HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 2-vägs med 15tbx100?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2014/02/04 :  15:22:46  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Hej,
Eftersom mina THAM15 inte lämpar sig för min kommande lägenhet tänkte jag eventuellt försöka bygga något annat trevligt med dem, men vad? Har även ett par beyma cd10fe som inte används.

Är det möjligt att köra 2-vägs med cd10fe + 15tbx100 med någorlunda resultat? Enda kravet är att det ska vara passiv delning.


Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/02/04 :  16:19:05  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Gedlees Summa är ett exempel. Dock gräver den inte djupt alls. Tror att det är en sluten låda men är inte helt säker.

http://www.gedlee.com/summa_.htm





/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2014/02/04 16:20:10
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/02/04 :  16:33:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Dom där Gedlees Summa 15 skulle jag kunna tänka mig en uppsättning utav. Jag hade inte delat 15TBX100 högre än 700 - 800 Hz eller så, vilket ställer krav på hornen som drivern skall sitta på. Det kommer såklart att påverka max tillgänglig välljudande SPL oxå. Ett par 5 tum eller 6,5 tums middar i koniska horn skulle kunna göra underverk för delningsfrekvenser och möjligheterna att sy ihop allt till en välljudande enhet. Eminence Alpha 6 är väl inte världens bästa element, men jag har sätt flera exempel på sådana i korta koniska horn med idel lovord och hyllningar av ljudkvalietet.

Det kanske skulle kunna vara en enkel väg till nått mer balanserat och homogent. B&C 15TBX100 är ju en ganska brutal bas. Den är inte direkt byggd för finlir och fingertoppskänsla i det så viktiga mellanregistret.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/02/04 :  18:37:40  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Gedlee om B&C 15tbx100 på diyadio.com
quote:
One correction: The motor is not "over-engineered" it is optimal. the voice coil is enormous and the magnet structure also needs to be. All this leads to huge thermal capacity and a sound quality unlike any other. The 12TBX100 and the 15TBX100 have identical motor structures, just different cones. To me, they both represent the best woofers available - bar none.

- Jag har ett par jag med.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/02/04 :  19:28:44  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Sorry för OT men hur tyckte du THAM 15 funkade i hemmamiljö? Saknade du mycket i botten?

Ang övriga frågan så har jag sämre koll men 15" upp till 1" denna skall delas runt 1200hz känns lite högt för en 15.

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/02/04 :  19:57:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Skulle nog absolut inte köra cd10fe speciellt lågt i frekvens..
Min erfarenhet säger att det vill ha ganska hög delning..
Mina gamla drivers huseras för närvarande hos fuling så han kan nog också ge lite input.. Ingvar Ahlberg har också mycket erfarenhet av dom så där är ytterligare en källa till erfarenhet och kunskap om den rådande drivern..

Du får nog satsa på en större driver för att få det där systemet att lira snyggt.. kanske en 1.4"/1.5" driver..

Alternativt smacka in ett mellanregister.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/02/04 :  20:18:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
One correction: The motor is not "over-engineered" it is optimal. the voice coil is enormous and the magnet structure also needs to be. All this leads to huge thermal capacity and a sound quality unlike any other. The 12TBX100 and the 15TBX100 have identical motor structures, just different cones. To me, they both represent the best woofers available - bar none.


För två år sedan var detta min sanning med, men nu har B&C kommit med ännu bättre drivers. 15NW100 tex. Mycket mer magnetisk stabil motor med lägre Q-värden, lågre dist och högre Bl. De låter - enligt vad jag förstår av folk som jobbar med dem - rappare med bättre transient-respons och ännu lite högre upplösning. Ungefär som förväntat mao.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/02/04 :  21:15:53  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Hatar när utvecklingen går framåt.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/02/04 :  21:19:01  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
I den där Summa högtalaren från Gedlee kör han med en B&C DE250. En entummare som han pressar ner till en crosover på ca 800 Hz om jag fattat rätt. Har ingen aning om det är bra eller inte men skulle gissa att det är ett säkrare kort att gå på RuneStones råd.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7824 Posts

Posted - 2014/02/05 :  00:37:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Mina gamla drivers huseras för närvarande hos fuling så han kan nog också ge lite input


Vill minnas att jag betalade reda pengar för dem i samband med bilaffären i somras. Jag använder dem i nuläget som rena diskanter från ca. 3,5kHz och upp i 980Hz tractrixhorn.
Funkar bra i den applikationen, hur de beter sig nere vid 800Hz har jag ingen aning om. Minns inte om jag har mätt eller lyssnat på dem i mina större leCleachhorn heller.

Generellt går det nog bra att använda drivers längre ner i frekvens när man kör dem hemma jämfört med vad specarna säger för PA-bruk men tänjer man för mycket på gränserna blir det vad jag förstått mest andratonsdist av det hela till slut. Ett stort horn som verkligen laddar drivern hela vägen är nog en absolut förutsättning om man tänker försöka, men då tappar man väl å andra sidan spridning (och nivå) i toppen istället. Lite samma problem om man väljer en större driver, de går sällan hela vägen upp.

Ett mellanregister är nog en ganska bra idé om man ska använda femtontummare i botten. Jag kör själv tvåvägare med tolvor i basreflexlådor och entummare i horn ovanpå som frontar i vardagsrummet och redan där kände jag att jag tänjde lite på gränserna när delningsfiltret skulle byggas.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2014/02/05 00:39:11
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2014/02/05 :  08:41:58  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Jepp hade sett Gedlees summa och hade den som inspiration.
Verkar som jag misstänkte: att man kan behöva komplettera med ett mellanregister eller ny driver. Alltså lägger jag denna idé i papperskorgen.

Kalle: Jag saknade ingen botten, men är ingen fantast av djupbas heller. Rejält tryck i det tänkta frekvensspannet.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000