HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Orkar någon läsa hela artikeln om 192/24?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/13 :  18:22:05  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Har han rätt eller fel?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2014/02/13 :  19:44:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har hört en väldig skillnad vilket gjorde mig förvånad.
Svårt att säga vad det beror på. Att DA -omvandlaren slipper uppsampla?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2014/02/13 :  19:51:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Inget förvånar mig längre inom audio. Vi har väl alla sett liknande artiklar som exempelvis om olika material i kablars påverkan på ljudet där man på goda grunder avfärdar detta. Men öronen säger något annat. Det kan vara så att åsikter ofta påverkas av begränsningar i de kunskaper som finns om olika saker. Kunskaper ökas genom upptäckten av fenomen som inte går att förklara. Därefter söker man förklaringen, man ska inte avfärda bara för att kunskap saknas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/02/14 :  09:27:19  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Finns en enormt lång tråd pä faktiskt i samma ämne..

Svårt dock att göra adekvata jämförelser då elektroniken efter da-chippet skiljer sig mellan olika dacar och det är nog troligtvis där dom stora skillnaderna är, samt dither-hanteringen

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/02/14 :  10:31:03  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
elektroniken efter da-chippet skiljer sig mellan olika dacar och det är nog troligtvis där dom stora skillnaderna är

Håller med till 100%.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2014/03/01 :  23:16:14  Show Profile Send Örjan a Private Message  Reply
Några synpunkter på artikeln från en som vet en del om området i fråga.
Jag tror jag håller med honom.
http://www.hdtracks.com/blog/?p=438

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2014/03/08 :  20:01:36  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Jag har själv digitaliserat 600 timmar ljud i form av intervjuer på rullband . De äldsta från 1950. Jämfört olika samplings frekvenser med material från den tiden. jag har en viss insikt hur det funkar men då jag inte är någon kännare så är det bäst jag överlåter det till folk som kan det bättre än jag själv.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2014/03/11 :  17:07:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
http://audiofast.pl/pdfs/aes97ny.pdf

Jag råkade ramla över denna men har inte orkat läsa den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/03/11 :  19:48:56  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är ju precis därför man oversamplar 44 kHz! Det visste man ju redan på 80-talet och har byggt bort. Sen så är det svårt att få preringing i ett analogt filter

Det luktar antingen aprilskämt eller bara dum marknadsföring.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/03/12 :  07:25:32  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag hittade lite intressanta mätexempel här:
http://archimago.blogspot.se/2013/06/measurements-digital-filters-and.html

Vad de visar kan vi nog diskutera länge och jag överlåter det åt andra tror jag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000