HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Pickup till Technics SL 1300?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/01/05 :  15:00:22  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Hej alla.

Jag har kommit över en Technics SL 1300 och behöver samtidigt byta ut/uppgradera min nuvarande pickup. Nu kör jag med en Ortofon 2M Blue som jag har varit nöjd med, men vill testa något annat märke. Jag har försökt läsa på lite om tonarms-massa och komplians, men hittar inte riktigt någon info om vilken massa som tonarmen har? Det bästa svaret jag hittat är att den har "medel-massa", och då passar det bra med de flesta puppor. Nu vet jag ju dock inte om detta stämmer...

Jag har en budget på runt 2000-3000 kr och jag gillar detaljer, dynamik och värme i ljudet. Det behöver inte vara så extremt hifikorrekt. Hellre spelglädje och stampa takten!

Sen undrar jag också hur bra min Technics spelare egentligen är? Är den tillräckligt bra så man skulle våga testa tex MC-puppor till den? Eller är det bara att kasta pengarna i sjön?

Mvh/Per

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/01/05 :  18:15:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kanske en Nagaoka MP skulle vara nåt? De finns i olika prisklasser och många är väldigt förtjusta i dessa.
Eller kanske en DL-103 skulle funka, ev med lite extra massa i form av ett tyngre pickupskal?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2014/01/07 :  21:04:07  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Denon pickupen har jag läst gott om. Ska läsa på lite om den =) Tack för svar!
Fler synpunkter?

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000