HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rengöra pappkoner?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/02/05 :  19:10:24  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har lite element med smutsiga pappkoner, hur rengör jag dom på bästa sätt?

Drömmer om bra ljud...

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/02/06 :  08:27:59  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Med "smutstiga" menar du typ dammiga eller typ en pyst cola? Med "pappkoner" menar du coatat papper eller typ kartong? Möjligheterna för rengöring skiljer sig lite beroende på. Dammtrasa, mjuk pensel, ljummet vatten och svag diskmedelslösning i kombination med tålamod funkar på det mesta. Var dock försiktig om konen är av sugande/porösare typ...

/M
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/02/06 :  09:16:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
För att göra riktigt rent behövs mycket thinner och roterande stålborste. Då har du snart gjort rent högtalaren från allt vad kon och upphängning heter...

Har som du förstår ingen aning.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/02/06 :  09:42:59  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
dammsugare med såndär borste på har jag hört ska funka bra. Är det vätskor eller nåt sånt vet jag inte hur man ska göra
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/02/06 :  15:40:35  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det finns speciell färg att måla om dom med också.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/02/06 :  16:34:10  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/02/06 :  20:29:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
dammsugare med såndär borste på har jag hört ska funka bra.


Det funka bra, tog mer än jag hade vågat gissa

quote:
Med "smutstiga" menar du typ dammiga eller typ en pyst cola? Med "pappkoner" menar du coatat papper eller typ kartong?


Det är något kladd som torkat in? Gamla JBL-element är det.
Tror att jag börjar med en fuktad trasa, så får vi se hur mycket det tar.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2014/02/07 :  11:19:04  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
för djuprengöring av porösare pappkoner borde ju tangentbordsslem (Cyber clean..) fungera bra för att avlägsna damm.

/filip




Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2014/02/12 :  17:12:52  Show Profile Send Örjan a Private Message  Reply
En ytterligare möjlighet kan ju vara att pröva en bit Fläcksuddare från Clas Ohlson eller ICA.
Man kan skära till ett stycke i lämplig form och fukta det lite.
Det har en extremt fin struktur med små hullingar som är mycket effektiv för att lösgöra smuts utan att skada underliggande material.
Jag har prövat det på alla ställen jag kan komma på inklusive nålrengörning, tangentbord, biltvätt och plack på tänderna.

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000