HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 NAD 3300 gav rök och suckade!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2014/01/13 :  17:21:54  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Hej alla!

För en tid sedan fräste det till och en strimma rök reste sig ur min NAD 3300.
Jag reste mig lojt, rotade fram en NAD 3100 som ersättare, men nu vill jag ha min 3300 igen så den måste få nytt liv.

Tänkte nu ge mig på att fixa detta om det går och ville testa om den oändliga expertisen i denna eminenta specialavdelning jag sällan besöker kan vara behjälplig.

Bifogar lite bilder och service manual.
Finns en liten metalänk under bilden som heter Get Manual






Dessa säkringar är det enbart som ej fungerar efter the micro bang, multimeter testat.


Vad är detta och ska den se ut så, finns två med detta utseendet och jag tycker att det ser ut som de blivit överhettade.

Vad kan ha hänt och vart ska jag börja. Vad ska bytas?

Hifi har fört mig hit, en ny station som jag till slut hoppade av på, är på gång att bygga, rota, reparera, löda, fixa, meka men framförallt lära mig och förstå allt detta en aning, så tyckte detta kunde vara en bra start.

Håller tummarna
Är det mer bilder eller info som behövs fixar jag det på momangen!

Vänliga hälsningar!
((( Junepe )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2014/01/13 18:09:26

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/13 :  19:41:48  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Desto mer du kan ta loss och testa desto bättre. Du kan kolla det uppenbara först, kortslutningar. Ta bort det som ser trasigt ut dvs. motstånden och transistorn.
Kolla att sluttransistorerna inte är kortslutna.

Sedan när den är lagad och du ska sätta i kontakten ska du ha en glödlampa i serie med nätet. Börja med en 15w och mät spänningar. Fortsätt sedan med 25, 40 osv. och mät vid varje byte av lampa!

Om du kan skriva vad de trasiga motstånden och transistorn har för nummer (Q och R) skulle det hjälpa till.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/01/13 :  23:13:42  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Bra råd ovanstående. Om du inte kört den extremt på något sätt då det hände, så GISSAR jag att biasströmmen blivit för hög på grund av något avbrott i exempelvis en biaspotentiometer eller annan komponent. Försök mäta "dioderna" i varje transistor med ett universalinstrument på "diodområdet" så skall det visa 0.6-0.7 volt i framriktningen. En diod ser du mellan bas och emitter på transistorn, och den andra är kopplad från basen till kollektorn åt samma håll (En mätmässig testmetod) Kortslutning eller avbrott betyder trasig transistor. Sedan kan mätningen störas av komponenter omkring, så här gäller det att läsa schemat lite.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2014/01/14 :  20:38:37  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Tackar som sjutton för era goda råd!
Underbart att ha någonstans att börja nysta i röran!
Ska bli kul.

Återkommer snarast av hur det går eller inte eller med en drös nya funderingar eller hinder.
quote:
Om du kan skriva vad de trasiga motstånden och transistorn har för nummer (Q och R) skulle det hjälpa till.

Ska jag verkligen fixa :)

((( Junepe )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000