HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur hanterar ni WIMP
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/02/07 :  16:34:38  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Hej Fellow forum vänner nu har jag en fråga som hur ni skulle hantera WIMP i mitt fall.

Bakgrunden är den att jag alltmer har gått över till WIMP i HiFi kvalitet (flack) bli liksom lite bättre skärpa och lite lugnare än Spotify, jag har kvar Spotify för de fall inte det finns som jag söker inte finns på WIMP.
Jag styr min Mac mini med Remot Spotify med min iPad och skulle vilja styra WIMP ifrån iPaden utan att starta i mitt fall plasma-tv (jag tycker den ger störning).
Hur löser man detta, går det?
Utrustningen i mitt fall är.

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/02/07 :  16:51:18  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Glömde lista uppkopplingen.
iPad som styr miniMac har även trådlöst tangentbord när jag har plasmaskärmen på (vilket jag vill undvika)
Kopplar vid USB till AMR DAC vidare till förstärkeri.
Det finns en NAS också.
Jag är ingen tekniker så snälla på Svenska och så lite förkortningar så jag fattar.
Tack på förhand.
Christian
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/02/07 :  17:18:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Känner inte till ngn "remote app" till Wimp, men du kan väldigt enkelt använda din padda som skärm till Mac(Mini) genom att installera Appen Mocha VNC. Du måste tillåta uppkoppling mot din Mac innan detta funkar, men när allt är på plats kan du utan krångel fjärrstyra din Mac från paddan.
Mocha VNC finns i en "Lite"-version som du kan testa med.

Obs! Detta blir inte riktigt lika smidigt som med SpotRemote men du kan å andra sidan fjärra hela macen utan bekymmer, till en väldigt låg kostnad.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/02/07 :  17:23:13  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Perfekt:
Tack AlfaGTV fantastiskt, det är ju precis sån här jag behöver tusen tack.
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2014/02/09 :  20:46:42  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jag har bara provat Wimp hifi under "gratis dygnet" men så här gjorde ja

Laddade ner Wimp till Ipaddan, installerade Air server i min IMac, (Air server är ett litet program som gör iMacen till en Air play mottagare).

Börja med att svepa nerifrån och upp på paddan för att välja Air play mottagare, i mitt fall iMacen, starta Wimp, välj något trevligt att lyssna på.
Från iMacen kör ja usb till min Gato Dia 250 som har inbyggd dac.

Nu har du ju Wimp i paddan så du behöver inte något remot program
Funkade hyfsat hos mig, har ett riktigt surt bredband som inte hänger med...
Med Wimp i lägre upplösning funkar det toppen, men det kan man ju inte lyssna på

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/02/12 :  11:10:29  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Funkar Wimp Hifi på Mac? Det gör inte det på Windows och det nämns inte på wimps hemsida
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2014/02/12 :  22:14:26  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Vet inte, tror inte de. Det är därför jag kör det direkt på IPaden (över hemanätveket) och Air Playar det över till IMacen. Ja tycker det va smart i alla fall

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2014/02/12 :  22:22:03  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Wimp Hifi fungerar än så länge bara på plattor och telefoner.

Edited by - Ampalang on 2014/02/12 22:22:34
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/02/12 :  23:37:30  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Tack för den senaste infon kring WIMP och om Air Service, betydligt lättare än Mocha VNC som jag inte fich ihop ( jag fattade inte inställningarna) .
Tack snälla ni för alla tips.
Måste säga att WIMP låt mycket bättre i HIFi läge än Spotify.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/02/13 :  09:19:29  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ang VNC
Dålig support från initatören...

Jo, det är lite småkymigt att få igång det, men väl på plats är det i stort sett fläckfritt...

Vad gäller kvalitet på WiMP Hifi så tycker jag eventuella förbättringar i upplösning genast går förlorade när man är tvingad att streama från en trådlös enhet via AirPlay eller liknade...
Så för mig är det NoGo än så länge.

Vet faktiskt inte om Hifi automatiskt används till t.ex. Sonos/Bluesound etc?
Oavsett så är hanteringen av en sådan grunka ljusår före att fjärra en dator, eller för den delen att strema från paddan för mig.
(Och ljudmässigt överlägsen trådlös strömmad överföring)

VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/02/13 :  13:12:13  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
AlfaGTV:
Håller med om kvalitetsförsämringen vid trådlöst, om du orkar och har tid får du gärna förklara hur vi "vanliga" ställer in väl inne i Mocha VNC.
CAB
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000