HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nytt frontsystem i bion
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/10/11 :  23:02:08  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
Sitter och skissar på ett nytt frontsystem till mitt biorum.

Grundkriterier:
Frekvenssvar ner till 70hz skall möta två kraken 212
Dynamik och spelglädje prioriteras

Jag har fastnat för en låda med 2 x 8" + 1" driver med horn.

En kandidat för 8" är http://supersonic.se/product.html/beyma-8p300fe?category_id=17

alt. http://supersonic.se/product.html/faital-8pr200?category_id=17

Är det någon som provat dessa basar? Frågan är om faital pro basen är värd prisskillnaden de simulerar vi en snabb anblick snarlikt.

Tanken är kombinera någon av basarna med Beymas 60*40horn http://supersonic.se/product.html/beyma-td164?category_id=22


Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/10/12 :  07:03:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Om du väljer någon av dem får du inte full nivå ner till tänkt delning. Satsa då istället på ex. Beyma 12g40. Kan du kompensera med eq går det iallafall naturligtvis och då hade min magkänsla sagt 8p300fe. Sök ett horn med mer spridning, annars kommer det låta instängt i och med att du spelar inomhus. Det monacorhorn vi använder i Catacomberna skulle passa dig mycket bättre.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/10/12 :  08:11:42  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
12" blir för stora. Kan möjligen klämma in 10".

Angående spridningen kan du utveckla resonemanget. Om jag räknar med avstånd till lyssningsplats från högtalare så täcker man med råge redan vid 60gr spridning. Jag misstänker att det inte är fullt så enkelt i verkligheten. Jag tänker att med en större spridning spelar man förhållandevis mycket in i väggarna med följande reflektioner som problem.

Vilket monacor horn pratar vi om?

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/10/12 :  08:42:06  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
12" blir för stora. Kan möjligen klämma in 10".

Angående spridningen kan du utveckla resonemanget. Om jag räknar med avstånd till lyssningsplats från högtalare så täcker man med råge redan vid 60gr spridning. Jag misstänker att det inte är fullt så enkelt i verkligheten. Jag tänker att med en större spridning spelar man förhållandevis mycket in i väggarna med följande reflektioner som problem.

Vilket monacor horn pratar vi om?

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/10/12 :  08:58:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Du hör mer än direktljudet, så reflexer får annan tonkurva än direktljudet. Kan du eq:a toppen så är det inget problem med de åttorna, om inte så sök element med lägre fs och något högre qts om du vill ha full nivå ner till delningen.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/10/12 :  09:53:52  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Hej.
Kör med 8G40 i mitt system. Funderade på samma element som dig först men det drar iväg i pris med 10 basar.
8G40 går att köra ner till ca 70hz och låter mycket trevligt.
Fick god hjälp av Petter med filtret (tack igen ) och det är, som han säger, viktigt med god spridning.
On axis låter mina kanonbra med Cp21-diskant men delningen borde legat runt 2khz för bästa off axis egenskaper.
Som det är nu dippar de rätt bra 45 grader off axis mellan 2,5 - 4,5 khz.

Kan tänka mig att basarna skulle kunna låta fint med tex Beyma T2030 eller CD10 driver med rätt horn, Fountec Ribbon tweeter, eller Petters förslag vilket jag inte provlyssnat.

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/10/12 :  13:19:40  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
Hur viktigt är det med bra off-axis egenskaper jag kommer ju bara att ha on-axis lyssning. Därav frågan med spridningen. Tanken är att täcka av en tresitssoffa varken mer eller mindre.

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/10/12 :  16:43:21  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
Jag har simulerat lite så här ser det ut med de olika basarna






Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/10/12 :  19:37:15  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Själv hade jag nog föredragit Beyman.
Har dock för mig att 8G40 hade jämnare frekvensgång än 8P300.
I mina lådor på ca 34 liter med fh på ca 75 hz ger de bra från 80 ungefär. Går ju att optimera lådan mot 70 hz så är du ju så nära det går.
Tror det kan finnas risk att de upplevs hårda i ljudet då diskanten blir väl riktad.
Sikta hellre uppåt 90 graders spridning och delning passande elementets egenskaper, dvs hur det faller av off axis. Diskantens spridning bör matcha basarna vid delningen.
+/- 20 grader uppställda mot en 3-sitssoffa känns inte omöjligt, alltså bör frekvensgången vara jämn även off axis som jag ser det, annars blir dippen hörbar beroende på var du sitter.

//Figge

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/10/12 :  21:06:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Hur viktigt är det med bra off-axis egenskaper jag kommer ju bara att ha on-axis lyssning. Därav frågan med spridningen. Tanken är att täcka av en tresitssoffa varken mer eller mindre.


Du hör mer än direktljudet. Det finns så mycket reflexer att det räcker
att du sitter en meter från högtalaren så spelar faktiskt rummet
starkare än högtalaren. Därför vill du att det ljud som finns i rummet
= reflexer, ska ha liknande tonkurva som direktljudet. Bas och
mellanregister sprider mycket i och med den stora våglängden. Diskant
är det svårare med.

