HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Felsöka Carlsson OA12
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2013/11/24 :  20:57:53  Show Profile Send flintan a Private Message  Reply
Har ett par OA12 som jag renoverade med nya element för ett par år sen. Efter att jag haft dom ett par år började diskanten i den ena högtalaren gradvis bli allt svagare för att till sist dö helt. Sen dess har de stått i ett förråd.

Vad tusan kan det bero på? Har inte kvar kopplingsschema från renoveringen och det här är det enda jag hittat nu: http://user.faktiskt.se/avr7000/carlsso ... 121411.jpg

Har lött loss diskanterna och de mäter båda ca 11 ohm DC resistans och bör vara ok. Försöker mäta filtret men hittar inga uppenbara fel. Ingen kortis nånstans, kondingarna verkar ok. Har inget oscilloskop här men tycker det borde gå att lösa ändå. Kan tillägga att de är inte tummen-mitt-i-handen renoverade med kallödningar överallt etc.. Några tankar?

Har givetvis testat den med olika förstärkare. Diskanterna låter, fast svagt och ljudet överlag verkar ansträngt och distat.

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/11/24 :  21:11:35  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Byt plats på diskanterna. Låter som att en konding kanske torkat ut?

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2013/11/24 :  21:42:47  Show Profile Send flintan a Private Message  Reply
Byt plats på diskanterna? De är parallellkopplade med varandra till samma filter. Kondingarna är moderna polypropylen max 10 år gamla.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/11/24 :  22:30:05  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Byt med den andra högtalaren. Byt båda och om felet fortfarande är kvar i samma låda så är det inte diskanterna det är fel på.

Mäter diskanterna i den hela högtalaren också 11 ohm?

Är kondingarna utbytta är det knappast där felet är.

Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2013/11/24 :  22:36:30  Show Profile Send flintan a Private Message  Reply
Jag tror inte det är diskanterna. Osannolikt att båda skulle gå sönder samtidigt (om det inte är ett fel på filtret som gjort sönder dom). De är 16 ohm vilket borde mäta runt 11 DC. Grejen är också att de sitter fastlimmade i lådan så jag vill helst inte behöva bryta loss dom i "onödan"..
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2013/11/25 :  08:14:48  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Om det nu inte är själva diskanterna så är det antingen en dålig kabel eller fel i filtret.

Du kan ju skicka in en signal direkt till diskanterna ovanifrån (LÅG volym) så slipper du ta loss dem.

Du har inte kopplat fel i filtret så att diskanterna har fått lågpass också?

Enklast är att ta ut filtret och koppla in en högtalare till högpass. Låter det bra är det diskanterna eller dålig koppling. Låter det dåligt är det fel i filtret eller dålig koppling.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000