HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 [RCF L18P200N-8] 18" sub element prisvärt ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/01/29 :  09:44:45  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Det ska jag nog kunna men har inte gjort det förut med AkAbak. Återkommer så fort jag fått fram något vettigt.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2014/01/29 :  14:21:23  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har suttit med AkAbak i några timmar och försökt att få rätt på filter/EQ delen men det är lite för avancerat för mig just nu för att få det att funka som som det är tänkt. Får se om man kan få hjälp med det från ett annat håll.

Musik är livet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/29 :  22:49:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Finns det inte någon lathund nånstans för hur många W det går åt om man ökar med x antal db vid en given frekvens?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/01/30 :  13:37:14  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
+3dB = dubbel effekt
+10dB = 10 gånger effekt
Vet inte om det kan bli latare än så.

Antal W beror helt på hur många du startar med.
http://www.doctorproaudio.com/doctor/calculadores_en.htm

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/30 :  16:22:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Joda to the rescue ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2014/01/30 :  18:28:19  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Mycket intressant tråd!

Sen är ju frågan hur mycket eq som behövs i ett mindre rum pga rumsstödet, vägg/hörnplacering. Rek eq från JBL är ju när de spelar i en stor salong och inte i nån liten källare där vi har dem;) Har du testat med och utan Johan?

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/30 :  22:15:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Att sätta 4645C i hörn rekomenderar jag INTE! ;)
Jag kan tyvärr inte ha dom stående så dom är liggande med reflexrören mot varandra.
Det ligger en Bauta resonans i rummet vid 30hz som jag har sämky en del med mindsp:n.

Om jag bara så höjer ett par db vid 25 så motverkar det min sänkning, men det är i det här rummet!
Ökar jag vid 20 istället så påverkar det också 30 hz resonansen.
Kolla på min medlemstråd så har du lite oaktuella mätningar, jag håller på att flytta runt o tesat lite just nu :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2014/01/30 22:21:16
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000