HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 The Erik amp, a tribute
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/04 :  16:20:14  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
12:an är korrekt från början finns väl ingen anledning att ändra på den. På RIAA delen kan katodföljaren utgå den blir då helt onödig. Dessutom bör biassystemet ändras till autobias varvid ingångskondensatorerna bör utgå.Som andra RIAA steg bör 6922 användas.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2014/01/04 16:21:05
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/01/04 :  17:26:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Tax, så mycket.
Jag har ett gäng (fler än 1) 6P14P men handlade på mig några EL81 (för de har en vacker toppanod och ett intressant innanmäte som antyder att mikrofånerier är ett fjärran hot) och skulel vilja köra med dem, men det får bli något virat fritt i luften.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/04 :  18:52:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
EL 81 (PL 81) användes på sin tid som linjeslutrör i 70 graders svartvita tv-apparater. De var ämnade att leverera korta och kraftiga stömstötar under en mycket kort tidsperiod 0,6 ms eller något sådant, jag minns inte så noga det var så länge sedan jag lärde mig TV-teknik. De är mindre lämpade som slutrör i Klass-A/AB 1 audioförstärkare, men kan väl ingå i en stabbad nätdel eller liknande.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2014/01/04 18:53:48
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/01/04 :  19:19:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Glädjedödare! Det röret är ju SÅ läckert!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7965 Posts

Posted - 2014/01/04 :  19:27:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
EL81 satt som slutrör i en gammal Philips PA-förstärkare som jag skruvade sönder en gång i tiden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/04 :  20:14:22  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Det stämmer bra det! Som klass-B fungerar de bättre. I TV-apparaterna fungerade de mer eller mindre som strömbrytare. Blir väl Klass-D eller liknande. PL 81 ersattes så småningom med PL36 i och med att apparaterna blev mindre djupa med 90 graders avlänkning som krävde kraftigare avlänkningspulser, sedan kom 110 gradare med röret PL500 och så småningom färg-TV burkar med PL 509/519 sedan kom transistörerna!

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2014/01/04 :  22:03:10  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Åhå, projektet utvecklas minsann! Vi bygger en 54,7 tums platt-tv baserad på avlänkning med parallellkopplade 300B samt 6CW4 nuvistorer som led-drivers.

Audiodelen i vår tv är dock fastslagen,
quote:
12:an är korrekt från början
inget att tillägga i den frågan.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/05 :  06:58:21  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Finns det avlänkning i dagens platt-TV? Uppriktigt talat har jag inte en susning. Det är inte den tekniken jag en gång lärde mig.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2014/01/05 :  10:57:13  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nej, utan CRT behövs ingen avlänkning, det är digitalt idag, bilden är egentligen massor av pyttesmå ettor och nollor, i olika färg.

Ingvar

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/01/05 :  11:05:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Ettor och nollor .... menar du att man inte kan ta in TV2, TV3, Femman och andra kanaler då??!!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2014/01/05 :  11:32:15  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Vet ej, här får vi bara in Göta kanal samt dåliga nyheter.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2014/01/05 :  17:07:34  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Tramset åt sidan en stund och lite uppdatering.

Tittat på mönsterkortet som kom från Erik och ändrat mig en smula.
Jag kommer att göra det nya kortet dubbelsidigt, dels för att jag tycker det är bättre, kunna krympa det lite, prisskillnaden är marginell och det tillåter kretskortsmonterade socklar, glöden kommer dock att trådas till lödöar precis bredvid lämpligt sockelben.

Mer om en stund, behöver fylla på vinglaset.

Ingvar

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/01/05 :  21:25:23  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Nu har det gått en stund..

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2014/01/05 :  21:56:06  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
STORT glas

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2014/01/06 :  02:06:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Åkte på jobb som garderobiere på Square, riktigt bra band för övrigt i kväll, uppdatering i morgon, eller snarare senare idag.

Ingvar

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/01/06 :  04:07:53  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det ser vi fram i mot.......

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2014/01/06 :  08:43:33  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Spännande projekt det här!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/01/06 :  09:26:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Och ni har koll på hålbilden till rörsocklarna, så den stämmer med skapligt överkomliga socklar? Gör också en notering om diametern på hållbilden, eller hur man uttrycker det.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/01/07 :  10:58:43  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Hur mycket kommer den att skilja sig åt från den "gamla" modellen, nyare/ bättre komponenter?. Jag byggde en "integrerad kopia" av den för många år sedan med ritningar från "Schuberts bandspelarverkstad". Jag hakar nog på av rent intresse för ev. förbättrande uppgraderingar. Bild på min som funkar än idag.[URL=http://imageshack.us/photo/my-images/845/vyuf.jpg/][/URL]

Uploaded with [URL=http://imageshack.us]ImageShack.us[/URL]

Skeptiker
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/07 :  13:02:03  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Tjojsig lådda (chassie) Vad jag minns var inte Schuberts ritningar indentiska med Edison 12, jag tror oxå han kallade sina alster för Edison 19. Han köpte dock trafos av mig kommer jag ihåg.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2014/01/07 :  13:58:53  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
quote:
Tjojsig lådda (chassie) Vad jag minns var inte Schuberts ritningar indentiska med Edison 12, jag tror oxå han kallade sina alster för Edison 19. Han köpte dock trafos av mig kommer jag ihåg.

Hahaha..tackar den är ett hopplock av ett gammalt mixerbord av aluminium (gavlar och sidor) och diverse syrafast rör och plåt jag bockade på jobbet. Han nämnde faktiskt att trafona var från dig. Hursomhelst den låter faktiskt bra än idag, även om designen lämnar en del övrigt att önska.

Skeptiker
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2014/01/07 :  20:22:32  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
RIAA-korrektion behöver optimeras en del. Fixed bias på ingången behövs inte heller. Detta finns avhandlat i denna tråd:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88171

På 88an är katodbias med avkoppling lättast att tota till.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2014/01/07 20:26:25
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/01/07 :  22:06:21  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
reVintage:
quote:
RIAA-korrektion behöver optimeras en del. Fixed bias på ingången behövs inte heller. Detta finns avhandlat i denna tråd:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88171

På 88an är katodbias med avkoppling lättast att tota till.

Kan du visa en relevant kretslösning som passar i det här projektet?

Jag är bara nyfiken.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2014/01/08 :  08:31:22  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Länken! Anvisningarna i min förra post: Byt fixed bias mot katodbias för 88an, ex.vis två 1,7-1,8V röda LED i serie.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2014/01/08 :  10:00:37  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Trevlig bild i länken av en (ö)känd fotograf.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000