HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 The Erik amp, a tribute
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/08 :  16:21:04  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Du har fel Lech! Det var bättre förr när det var sämre

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2014/01/08 :  19:38:57  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Lite uppdatering, utgångstrafo åker till Transformatorteknik i Åmål i morgon, Thomas Strömvall, teknik och kvalitetschef, är eld och lågor då han själv är musik och rörentusiast.

Han har full koll på kärnplåt etc Erik! TT har ju gjort detta i några år, ca 40.000 transformatorrecept lagrade, däribland en hel del utgångsvarianter.

Chassiritning skickad till Wiking svets och smide i Frillesås för koll och prisberäkning, om jag ritat någorlunda rätt så kommer det upp här efter svar.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/08 :  20:04:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Bra jobbat!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2014/01/08 :  20:30:36  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Härligt!

När kommer den första prototypen börja byggas?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2014/01/08 :  20:45:07  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det gjorde Erik 1986-87, denna tribute, nyutgåveversion bör kunna komma till livs i sitt första ex inom en sexveckorsperiod, transformatortillverkningen har rätt långa ledtider då maskinerna inte står overksamma någonsin, vi får stå i kö.

Ingvar

Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/01/08 :  20:46:01  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Det går framåt, fortare än väntat! Bara små detaljer kvar ju!

Rör...
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2014/01/09 :  13:42:27  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Pratade just om detta roliga projekt med Ingvar. Eftersom rör kommer att behövas så kan Akkelis Audio erbjuda ett rörkit från JJ Electronic med 4 st matchade EL84 rör och 3 st E88CC, dvs dom sju rör man behöver, för 950 kr inkl frakt inom Sverige.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2014/01/09 :  23:13:59  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Mycket bra pris!

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2014/01/10 :  18:27:34  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Det paketet låter bra, tillråga på allt har Ingvar fåt en speaking- partner till JJ-Electronic.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2014/01/10 18:45:17
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/01/10 :  19:25:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Lech:

quote:
Det paketet låter bra, tillråga på allt har Ingvar fåt en speaking- partner till JJ-Electronic.

Det är valfritt att köpa rör från Akkelis Audio eller var i från man vill. de finns säkert de som redan har lämpliga rör liggande på hyllan, eller hittar en lämplig leverantör.

Din kommentar var onödig.......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2014/01/10 :  19:33:52  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Förstår ej ditt inlägg.

Du får gärna förklara , jag är på inget sätt sponsrad av Akkelis eller JJ-Electronic.

Självklart bedömer var och en vad som är bäst för dem.
Har du gjort det frågas vänligen.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/01/10 :  19:55:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Du är säkert inte sponsrad av Akkils Audio, men ger sken av att Ingvar har sammarbete med med ovannämda företag i detta projekt, det kanske han har, det vet jag inte.

Den här tråden handlar om en sak, Edison 12, och inget annat.

Är du intresserad av Edision 12, så är du hjärtligt välkommen att delta......

Case closed.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2014/01/10 :  20:10:33  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Suck.
Du besudlar tråden.Sorry to say.

Ingvar har säkerligen inget med dessa företag att göra. Men han utryckte i tidigare inlägg svårigheten med kommunikation med JJ- Electronics.

Det är i varje fall löst. Gott så.
Jag är inte intresserad av Edison 12 och tror inte att Erik är det heller ( vild tanke ). Han gör,och har gjort bättre grejor än så.
Här ett exempel.

[URL=http://s227.photobucket.com/user/lechfoto/media/drmmen.jpg.html][/URL]

Däremot är det ett intressant DIY projekt som passar den oinvigde i träsket , därför följer jag tråden. Gärna utan dina kommentarer.

Case closed
Sorry Erik det börjar likna ett grannforum.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2014/01/10 20:45:27
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/01/10 :  20:26:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Sorry Erik det börjar likna ett grannforum.

Sorry om jag missuppfattat dig Lech...

Men vi är inget grannforum

PG

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

maal
Member

803 Posts

Posted - 2014/01/10 :  21:28:28  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Kul att projektet går framåt och tack Ingvar för att du tar dig tid för alla oss medlemmar som vill bygga egna prylar och naturligtvis även tack till Erik. .

DIY och rör.

Edited by - maal on 2014/01/10 21:29:24
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2014/01/10 :  22:46:06  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Hm, jaja. Jag nämner ganska tidigt i tråden att jag löser mekaniken, kretskort, passiva komponenter men inte rören.

Stefan som har Akkelis är en vän men det existerar inga affärsmässiga kopplingar, jag ringde honom och frågade om han kunde ta fram ett rörpaket till detta projekt, en hel del hugade byggare saknar säkert bra källor till rör. Den som har andra vägar eller ett eget rörföråd behöver inte bekymra sig.

Det handlar fortfarande endast om att ta fram en lätt moderniserad (nätdel, lytar) Edison12 som ett byggsjälv projekt för så lite pengar som möjligt.

Vänligen undvik att krydda tråden med trams, det gör jag jävligt bra själv.

Ingvar

Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2014/01/12 :  11:06:53  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Det här verkar ju lovande :)
Jag följer utvecklingen och hoppar kanske på när där finns mer kött på benen.

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/01/12 :  11:48:31  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Bra pris på rören och bra jobbat Ingvar

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/01/12 :  17:11:26  Show Profile Send CAB a Private Message  Reply
Tackar Stefan på Akkelis för paketpriset på JJ rören, mycket hjälpsamt.
Dessutom är JJ rören riktigt hyfsade för att vara samtida produktion.
Bra initiativ Ingvar!
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2014/01/12 :  20:57:26  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Det här är ett alldeles för förträffligt projekt att låta bli. Ingvar, jag är på om jag får.
Och tack Stefan för ditt rörstöd.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2014/01/15 :  14:20:54  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Har Ingvar eller Erik tankar på att ge ut en reissue av Edision One

Önskemål finns om fler ingångar och fjärrstyrning och en motorpot för volym.det är ett mekaninikprojekt i grunden så det borde vara på Ingvars bord.
De ljudliga prestanda är gott tillräkligt.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker

Edited by - Lech on 2014/01/15 19:01:57
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2014/01/17 :  21:49:55  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Tjena Erik , Ingvar!

Erik du byggde mina Edison One å 12 1987 å du skickade med Audio Note signalkablar på köpet å med mina Snell K lät det så djäkla fantastiskt! Hur mycket pengar jag än öst på stereoprylar tror jag inte att nånting varit markant bättre. Nu spelar jag med Audion 300b, och jag är väldigt nöjd! Tycker ändå det vore skoj att bygga en ny Edison 12, så Ingvar, jag är på, vill gärna köpa en byggsats!

Hälsningar
Fredrik
Go to Top of Page

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2014/01/19 :  13:07:28  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Hej hur går det på transformatorfronten?
Vad jag har förstått är det där det kommer ta längst tid?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2014/01/19 :  16:49:43  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jo, transformatorerna väntar vi prisuppgift på, nättrafon är inga konstigheter men utgångstrafo är en annan sak, Erik säger att kärnan måste vara av orienterad plåt, Tomas på transformatorteknik har fått fram ca 2,3 kvadratkilometer plåt orienterad mot Dals-Långed, således världens bästa plåt, prisförhandlingar pågår.

Ingvar

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2691 Posts

Posted - 2014/01/19 :  17:35:16  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Kommer utg järnen att ha UL tappar åxå.
E12 hade inte det men när man ändå ska linda från skrach å om det inte drar iväg i pris så är det bara att göra det.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000