RobertH
Member
    
400 Posts |
Posted - 2014/03/05 : 22:43:30
|
Tror inte det är så många som har lyssnat på båda. Mitt tips är att maila Kevin Carter på K&K Audio, han har testat det mesta gällande lundhal-trafos och brukar vara bra på att beskriva - vet att ha tom testat silvermodeller - kanske just inte av 1931/1933 dock. Han är för övrigt distributör av Lundhal i jänkeland. Har du rör och gott med värme kan det ju däremot vara vettigt att gå på en som beskrivs som mer detaljerad. Men kolla med Kevin först är mitt tips! |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
 |
|
|
Topic  |
|