Author |
Topic |
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2014/02/10 : 12:06:46
|
Jag har efter en hel del hjälp med simmar och uträkningar av Cirklomanen fått ihop ett tvåvägssystem som jag har ställt upp i mitt lyssningsrum hemma. Och trots att jag byggt högtalare och elektronik hela livet så har jag aldrig fördjupat mig i ämnet delningsfilter.
Finns det några tumregler när man sätter upp delningsfrekvenser i ett tvåvägssystem?
I dag så delar jag via MiniDSP och Basarna är delade vid 610Hz 24db/okt BW Diskanterna är delade vid 610Hz/Okt 6Db BW.
Ska man ha brytfrekvensen vid samma frekvens hos både diskanter och basar eller bör man förskjuta den ena till en annan frekvens?
Och vad bestämmer egentligen vilken branthet på filtren man skall ha?
Sen funderar jag på det här med "Delay", jag kan ju ställa den via MiniDsp, men används den för att kompensera horngångens längd med trattarnas centrum som referens? eller vad gör egentligen denna funktion?
|
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2014/02/10 : 12:29:50
|
Det korta och långa svaret är att du får mäta.
quote: Och vad bestämmer egentligen vilken branthet på filtren man skall ha?
Det första jag skulle titta på är effekttålighet och konutslag. När man håller sig inom det kan man ta hänsyn till diverse ljudliga mål. Som oftast kräver mätning.
quote: Sen funderar jag på det här med "Delay", jag kan ju ställa den via MiniDsp, men används den för att kompensera horngångens längd med trattarnas centrum som referens? eller vad gör egentligen denna funktion?
Tidskompenserar gör man med delay. Dock så ska man inte se varken längd eller "centrum" som referens. Vilket är ett vanligt fel. Det akustiska centrumet är inte alltid (oftast inte) samma som det fysiska elementet, även om man kommer närmre ju högre frekvens. Det beror på många saker och delningsfilter och den naturliga avrullningen hör till de större sakerna som påverkar.
För det flesta målen här krävs ingen kalibrerad mätmikrofon. Jag mäter ofta med en billig mikrofon från biltema rakt in i en bärbar dator. Det viktiga är vad du tittar efter.
Målet är att få övergången att fungera så bra som möjligt, på så många platser som möjligt. Sen kan du fixa till tonen med EQ efter tycke och smak. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2014/02/11 : 06:14:15
|
Ok, jag äger en mätmickrofin ifrån XTZ i dag.
Vilken typ av mätning kör man för att få veta det man vill?
Finns det någon typ av guide någonstans för mätning, typ "lilla mätskolan", "mätning för nybörjare" eller "den lilla mätaren"?
|
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2014/02/11 : 20:35:39
|
Du kan använda olika mätprogram. Holmimpulse är bra men svårt att använda. Room EQ Wizar 5 är bra på vattenfallsdiagram. Arta är också bra.
Jag har gjort det där du vill göra i Holmimpulse. Med filter inkopplat, men med en högtalare i sänder ska du se till att få impulssvaret för diskant och bas samtidigt i tiden. Detta innebär att ljudströmmen måste vara igång mellan mätningarna. Du ska mäta i lyssningsposition om det går (det kan bli för mycket reflexer).
När allt är rätt inställt så finns inga kamfiltereffekter i delningsområdet. Du får mer utpräglade kamfiltereffkter med låg branthet på filtrena.
För att få fina övergångar ska du köra något av följande: * 24/24 db och alla element i fas. * 12/12 db och diskanten fasvänd. * 6/18 db och diskanten fasvänd. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
|
Topic |
|
|
|