Author |
Topic |
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 13:47:20
|
Håller på att skaka liv i min SB Duet efter ett tag i malpåse. Går det att köra direkt från datorn till recievern eller måste det gå via routern? Blir inte klok på det när jag läser bruxen och har misslyckats att få ihop det. Jag har väl tänkt att ha den som DAC med fjärr.
rolf
|
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
Micke.e
Member
241 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 14:35:11
|
Duet har wifi inbyggt, så det du behöver är en datorn med musiken på och server programmet. Sen kan Dueten anslutas trådlöst till nätverket.
Sedan kopplar du in Dueten i förstärkare med rca/toslink eller koaxial kabel. Då borde du kunna ha den som du tänkt dig. Du kan även styra Squeezen genom en app om du har Android eller Iphone.
Förklara gärna mer ingående hur du tänkte om jag förstod fel.
MVH Micke |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 14:55:33
|
Tack Micke, du har snappat det jag ville. Blir till att försöka igen och igen...
Vet du också vad en sådan app kan heta till Android. Är inte hemma på sådant.
|
|
|
Micke.e
Member
241 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 20:40:31
|
Jag installerade en sådan på farsans Nexus 5 härom veckan, sökte bara på squeeze eller squeezebox i google play store eller vad det heter. Så kom det upp lite gratisalternativ. Tror jag tog logitechs, och den funkade riktigt bra, man får med cover arts och hittade spelaren direkt.
Funkade lite bra som en dyrare app jag köpte till min ipad iaf ;)
Har du fått ordning på resten med att få igång servern och hitta musiken osv?
MVH Micke
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 20:57:36
|
Jag vill inte lägga sordin på glädjen här, men att få igång ett AdHoc nätverk direkt mellan dator och SB, speciellt trådlöst lär inte vara det enklaste. Det blir enklare om du nyttjar trådat, men att samtidigt ha datorn anslutet till det övriga nätet blir yxigt...
Nu kanske jag missförstår dock?
Jag har inte testat, men misstänker att de ljudliga fördelarna inte är värt krånglet med att ha ett dedikerat nätverk enbart för strömmad musik. Jag skulle välja den enkla vägen och ansluta Duet'en till ditt befintliga nätverk med kabel, och även den dator som skall tillhandahålla innehållet med SqueezeServer. Är man neurotisk kan man sätta en switch separat mellan dessa enheter och ansluta den sedan till routern, det skapar ett visst mått av isolering. Om du inte envisas med att använda datorn med SqueezeServer för att surfa på då eller andra sysslor...
Vh Mixke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 22:04:44
|
Då har man suttit några timmar och inte kommit längre. Nej, det här med adhoc- nätverk rår jag inte på.
Tänkte att jag skulle få användning av min gamla Vistadator och Duetten, men ger upp nu. Kan inte köra trådlöst då kåken har betong- och tegelväggar och det är ganska långt till routern. Kvarstår att prova med D- linken som jag har.
Tack båda för supporten.
rolf |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 22:22:46
|
Det är alltså en dator som du inte har ansluten till nätverket alls nu? Står Dueten i närheten av datorn? I så fall skulle du kunna skaffa en billig (beg.) router utan trådlöst och bara koppla ihop dessa två enheter med. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 23:01:51
|
Mirage, just så. |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2013/12/16 : 19:28:41
|
Då tror jag som sagt att det är den smidigaste lösningen för dig.
Jag gjorde nyligen på liknande sätt när jag var i en kompis stuga i fjällen, där musikanläggning saknas. Tog med min bärbara dator med LMS installerat och lite musik samt en SB Boom och en router. Kopplade routern med kabel till datorn och anslöt Boomen trådlöst, anslöt även iPhone med iPeng för att styra med; funkade utmärkt.
