HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Före detta 6418 Tube RIAA. Nu med trissor.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/10 :  15:07:00  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
bugared var snäll och skänkte ett RIAA-steg från Oatley Electronics.
Länk: http://diyaudioprojects.com/Tubes/6418-Tube-Phono-Preamp-Kit/





Det behövde lite översyn, var knäpptyst vid test.
Hittade ett kabelbrott och en skadad kretskortsbana.
Steget fick även nya isolerade kontakter.

Nu låter det igen. Men ett högt tjut hörs från höger kanal ibland.
Undrar vad det kan vara? Rören är ganska mickrofoniska.


Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/11/19 06:26:24

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/03/10 :  19:50:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Rören är inte ganska mikrofoniska, de är MYCKET mikrofoniska.

Jag har fått hem en hörlursförstärkare med dessa (skit)rör och jag har inte fått den att låta vettigt. Nä, den här maskinen ska man nog glömma även om den är billig.
Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2013/03/10 :  22:53:24  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
En del läsvärt.
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/152752-jan6418-microphony.html
Bert
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2013/03/11 :  07:41:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det kan vara värt att prova att trä ett par silicon o-ringar över rörkropparna
Speciellt på 1'a röret kan detta ge minskad mikrofoni
Jag har haft problem med nitrid o-ringar, som torkar och spricker, men silicon brukar fungera bra
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/03/11 07:42:52
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/11 :  11:07:14  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det sitter o-ringar redan. Har bara problem i höger kanal med intermittent tjutande.
Har läst att det funkar bättre med typ skumgummi lindat hårt runt röret.
En jordad hylsa med silicon över röret kan vara ett alternativ.
Vad tror ni?

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/03/19 17:51:41
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2013/03/11 :  12:47:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Se upp med värmen bara. Skummgummi låter varmt
Är du säker på att det är mikrofoni och inte självsvängningar?
Jag brukar klappa händerna intill röret (inte knacka på det, för då låter alla rör i ett riaa) och lyssna i högtalaren.
Ett intermitent tjutande låter mer som det senare i min bok
Jorda ner gallret helt, och ett par G+A stoppers kan ju vara värt att prova
Har du inga utbytesrör att rulla med, så det inte handlar om ett dåligt exemplar?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/11 :  15:52:22  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hur menar du jorda ner gallret helt? I bugareds tråd skulle gallerläckan och utgångs motståndet vara 1M ohm.

Med G+A stopper menar du grid och anode stopper? Hur stora motstånd kan i så fall användas i denna koppling? Några hundra ohm med kolmassa har jag nog i lådan. Skall man ha kolmassa på anoden med tanke på bruset?

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/03/11 15:52:49
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/03/11 :  20:24:40  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det låter, precis som pix säger, mer som självsvängningar, särskilt då endast en kanal är behäftad med problemet.

Gå igenom hela kortet efter dåliga lödningar, skadade banor tyder onekligen på misshandel, kanske också undermålig byggkvalitet, stoppermotstånden är säkert en bra ide men leta upp grundorsaken först, lös problemet och förbättra sedan. Dåliga lödningar på fetarnas gater kan ocks vara en orsak.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7825 Posts

Posted - 2013/03/11 :  22:16:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bristen på gridstoppers är, i min mening, alarmerande.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/12 :  08:24:31  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Får försöka pilla dit gridstoppers. Eftersom det inte finns några socklar får det bli ett luftbygge. Hoppas jag inte sabbar rören för jag har inga fler!
Lika bra att löda dit stoppers på G2 och anoden med?
G1 och G2 får kolmassa 330 Ohm
Anoden vanliga 1/2w metallfilms 100 ohm

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/03/12 08:46:30
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/12 :  09:54:35  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Oj vad trångt vid rören! Kanske skulle ha vanliga metallfilmare på G1 och G2? Sitter redan sådana på alla andra platser.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2013/03/12 :  13:02:05  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bardis,
"Hur menar du jorda ner gallret helt?"
Ja, det är bara en temporär koll att du inte har gallerström i röret
Kortslut bara 1M resistorn med en sladd-stump
Kvarstår problemet så kan du ju utesluta problem med gallerläckan
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/12 :  13:42:41  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jaha bara som koll. Jo 1 meg är ganska högt.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/12 :  17:07:19  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Testade att kortsluta gallerläckorna. Tjutet i höger kanal kom ganska omedelbart.
Tycke det till och med ökade när jag knackade på lådan.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/12 :  20:59:31  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Nu har ingångsrören fått motstånd.
Pipet har nu övergått till ett dovt brummande.
Är det ett gott tecken

