HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Behöver lite hjälp!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/27 :  23:49:01  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har ett problem med mitt lyssningsrum som jag brottats med länge, men inte tagit tag i.
Problemet är att jag får en kraftig dipp vid ca 125 Hz vid min lyssningsplats. Tyvärr har jag inte några alternativ vad det gäller placering, av högtalare eller lyssningsplats.

Jag lyssnar på längden och rummet är drygt 5m.
Min teori är att det blir en utsläckning vid 125 Hz, pga en stående våg mellan högtalaren och väggen bakom mig, vilket stämmer ganska bra med måtten på rummet. 125 Hz har en våglängd på ca 2.7 m vilket fram och tillbaka blir ca 5.4m.

Har provat med att EQ:a men jag tycker inte att det fungerar bra.

Så min fråga är om det finns något bra sätt att bli av med utsläckningen.

Tex.
Fler basar i rummet?
Aktiv basätare (Typ den Bernt byggde för något år sedan)?

Så här ser en typisk högtalare ut i mitt rum, det är en 2-vägs, så det är ingen delning vid dippen som ställer till det.


Med vänlig hälsning Åke

Örebro

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/28 :  00:18:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det är inte så enkelt, så långt upp i frekvens så har du flera rumsleder att ta med i beräkningen.
Rent teoretiskt så har du tre utsläckningar vid 126hz, 1.8 met mellan var.
Som du ser så har du även en utsläckning vid halva frekvensen.

Fler basar kan absolut hjälpa till men har du flera axiella, tangentiela och oblicue moder då är en flytt av soffan den bästa svaret.

Mitt råd är dels att slå in dina rumsmått här: http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html
Och sen försöka flytta på din lyssningsposition därefter.

Ps
En flytt av soffan o.5 met kan göra Underverk!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/01/28 00:22:04
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/01/28 :  00:30:21  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du får utsläckning när det är en halv våglängds skillnad i gångväg. Skillnaden ska alltså vara 1,4 meter. Du får utsläckning 70 cm framför bakre väggen. Det kan vara en takstuds. Sätt en skiva i taket mellan din lyssningsplats och högtalarna.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/28 :  02:17:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag fuskade via hunecke o på rummets längd, men det är högst teoretiskt :)
och så länge vi inte vet rummets bredd eller höjd så famlar man lite i blindo.

Btw,
Jag tittade på fel led
31hz är din primär, där den börjar närma sig tryckmaxima där får du en utsläckning vid 63. Men det är bara på en led i rummet vilket säger typ nada

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/01/28 02:26:23
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/28 :  10:36:50  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har lite dåligt minne tror jag, blandade ihop måtten lite

Mitt rum:
L= 7m
H= 2.45m
B1= 4.10 m (främre halvan av rummet där högtalarna står)
B2= 3.50 m (Bakre halvan av rummet där jag sitter)

Högtalarna: (som jag har nu)
Baffeln: är 55cm från väggen bakom högtalarna (på mätningen ovan ca 70 cm.
Från sidoväggarna: ca 1.25 m
Höjd från golvet ca 90cm

Jag sitter
ca 70-75 cm från vägen bakom mig
ca 5.7 m från högtalarna.

Nu tror jag att alla mått skall vara rätt.

Med vänlig hälsning Åke



Örebro
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/01/28 :  13:49:49  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det här med akustiken stämmer som föregående talare beskriver.

Du nämner "fler basar"
Är det så att du har en aktiv bas inkopplad förutom fronthögtalarna ?
Då kan man råka få dubbel utsläckning beroende på vart i rummet den står och vart delningsfrekvensen äger rum.
Självklart kommer man inte runt problematiken med utsläckningar och rumsnoder med en sub utan behöver justera taket osv. En del har dock fått till en del genom placering av sub precis vid lyssningsposition osv. Det kan ju lösa det på pappret (mätningen)till viss del. Men sen hur det låter är ju en annan sak :-)
Så mitt tips är att försöka åtgärda rummet , då blir det "mest rätt"

Edit: äh du skriver ju klart o tydligt att det inte är någon delning vid just 125 Hz,, sry

Edited by - Stormen on 2014/01/28 13:52:26
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/28 :  23:31:06  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Förutom att möblera om, finns det något sätt att dämpa eller kanske diffusera så man får bort eller reducerar utsläckningen?

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/28 :  23:55:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Med kvartsvågsrör eller helmholtz så brukar även dippar bli lite bättre men det är ingen lag.
Diffusering under 300hz blir stooora grejer men panelabsorbenter fungerar finfint :)


Vill du mäta igen, både RTA (välj RAW kurva ink RT60) och room analyzern.
Nu har rummet olika bredd för jag tycker det ser konstigt ut, bla annat så finns det ingen moheffa peak runt 100hz.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/01/29 :  06:28:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Dippen är djup och bred eftersom du har ungefär samma avstånd hgt till framvägg som lyssningsposition till väggen bakom dig. Eftersom väggen är så nära är ljudet ungefär lika starkt i direktljud som reflex. Därför blir det nästan total utsläckning. Stora diffusorer bakom lyssningsposition och djupa absorbenter bakom högtalaren skulle jag råda. Tänk på att dämpa eller diffusera 125 hz kräver en våglängd i omkrets på abs/diff.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/29 :  11:30:23  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag återkommer med mätningar. Mätningen ovan är inte på mina nuvarande högtalare, utan det var bara för att visa dippen, men det är samma rum.

