HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med Horn resp. för midbas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lerne
Starting Member

9 Posts

Posted - 2014/02/11 :  18:10:55  Show Profile Send Lerne a Private Message  Reply
Hej!

Jag har letat efter en högtalarkonstuktion som tar väl hand om området 80-400hz efter några omvägar fastnat för det frontladdade hornet från Volvotreter:http://www.volvotreter.de/downloads/Conical_77Hz_Midbass_1.0.pdf
(Drömmen vore ju om det gått och få ner till 40hz inom rimliga gränser...)

Jag är ganska säker på att det är vad jag söker i midbas för området 80-400hz, (oktaver ner får kompletteras med egen basmodul.)
Men EV-elemenet finns ju inte att köpa, och efter lite surf verkar 18 sound MB700 vara ett hett alternativ:http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product_simple&pid=210

Vad säger Horn resp om detta? Jag har f.ö aldrig hållit på med hornhögtalare tidigare så detta är ju en ny värld att upptäcka.

MVH Gustaf

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/02/11 :  18:56:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




Här är ett horn för två st basar med extrem magnetstyrka - bland de värsta som finns på marknaden idag. Dessa går ca 60 Hz (med roomgain i "vanlig" lägenhet/hus) till 500 Hz eller så. I rum med betongväggar så kommer de upplevas gå ganska djupt då horn har en het annan koppling till luftmassan än andra principer. De ger en mycket fysisk "känsla" som inte andra högtalare kan. Vi pratar inte diskobas med slag i magen, utan mer en fysisk och mycket trovärdig representation av instrumets klangkropp och inspelningsrummets akustik.

Som du ser så blir dom ganska stora och ganska dyra för att nå denna nivån och bandbredden.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/02/11 :  18:56:45  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Hej Gustaf,

Jag började min "hornkarriär" på volvotreters sida också och har haft lite korrespondens med honom också under mitt eget projekt. Du ska inte stirra dig blind på Evm15L även om det är bra hornelement. Det finns massor med bra hornelement. Det 18sound du nämner går säkert bra men det finns bättre. Låg Qes, hög resonans och hög BL är det framförallt det du vill leta efter hos ett midbashornelement. Om du vill köra med 15" så kan du kolla på JBL 2220A(eller H) och jämföra, de har mkt fina egenskaper.

Om du vill se hur jag gjorde...

http://www.minhembio.com/mostlydiy/317875/

Petter Persson på det här forumet byggde liknande mina innan mig men med 12" (JBL 2202) (Om du inte orkar bygga så är de till salu)

Förslagsvis laddar du ner hornresp och lär dig det (det är lite svårt i början) och börjar labba med ditt egna horn.

Och, du kommer att behöva ha mycket plats att ställa grejerna, för de blir stora :)

Mvh
Marcus
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/02/11 :  19:12:06  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Man vill gärna att resonansen för systemet ska vara nära avstämningen på hornet och resonansen reglerar man lättast genom att ändra volymen på den bakre kammaren. Minskas den så ökar systemets resonans. 120 liter som johannes har simmat med är fel. 12 liter är nog närmare vad du behöver. En kompressionskammare mellan elementet och hornet är att rekommendera och den med runt 2:1 kompression, lite mer kompression funkar också. dvs att Sd och S1 har det förhållandet (du kommer att märka att en högre kompression ger ett bättre svar uppåt i frekvensen men lastar konen för mycket vid högre volymer). Sen tycker jag du ska simma i 2pi för det är en ganska bra kompromiss.

/Marcus
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/02/11 :  19:35:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
120 liter som johannes har simmat med är fel. 12 liter är nog närmare vad du behöver.


Det beror väl på om du bygger hornet för att lyssna på eller för att hylla teorier?!?

Små slutna lådor bakom elementen ser så rätt ut på pappret, men låter väldigt trist jämfört med större lådor eller ännu bättre - ingen låda.
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/02/11 :  19:48:27  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Jag har provat ta bort locket på bakre kammaren men tyckte inte det blev bra. Det blev nån konstig rundstrålning i mitt förhållandevis lilla rum.

Jag har aldrig sett ett midbashorn med så stor bakre kammare, och det för en 12a dessutom. Klart man kan bygga som man vill men varför ska man lägga till nånstans runt 800 liter (stereo) när horn redan är stora som dom är. För den volymen kan man faktiskt få till ett skapligt bashorn under midbashornen istället.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/11 :  19:57:49  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Kolla på element med hög BL och låg QES. 12 och 15 tum från Precision Devices. Billigt hos Thomann.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7827 Posts

Posted - 2014/02/11 :  22:16:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Små slutna lådor bakom elementen ser så rätt ut på pappret, men låter väldigt trist jämfört med större lådor eller ännu bättre - ingen låda.


Håller inte med, jag vill tvärt om mena att det är viktigt att stämma av bakkammaren rätt för att att hornen ska fungera som det är tänkt. Inte bara på pappret utan i högsta grad ljudmässigt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lerne
Starting Member

9 Posts

Posted - 2014/02/12 :  11:11:54  Show Profile Send Lerne a Private Message  Reply
Hej!

Tack för era svar, frågan är om jag blev klokare..?:) Men kärnfrågan om Volvotreters horn; kan man förvänta sig välljud ur detta med något av de elementförslag som kommit, eller avråds hornet pga av för mkt kompromisser? Storleksmässigt är nog detta nog max, såvida man inte kan integrera det i vägg eller liknande.

MVH Gustaf
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/02/12 :  11:55:50  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Jag satt och funderade lite på horn men kunde inte med storleken i mitt rum.
Så jag byggde med 15" B&C 15PE40 i hyfsat liten låda. 53L om jag minns rätt. Men då är det också lågt Qes och hyfsat stark motor.
43,3x43,3x39,5 i storlek då det fanns hyfsat smidiga 39,5x120cm MDF på K-Rauta som gick att kapa själv.

Saknar jag tryck är det bara att bygga ett par till tänkte jag.

Skulle jag köpa nya element skulle det nog bli B&C 15FW76

Rent horn (med tillhörande bra akustisk laddning) blir fruktansvärt stora. Däremot kan det vara mer passande att bygga konisk waveguide eller liknande för att möta luften lite bättre. En 15" har oftast tillräckligt med oompf för att klara sig ändå när det gäller SPL. Fördelen är att dom inte blir lika djupa, men kräver lite mer EQ för att gå rakt till 100Hz.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/12 :  12:57:32  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Tack för era svar, frågan är om jag blev klokare..?:) Men kärnfrågan om Volvotreters horn; kan man förvänta sig välljud ur detta med något av de elementförslag som kommit, eller avråds hornet pga av för mkt kompromisser?


Du får simulera. Gör en modell av Volotreters horn i Hornresp. Simulera med olika element.

Kompromissen är att hornet är koniskt. Detta innebär att det är enkelt att bygga men ger inte lika mycket knuff i basen. Å andra sidan så får du inte samma distorsion i halsen som ett hyperboliskt exponentiellt horn.

Bygg Volvotreters horn. Det kommer att klå allt annat du har byggt förut. Det kommer helt säkert inte att bli det sista horn du bygger heller.

Eller köp Petters gamla horn av mostlydiy. Det är garanterat rätt konstruerat :-).

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2014/02/12 12:58:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000