HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fördelar/nackdelar med likriktarrör vs ss?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/01/29 :  11:48:37  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Enligt rubriken, det handlar om ett planerat slutstegsbygge med blygsam uteffekt, tänkt bygga efter schemat på Dcware Zen.

Fördelen med likriktardioder är väl mest att de är billiga, eller?

Jag har inte läst på så mycket om vad som behövs om jag istället vill ha likriktarrör men jag vill gärna lära mig mer, om man bör ha en drossel osv..

Jag vet att om jag först bygger med vanliga dioder med tanken at bygga om senare...så lär jag inte bygga om den senare. Blir ofantligt lat när grejorna väl fungerar!

MVH Peter

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/01/29 :  13:12:54  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Aktiv likriktare med halvledare?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/01/29 :  13:42:54  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
nej inget sådant, bara enkelt basic typ likriktarbrygga. Transformatorn har en 5v lindning på 3A till glöden om jag ska använda mig av det. Om jag använder ett rör istället för diodbrygga får jag lite lägre spänning ut men det ska fungera i vilket fall som helst.

Rör...

Edited by - Cliffan on 2014/01/29 13:44:23
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/01/29 :  13:52:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Fördel med rörlikriktning: Inbyggd mjukstart (skonar rören i förstärkaren), enligt många bättre ljud också.
Nackdelar: Mer glödström, spänningsfall, normalt inte möjligt att helvågslikrikta annat än med dubbla lindningar i anodtransformatorn.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2014/01/29 :  15:36:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hybridlikriktare då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2014/01/29 :  17:25:17  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Kör man med både likriktarrör och ett par gruskorn så får man en helvågs likrikning med inbyggd mjukstart.

Ljudmässigt så är det upp till var å en att avgöra vilken variant som passar bäst.

Själv kombinerar jag gärna rör och grus!


/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7826 Posts

Posted - 2014/01/29 :  21:09:41  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hybridbrygga har jag också kört med många gånger, rör i "benen" mot plus och kisel mot minus. Funkar utmärkt och man får helvågslikriktning och mjukstart utan behov av trafo med mittuttag.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2014/01/29 :  22:00:37  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Skall man köra med kisel (vilket jag gärna gör, av lathet måhända..) så vurmar jag för dioder av typen soft recovery, hexfred,
ELFA för en variant som passar bra både till LS och HS, art. nr. 7008550

Någon jämförde kisel vs rörlikriktare som järnfemma vs gummiklubba,

Rörlikriktare ger en skonsam mjukstart och upplevs som lite "svampigare" i karaktären enligt en del medans kisel är rappare,
själv upplever jag ingen skillnad och hänvisar gärna en stor betydelse till hur man bygger upp resten av strömförsörjningen med de otaliga kombinationer av C, R och L man kan göra.

Till rörets nackdel kan läggas kostnad och begränsningar i hur stor C man kan lasta det med.

Glömde: spänningsfallet över en rörlikriktare är stort jämfört med kisel, att byta från rör til kisel kan ändra förutsättningarna en hel del för en förstärkarkonstruktion och i andra sammanhang inte märkas alls, men man måste se upp med det

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2014/01/29 22:11:42
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2014/01/29 :  22:44:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag använder kisel av samma anledningar som de flesta skriver här sedan får man ta i beaktande att det också skall göras plats för ett extra rör i lådan med allt vad det medför en brygga kan man gömma nästan vart som helst.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/01/29 :  22:46:11  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Jag får tacka för alla trevliga svar. Det finns mycket kunskap hos er medlemmar här!
Detta tål att tänkas på.
Det är klart, skulle ju kunna förbereda för ett likriktarrör när jag gör lådan, med den nackdelen att jag kanske har en tom rörhållare som kommer reta gallfeber på mig... Men å andra sidan kanske det i sig räcker för att motivera mig att bygga om den.

Jag hade tänkt ta till lådan lite i överkant eftersom det är mitt första försök med p2p+rör och jag vill inte få för trångt..

Rör...

Edited by - Cliffan on 2014/01/29 22:49:58
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7826 Posts

Posted - 2014/01/30 :  01:04:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Rör eller grus i likriktningen beror för min del ganska mycket på vad det är som byggs. I mina stora pentodmonoblock på 80W styck var det givet att använda kiselbryggor, då behövde jag grejor som kunde leverera ordentligt med ström och stod pall för kraftiga laddningsströmmar.
I små byggen med trioder använder jag däremot gärna rörlikriktare, om inte annat för charmens skull.
Vissa förstärkarkoppling (såna med DC-koppling mellan olika steg) kan vara helt beroende av fördröjning på högspänningen och då är indirekt upphettade rörlikriktare väldigt lämpliga.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/30 :  09:01:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
En nackdel med kiseldioder är att de kan deformera utgående AC från nättransformatorn. Detta kan i vissa fall orsaka ett mekaniskt surr från transformatorn. Någon negativ effekt på ljudet har det inte då strömmen vi matar till rören är noggrant (hoppas jag) filtrerad DC.

Kiseldioder har oftast endast två lägen: Fullt 100% ös eller kortsluten. Ett likriktarrör däremot kan ha nedsatt emissionsförmåga, mer eller mindre delvis beroende på använda timmar. Detta medför bla att förstärkaren kanske inte arbetar som den är tänkt från början.

Kiseldioder har mycket mindre förluster jämfört med rörlikriktare, vilket medför att den lämnar högre spänning. Det är en sak man bör ta hänsyn till när rörlikriktaren ersättes med dioder i vissa rörförstärkare.

En annan sak är om rörlikriktare typ GZ 32-34 mm användes till förstärkare med direktuppvärmda trioder som 300B,2A3 etc. Där kan det hända om oturen är framme att det uppstår kinesiskt fyrverkeri inuti röret,beroende på att direktuppvärmda trioder har kortare uppvärmningstid jämfört med GZ 32-34 etc. Dessa rör gillar inte max ström vid ej helt uppvärmda katodhylsor. För lugn start rekommenderas hellre ett relä med tidsfördröjning.

Fyller rörlikriktaren någon funktion längre? Tycker inte jag, frånsett att de är estetiskt tilltallande förstås.


Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8506 Posts

Posted - 2014/01/30 :  10:50:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Ett likriktarrör däremot kan ha nedsatt emissionsförmåga, mer eller mindre delvis beroende på använda timmar. Detta medför bla att förstärkaren kanske inte arbetar som den är tänkt från början.

Och detta märker man då inte av på något vis?
(förutom att mäta då?)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/30 :  14:32:58  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Möjligt att det blir en långsam process, och man vänjer sig utan att tänka på att ljudet blir mattare bla.. Skillnaden märks ibland först med ett rörbyte. Det gäller inte bara likriktarör utan gäller rör i största allmänhet.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2014/01/30 :  19:22:29  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Här är hittade jag en sida med bra läsning:
http://www.valvewizard.co.uk/bridge.html

DIY och rör.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000