HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygge med W3-871S, byggt en onödig högtalare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/01/05 :  22:03:24  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Har haft ett par Tangband W3-871S, 3" bredbandare liggande en tid, köpte dem mest på kul tillsammans med andra element, så har de blivit liggade. Tänkte jag skulle testa dem och byggde ihop ett par lådor till slut. Eftersom det är ett såpass litet element så ville jag ha en så liten låda som möjligt, men samtidigt att de skulle kunna spela utan hjälp från separat baslåda.

För att kunna någotsånär få med något av den lägsta oktaven föll valet på en basreflexlåda, och det relativt höga Q-värdet på 0.59 kräver en stor låda i förhållande till konarean (Egentligen ett för högt Qts för att alls användas i en basreflexlåda). Blev till slut en låda på 6 liter, och basreflexport avstämd kring 70-80Hz.

Krävdes mycket dämpmaterial innan jag blev nöjd med ljudet, portresonansen verkade först ha för högt Q-värde, samt att högre frekvenser letade sig ut den vägen.

I ett litet rum, eller på skrivbordet till datorn funkar de riktigt skapligt faktiskt, om de får stå nära vägg för basens skull. Provat de i vardagsrummet som är lite större, men där märks tydligt att ljudtrycket, eller framförallt dynamiken inte alls räcker till. Dels är det ju den lilla konarean, men även ett x-max på inte mer än 0.5mm borde väl spela in här. Till dess positiva sidor är att det är ett behagligt mellanregister för röster, och diskanten låter nästan som ett "riktigt" diskantelement.

Jämför lite med "storebror" W4-657SC som jag byggt i ett tvåvägssystem då 4"-aren låter ganska illa i de övre registren, däremot har den som det känns skyhögt mer med output. Så klarar den sig med en 4 liters låda på grund av ett kraftigare magnetsystem.

Har sett betydligt större konstruktioner kring detta lilla 3" element, men känns isåfall som man borde använda ett större element till dessa.

Vad finns för erfarenheter o applikationer kring detta lilla element här på forumet? Kanske skulle fungera bäst som mellanregister i ett 3-vägssystem?

/Mats, född nyfiken

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/01/06 :  10:17:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag byggde uFonken (http://www.planet10-hifi.com/fonken.html) av ett par HiVi bredbandare men kan inte erinra mig om det var 3- eller 4-tummare. Hur som helst borde denna sida kunna ge lite impulser.
Annars har du allehanda turn och pelare att labba med, som the Needle och slikt.
Räkna inte med något som flyttar betongväggar men som datorhögtalare eller högtalare till TV eller hobbyrummet kan det bli riktigt bra.

Jag har två par billiga 4" högtalarelement som skulle vara till en TV-högtalare men det projektet är skriblagt, samt ett par HiVi M3N.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2014/01/06 :  12:45:37  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply

Zigmahorn?


Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2014/01/06 :  14:29:10  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Det var väl kanske just det jag inte ville ha, ett litet element i en stor låda. Någon som testat denna Tangbandare i en enliters sluten låda använd från ca 300Hz?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/01/06 :  15:21:54  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Den här kan kanske vara lite inspiration. Lådan säljs som byggsats på Ikea i form av två halvor som fogas samman.



/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/01/06 :  15:26:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
FForsman: har du en länk? Är det en riktig högtalarbyggsats eller är det ett par fruktskålar??

Ett annat tips på en diskret högtalare är ju någon kallad Tricolumn.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2014/01/06 :  15:36:29  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
- Visst är det fruktskålar från IKEA, jag tror de heter Blanda. De är inte 100 % halvsfäriska utan det saknas ca 5 mm på varje halva men det går att skarva. Jag tror Skäggåke här på forumet har kört på det här konceptet också.

http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/159151-ikea-spherical-speakers-first-build-done.html

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/01/06 :  15:47:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Nu har jag precis accepterat att sälja av mina HiVi-element men jag har några Monacor och jag kan beställa något annat litet och billigt från Kina med. Det lär dock bli att be grabben köpa fruktskålar när han åker till IKEA nästa gång.
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2014/01/09 :  20:31:13  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply
Hej

Jag kan rekomendera mit eget design :-)

http://www.coolcat.dk/bjoern/TABAQ_TL_for_TB.pdf

som bliver kommerciel, dock inte med Tang Band.

http://www.kvart-bolge.com/

Hilsen Bjørn

PS: Har bydg en Micro TABAQ med 2 tummar från Tang Band. Ganska imponerande, med - 10 db runt 75 Hz
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000