HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Dämpa väg bakom högtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/17 :  21:08:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har alltid förordat diffusering framför dämpning o helst bakom lyssningspositionen där det i mina öron påverkar mer än bakom högtalarna.

Nu när jag spelar på det jag spelar (jbl Cinema pro)så har tanken på att bygga in alt klä in väggen bakom med dämpning.
Nu ser man oftast dylikt mestadels i större setuper.

Efterklangen är redan låg och frågan är om jag våga dämpa med rik för att döda rummet helt.

Pros & cons?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/01/17 :  22:47:10  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
Med väg bakom högtalarna känns bostadsmarknaden som det första jag tänker på.

Om det däremot finns en vägg bakom kan den dämpas efter behov, en lättare dämpning av tex tunt tyg brukar sällan göra någon skada oavsett högtalartyp.

Man får prova sig fram till det subjektivt bästa.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/01/17 :  22:54:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hehehe, lovar att inte editera ämnesraden ;)
Hu sitter det lite tunnare fluff fluff för att stänga ut ljus.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2014/02/05 :  19:38:44  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
dämpning på vägg bakom högtalare är ju framför allt för minska frekvensberoende utsläckning p.g.a högtalarnas avstånd till vägggar, torde normalt ligga 80-300Hz-ish i de frekvenserna behöver dämpningen vara bredbandig, men vill du behålla mer i övre register räcker det ju att väggen är dämpande under kanske 1KHz? se BAD-panel, eller enkel spaltpanel med 20-30% öppen yta.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/02/27 :  19:36:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har missat ditt svar, högtalarna står nästan kloss till väggen men där är ju plats mellan.
Egentligen behöver jag inte göra så mycket för efterklangen är redan låg men akustik är kul :o)

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2014/02/27 :  21:55:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Är dina högtalare anpassade för att stå vid dämpad bakvägg? Om så, räkna på var baffelstegetsätter in och anpassa tjockleken och storleken på dämpet efter det.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/02/28 :  10:42:51  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Mitt förslag är att du bygger bokhyllor o gömmer högtalarna i snygg design. Sedan kan du både ha en fiberull, markskiva eller vad du vill (beroende på frekvens du vill brottas med) närmast väggen och sedan böcker och skivor huller om buller i bokhyllan. Då får du både diffusor och absorbent.
Tror inte att du kommer att tappa så mycket stöd, men ta självklart med det i beräkningen som Petter påkekar, men du kommer att vinna på fokuseringen, alltså ursklijningen av de olika instrumentetn o rösterna på scenen.(för de inspelningar som är upplagda så)
jag har gått från bokhylla expedit 4x4 till 5x5 o nu det senaste hemmabygget
Varje gång har det gått från klarhet till klarhet.
Här har jag knepat o knåpat på min bokhylla.
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1892-140.html

Edited by - Stormen on 2014/02/28 11:07:32
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/02/28 :  11:20:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Är dina högtalare anpassade för att stå vid dämpad bakvägg? Om så, räkna på var baffelstegetsätter in och anpassa tjockleken och storleken på dämpet efter det.

Både jag och nej, Jbl pro Cinema är väl egentligen gjorda för att monteras i själva väggen sen klär man väggen med isolering. Vissa går så långt att dom klär fronten med.

Stormen,
Dom är ganska stora redan nu o större ska det bli så jag tror inte bokhyllan kommer hålla.
Länken till sweetspot fungerar inte?!

*edit*
Jag kan tillägga att allt står bakom duk så inge grejer syns. Frontarna står ovanpå subbarna o allt är upptryckt mot väggen.
Innan jag hystar in massa dämpning så måste jag höja upp högtalarna 30-40cm. Tyvärr kan jag inte montera dom direkt på väggen.

Jag är egentligen helnöjd men varför sluta där...

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2014/02/28 11:28:01
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2014/02/28 :  14:49:54  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Jag är egentligen helnöjd men varför sluta där...

Den kommentaren gjorde min dag!

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2014/02/28 14:53:28
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2014/02/28 :  16:03:03  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Samma här :-D

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/02/28 :  20:42:51  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det var skummers att inte länken fungerade.
Det går såklart bra att googla på "stormen bygger bokhylla"
eller så är här en bild

[/URL]
2x12" i botten tricolumn med utsläpp i mitten. 5x4" i topparna Linesource

Jag tänkte mest att man kunde bygga bokhyllor runtomkring o integrera så de ser ut att försvinna :-) Men det är klart en utmaning med dina JBL högtalare. Men som du sa. varför nöja sig med det enkla? :-) :-) :-)

Edited by - Stormen on 2014/02/28 20:47:06
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/03/01 :  07:29:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Se där, riktigt fyndigt Stormen o framförallt snyggt!
Jag slipper tänka på snyggheten som tur är.

Tack för iderna grabbs, o nu vet jag hur jag ska fortgå :)
Isolering mellan högtalarna ska testas sen ska jag även mäta av hur mycket bummel det är i hörnen bredvid.
Mina q45:or borde få plats bakom duken.

@bardis, cc
;)

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2014/03/01 :  14:34:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Om du ska dämpa vägen så finns det så kallad tyst asfalt, fungerar över förväntan
http://www.ncc.se/Material-och-service/Asfalt-och-belaggning/specialprodukter-belaggning-asfalt/VIACO/tyst-asfalt/

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/03/01 :  15:58:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
ASG :))))

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000