Glömde nämna att det är ett stort fönster bakom soffan 1,85m x 1,05m.
Var får man tag i diffusorer som tar ca: 125 Hz.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/01/29 :  12:54:57  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du bygger dom själv med hjälp av HiFi speaker design kalkylatorer

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/29 :  23:16:41  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
oj vad stora dom blir, framför allt djupa
Blir nog svårt att få igenom hemma.
Någon som har någon annan ide?

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/01/29 :  23:20:54  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du pratar om diffusorer väl?

Du kan ju bygga aktiva absorbenter.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/30 :  00:47:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
En panelabsorbent blir inte spec djup...

*edit*
Korrekt namn ska vara Helmholtz panelabsorbent :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/01/30 01:20:50
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/30 :  09:22:49  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Ja det var diffusorer jag menade.

Är aktiv absorbent en sådan som Bert byggde för några år sedan, med bas-element mic och ett slutsteg, eller menar du något annat?
Skall kolla lite på panelabsorbenter.

Kan det fungera om jag sätter panelabsorbenterna bakom högtalarna?

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2014/01/30 09:26:17
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/30 :  09:49:09  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Lite nya mätningar, avståndet mellan mikrofon och högtalare är 5.7 m
Det är en 2-vägs högtalare.
Det är bara mätt på en högtalare.

Full Range


Room Analyzer




RTA


Med vänlig hälsning Åke


Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/30 :  10:35:16  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Så här blir det om jag flyttar fram mikrofonen ca 1m (Avstånd ca 4.70m)
Dipparna blir inte riktigt lika djupa, men problemet finns kvar
Grön är framflyttad 1m


Här är lyssningsavståndet ca 2.40m, och då börjar det se ganska bra ut.
Men så kan jag inte ha det.


Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2014/01/30 10:46:23
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/30 :  22:10:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad är det för högtalare?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/30 :  23:10:14  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
På alla mätningar utom den första, så är ett eget bygge med 18 sound 8cx400f i en 20L låda, som långt ifrån är klart. Kommer att spela ihop med en bas såsmåningom.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2014/01/31 :  01:43:41  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Aktiv absorbent är med mic, förstärkare och högtalare.

Jag kan tänka mig att det blir bättre med panelabsorbenter längs båda kortsidorna. Fast jag är ju ingen expert. Borde vara bättre än inget om nu en diffusor är för stor.

Mårten

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/31 :  11:22:23  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Skulle det fungera lika bra med aktiva absorbent, som panelabsorbenter?
Jag har 2.st 10 tummar liggandes.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/31 :  14:21:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Aktiva fungerar väl bara en bit upp i frekvens?

Varför jag frågade om högtalarna är för jag tycker som sagt att det ser Väldigt konstigt i mätningarna.
Så stora justeringar i djupled borde ge större förändring i frekvensgång!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/31 :  15:39:55  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Så här ser rummets främre del ut, har en likadan matta där jag sitter.



Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2014/01/31 :  16:45:37  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
Dom där mätningarna ser ut ungefär som mina i basen. jag får till det om jag flyttar ut högtalarna och vinklar in dom samt skjuter soffan mot vägg och lyssnar från en pinstol mitt på golvet men min fru tycker inte att det ser snyggt ut och är inte heller så bekvämt.

Jag vet inte hur mycket det igentligen spelar roll för musik upplevelsen innan jag kunde mäta rummet var jag mycket lyckligare och nöjdare. Jag ska ta och försöka med det aktiva filtert komma tillrätta med topparna och se om det även påverkar utsläkningarna och vad mindre justeringar av möblering kan göra. Nästa vecka.

Sedan undrar jag hur skall en "bra" mätning i lysningsposition se ut?? för några år srdan ängade jag em massa tid och mätte och justerade och möblerade till jag kom nära en rak frekvensgång (med lite smotning) i lyssnings position. Det har aldrig före och efter låtit så dåligt,tråkigt och utan glädje.



Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/31 :  16:55:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kör du med aktiv delning?

Jag delar mina subar med minidsp och frontarna delas aktivt med recivern.
Om jag trixar runt tidsmässigt o delning/db-oktav så får jag fenomen som liknar det jag ser på dina kurvor.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/31 :  17:17:52  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
BuffaloBengt: Jag lider mest av det på rockmusik, jag brukar jämföra högtalarna i dotterns rum och där blir det ett helt annat drag i gitarrer och övre basen.
På glesare musik så tänker jag inte på det.

Johan: Ja det är aktivdelning på alla mätningar utom den första. Basarna på bilden är inte inkopplade på mätningarna, utan det endast 2-vägs delat vid ca 2000Hz, alla tidsförskjutningar står på noll.
Det är de gråa högtalarna ovanför sub-basarna som jag har mätt på, det sitter coaxialelemnt i dem så diskanten är i mitten.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2014/01/31 17:57:42
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000