Teoretiskt blir det bäst summering med slutna toppar, är det mindre
viktigt utan mer att du vill ha full nivå ur en liten låda så funkar
det med basreflex också.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/10/12 :  22:40:41  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
Om man jämför Faital sth-100 och Beyma TD194 som två hornkandidater.

Faital Sth-100
Billigt, sprider 80x70, fler tankar och erfarenheter?!

Beyma TD194
sprider 90x40, helt kvadratiskt förenklar bygget med liggande center, fler tankar erfarenheter?!

Blev rekommenderad lite olika drivers av supersonic. Jag fastnade för dessa två kandidater.
Beyma CP380M
Faital pro Hf 107

Jag har även gjort en lite noggrannare mätning och att bygga med 2x10" ska inte vara ett problem. Då skulle Beyma 10g40 vara ett alternativ.

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/10/13 :  06:27:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
10g40 och cp380m är riktigt fina element. De återfinns ju exempelvis i Catacomberna... Då tillsammans med ett monacorhorn som är mycket trevligt. Sprider högre frekvens bättre än sth100 och bättre vertikalt än td194. Kostar bara 340 kr också...

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/10/13 :  09:59:29  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
Är det detta monacorhorn du menar?

http://shop.monacor.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=GST&wts.ACTION=loginguest&p=H

Edit. Gick visst inte att direkt länka...

Heter hornet Mrh-180?

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se

Edited by - deka_erik on 2013/10/13 10:02:42
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/10/13 :  11:10:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jajamän!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/10/13 :  22:32:55  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
Simulerat lite på 10g40 så här ser resultatet ut.






Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/10/18 :  19:04:43  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
Hur mycket group delay kan man acceptera innan det blir märkbart?

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/10/18 :  22:08:02  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej!

Kan inte nog rekommendera 10G40. I mina kvartvågshorn spelar de lätt ner till 26 Hz. Men jag testade dem öppen baffel och det var intressant. Kommmer inte ihåg riktigt hur långt ner de funkade men det lät mycket bra även där. Skall du bara ner till 70 Hz funkar de väl i en förhållandevis liten sluten låda.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/10/19 :  11:04:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Du kommer iallafall att dela, så grupplöpstiden du ser där är inte riktigt representativt för systemet. Den slutna lådan + eq är bäst men en basreflex likt den du ritat här ger mer upplevd dynamik i midbasen. I värsta fall är det bara att plugga porten.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/10/19 :  13:05:45  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
Man kan ju stämma lådan djupare i frekvens på bekostnad av verkningsgrad och då får man ju group delay toppen lägre ner. Frågan är om den låda jag simulerat är en vettig kompromiss utifrån givna förutsättningar (delade toppar med fokus på spelglädje och dynamik) eller om jag skall ändra något?!

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/10/19 :  15:03:38  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply


pysslade lite med sketchup det blir ju inte dom minsta frontarna men dom rymms så varför inte

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/10/20 :  11:16:40  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det var väl inte så stort Längre ner behöver du inte stämma av dem, då tappar ju ju hela vitsen med BR i din applikation. Ser fint ut det där!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2013/10/27 :  23:06:39  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Fick tips idag om ett horn från Pi, H290C (ej H290, den äldre varianten).
Den ska tydligen vara riktigt bra samt att den sprider inte lika mycket vertikalt vilket skulle hjälpa mot tak & golvreflexerna i ditt rum.

http://www.pispeakers.com/catalog/product_info.php/cPath/4/products_id/276
http://audioroundtable.com/forum/index.php?t=msg&goto=73258#msg_73258

Någon som vet något mer om denna? 50$ är ju inte dyrt heller.
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/10/28 :  13:42:17  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
Monacorhornen kommer vilken dag som helst så det blir dom hur som helst. Jag har inte hört talas om Pi tidigare. Men det verkar ju vara ett prisvärt alternativ även det. Fördelen med Monacorhornen ät att dom är kvadratiska vilket underlättar bygget då dom går att rotera utan att ändra baffelns konstruktion.

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2013/10/28 :  13:50:29  Show Profile Send JonasW a Private Message  Reply
Aha, visste inte att även de var på väg :)
Näe, helt nytt märke även för mig. Men de verkar få fina omdömen i alla fall om någon annan kikar på horn.
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2013/11/14 :  18:03:37  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
Tillslut kom det paket





Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2014/02/21 :  22:28:21  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message  Reply
Fick tummen ur till slut

Sågat och fräst och nu i kväll blev det en stund över till att klistra ihop lådorna.








Lådorna byggs i 22mm björkplywood. Nu väntar radiefräsning av kanter lite slip sen målning.


Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se

Edited by - deka_erik on 2014/02/21 22:29:17
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000