Nackdelen med detta system är att man inte kan ansluta till Internet samtidigt, men det verkade inte vara aktuellt för dig. Jag testade även en variant med internetdelning över WiFi från iPhone. Anslöt både dator och Boom till denna och det funkade utmärkt att köra den som router för att spela musik över nätverket, och streama Spotify via 3G i telefonen.
|
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2013/12/16 : 19:36:50
|
Det är ju typiskt I höstas så städade jag ut en massa grejor. Bland annat min första trådrouter från Telia. Men jag har sett att de kostar inte mycket mer än frakten.
Tack för tipsen. Det ska nog gå att få ihop.
Nej, min Vistadator duger inte till mycket. |
|
|
Micke.e
Member
241 Posts |
Posted - 2013/12/16 : 20:01:23
|
Ok, då missförstod jag lite iaf, hur funkar det med en kabel mellan datorn och squeezen?
Vet att jag kopplat så fast åt andra hållet, Squeezen tar emot trådlös signal, sedan skickar vidare till servern genom tp sladden. |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2013/12/16 : 20:23:54
|
Det är en variant jag inte testat, är det något som bara fungerar med Duet? (jag har ingen sån) Jag förmodade att det behövdes en router för att hålla ordning på grejerna.
|
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2013/12/16 : 20:45:06
|
quote: hur funkar det med en kabel mellan datorn och squeezen?
Har testat, men inte fått det att funka. Det var mitt första fruktlösa försök. Kört trådlöst mellan datorn och SB, samma resultat. Datorn hittade SB som ett oskyddat nätverk, men sedan kunde inte controllern koppla till SB trots att den hittade den. Nu sätter jag in USB- dacen. Tyvärr då utan fjärr från sängen.
|
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2013/12/16 : 20:54:11
|
Känner du till att det finns ett program som gör så att datorn blir en egen Squeezebox? Softsqueeze heter det.
Datorn blir en egen spelare, som syns precis som de andra i nätverket. Men ska du fjärrstyra så krävs ju fortfarande trådlöst nätverk.... |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2013/12/16 : 22:14:00
|
quote: Men ska du fjärrstyra så krävs ju fortfarande trådlöst nätverk....
Hur man än vänder sig så har man ... |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2013/12/16 : 23:17:34
|
Softsqueeze installerat och funkar med Squeezeboxappen i telefonen. MEN då får jag stå i dörröppningen. |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2013/12/17 : 07:07:31
|
Jag tänkte på Softsqueeze redan i början på tråden, men eftersom du skrev att du tänkte ha Duet som DAC så kändes det inte akteullt. Sen när du skrev om en USB-DAC så tänkte jag att det kanske skulle passa iaf.... |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/12/17 : 09:38:06
|
Nu får ni ursäkta mig, men vad är det för poäng med att ha Squeeze Server och Soft klient i samma dator? Är det inte bättre att lägga några kronor på en vettig uppspelningsprogramvara (eller nyttja en gratis) och spela upp direkt från datorn då?
VH Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2013/12/17 : 10:08:58
|
Tja, i mitt fall så har jag Softsqueeze på en stationär dator. Om jag sitter vid den kan det vara smidigt att kunna spela samma musik där som redan spelas i nätverket av Squeezeboxar. På en ensam dator kan jag tänka mig att använda det för att man redan har iPeng-appen och därmed får ett smidigt (bekant) användargränssnitt. Men man skulle förstås kunna installeras iTunes och styra med Remote-appen, andra program för uppspelning har jag inte testat. Jag ser inget behov av det när jag kan åstadkomma det jag vill med SB (LMS) och iTunes. |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2013/12/17 : 23:13:07
|
quote: Nu får ni ursäkta mig, men vad är det för poäng med att ha Squeeze Server och Soft klient i samma dator?
Syftet är att med de grejor jag har få en fjärr från sängen till datorn. Och tekniskt funkar det. Låter bra genom Audio Pro A4-14. Det måste inte vara för finlyssning. |
|
|
|
Topic |
|