HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Seas Excel W26FX001 med ställbar magnetstyrka.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/17 :  16:19:00  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
För en längre tid sen byggde jag om en seas excel 10 tum magnesium bas till att tanken var att kunna använda den som en IB bas.

Finns en bild på denna modifiering på DIY årgång 2010 i Göteborg sidan 14 om man skulle vara intresserad.

Veckorna under julen blev Basen slutligen monterat på ett sånt sätt att den nu fungerar som en IB bas, vilket krävde ett hål i parketten ner till källaren i våran kåk i Stora-Levene i Vara kommun.

Eftersom att basen har ett nytt magnetsystem som man kan tillföra eller ta bort magneter (neodymium) så kan man ändra magnetstyrkan i elementet och i sin tur ändra Qts till ett lämpligt värdet.

Dom gånger jag har byggt slutna lådor har jag i mitt program (LSp LAB)kunnat simulera en "avstämning" (Eller vad man ska säga!)till butterworth med QTC O,7 vilket har fungerat alldeles utmärkt med tanke på soundet man får. Ljudet blir varken för tunt eller för bumligt utan oftast helt lagom
På just det här sättet simulerade jag också mina ombyggda element med ett ursprungligt QTS så 0,7 vilket skulle ge en avstämning av QTC 0.7.

Då var det sedan dags för ett första lyssningstest strax efter jul!!!
Till min förvåning lät inte alls ljudet alls i närheten bra utan extremt tunt och kroppslöst.
Enligt mätning så spelade elementet hela vägen ner till 20hz med ca 85Db känslighet.
Bestämde mig för att sedan ändra Qts till 0.58 vilket bara förvärrade problemet.

Ändrade sedan till något Qts värde runt 0.9 (inte uppmätt) med en katastrofal känslighet av runt 82Db Då fick då ordning på ljudet.
Låter djupt, röster låter rätt (delningsfrekvens 250hz).
Saknas dock en del dynamik i ljudet kanske har vad jag tror med känsligheten att göra (trots att jag har ett kärnkraftverk som driver det)

Min fråga är till alla visa DNYare
Går det att överhuvudtaget att simulera IB, Dipol basar på något vettigt sätt i ett program. Just när det kommer till soundet så att säga????



Edited by - Matti H on 2014/01/17 16:25:34

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/01/17 :  16:49:24  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Ingen aning faktiskt. I teorin så borde det funka med att du simulerar en sluten låda på några tusen liter.

Musik är livet
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/01/17 :  16:55:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
BL värdet är med i effektivitets-formeln, dvs känsligheten påverkas direkt av BL värdet.
Till råge på allt är det i kvadrat!

Att simulera i program, titta på Q värdet och designa till 0,7 och tro/hoppas att det blir bra...njäe, så lätt går det inte. Du gör ju helt rätt; du funderar, simulerar, bygger och testar och bedömer sedan upplevelsen. Eventuellt (egentligen ofta!) får man gå tillbaka och snurra runt ett varv till.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/17 :  18:18:06  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Om man inte testar så får man ingen verklig kunskap EngelholmAudio

Simuleringen var gjord i typ 99999999liter.
Och den kunskapen jag har så kan QTC aldrig vara lägre en vad Qts är.
Men verkar ju inte gälla i upplevelsen i verkligheten tydligen!
Hittar inget annat sätt att simulera eller annat fall kunskap om detta phenomen på internet.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/01/17 :  23:58:26  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Är inte en st 10" alldeles för lite i en IB setup? Brukar det inte heta "ju mer area och slaglängd desto bättre" i IB-sammanhang?

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2014/01/17 23:58:47
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/18 :  00:06:48  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
jonasz
Kan nog vara precis så som du säger!!
I alla fall om man siktar på en resonansfrekvens av 20Hz.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/01/18 :  00:42:58  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag tänker att ett sådant element är gjort för att sitta i en sluten låda eller liknande där det får en motfjäder (belastning)
Om man vill att det ska bli bra i friluft behöver man styvare element med mycket motor o trevligt med en massa area som kopplar mot andra sidan rummet. låt oss säga en sådär 4st12" per kanal.
Tror inte på att få något fjong i ett sådant element med mjuk upphängning.
Det spelar säkert som du märker med det blir lite fladdrigt.
Jag brukar tänka att membranet är en kolv, sen har du en motor till den som du anpassar ( du kan ju styra magnetflödet på just denna nämnde du ) Man kan även justera med att byta lite kanter, spider mm. Sen anpassar man lådan (fjädern) hur stor den ska vara, ju mindre låda desto mera fjäderbelastning bakåt för elementet.
Riktigt små lådor har ju som du vet väldigt fladdriga element för att skryta med låg frekvens o det låter ju därefter.

Bara mina reflektioner utifrån dina tester o det du beskriver.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/01/18 :  20:07:02  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Posta gärna ts

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/03/14 :  10:03:54  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Skriver en uppdatering på denna tråd.

Problemet visade sig vara ett fel i ett slutsteg som nu är ordnat!

Ljudet är är helt klart tillfredsställande nu.
Qts 0,68 visade sig vara optimalt efter lyssning tester.
86 db känslighet och fs på 19 hz.

Planerar nu på en större variant med "DIY" 15tums element.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/03/14 :  10:11:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Kul och bra med återkoppling!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000