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2013/03/13 :  07:18:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Har du inget scope att lokalisera var det kommer ifrån
Ibland kan de förenkla felsökningen om man bryter upp signalkedjan mellan varje förstärkarsteg
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/13 :  07:54:11  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jo då. Har scope. Känns ändå som det borde sitta griddstoppers i kretsen. Funkar inte det får det bli scopet.
Sitter några trissor i kretsen med. De kan behöva motstånd på gaten?
Drosseln på kortet kan behöva bättre skärmning?
Hela lådan behöver bättre skärmning. Var ansluter jag lådans jordkabel? Dirrekt i signalkortets jord? Finns ingen jordplint till skivspelarens jord heller.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2013/03/13 :  09:43:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har för lite erfarenhet av D-mos, så det finns säkert andra här som har bättre erfarenhet av
Dock använder jag alltig gate-stopper på MOS-FETar

Det är lite svårt att se vad IC201 är för komonent, men det ser ju ut att vara en buck boost inverter för att svitcha upp spänningen.
Om den strulade så borde ju bägge kanalerna ha problem, men för säkerhetsskull.
Koppla bort hela inverterdelen och testa att mata förstärkarkretsen med ett seprat agg


Jag separera alltid signaljord från chassijord, för att sedan koppla samman dessa i en punkt med jing/jang kopplade dioder
Det finns andra sätt, men detta har alltid funkat för mig
Chassijord har med elsäkerhet att göra, så den kopplar jag alltid till vägg-uttagets jord
Jag ser ju att det är en ojordad trafo på bilden, vilked då ställer till med problem.
Men borde då inte chassijord kopplas till vinylsnurras jordplint?
/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/13 :  10:18:26  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Om kretsen börjar funka som den skall kan det vara värt att mata med en vanlig regulerad nätdel på 30V. Då blir det dessutom mer logiskt hur man ansluter alla jordtåtar.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/13 :  19:38:21  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Nu spelar det utan missljud i den kanalen som hade pipljud för sig.
Den andra är död'
Kan man döda ett rör genom att värma fär mycket?

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/03/13 19:39:02
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/13 :  21:28:32  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Mätte spänningarna över rören och transistorerna. De ligger hyfsat lika. Någon volt lägre på den tysta kanalen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/13 :  23:02:39  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Efter närmare undersökningar verkar felet vara glapp i skivspelarens kabel eller kontakter. Skulle behöva byta kablarna. Några tips vilka kablar som är bra. Men inte för dyra?

Har spelat en kanal i taget. Låter bra. Dynamiskt o spelglatt. Men med locket på går det provocera fram brum genom att föra handen över.
Känns som att lådan borde anslutas till jord på något sätt.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2013/03/14 :  00:08:05  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Några tips vilka kablar som är bra. Men inte för dyra?
DIY-kablar? EKK med dubbel skärm

Furutech Silver Arrows RCA kanske? inte så dyra haha
"endast" 16600:- hos Svalander.

Fast det finns säkert de som är dyrare, jag kollade bara in på Svalander för de hade en Nagaoka-kabel som jag tittat på tidigare och nu var den slutsåld...



Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/14 :  07:53:19  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har tittat på Nagaoka-kabeln själv. Så den är slut. Synd! Kanske skulle ge Svalander ett telefonsamtal. Den kanske kommer in i sortimentet igen.
Eller skanna begagnatmarknaden ett tag. Eller låna kabeln från någon gammal trasig skivspelare som står i källaren. Humm

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/03/14 :  09:14:10  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Har en Shure M75MG pickup på spelaren med en impedans på 47kohm. Kanske skulle byta R1 och R101 till 47 kohm?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2013/03/14 :  12:59:15  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag hade plockat bort C1/C101 och R1/R101 och ersatt R2/R102 med 47K lågbrusande metallfilm.
C1/C101 utgör visserligen ett DC-skydd för puppan.
Dock har jag aldrig hört talas om brända puppor
Ett par hängslen som nästan bara köpe-riaa använder.

Ytterligare en spännande feature är att lägga till den 4é tidskonstanten (3,14us/50kHz) i RIAA´t
Huruvida denna är hörbar i denna konstruktion/puppa låter jag vara osagt.
Men det kan ju vara skoj att prova

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/03/14 13:37:45
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000