HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Funderar på nya lurar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/11/05 :  16:17:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag har lite planer på att köpa mig ett par nya lurar.
Mina gamla Beyer-Dynamic DT-931 är inte så kul, de har börjat spricka i plasten mm.

Har spanat lite o de jag är mer nyfiken på är Hifiman HE-500 eller Audez'e LCD-2. Tänkte i första hand leta efter ett par beg.

Jag har ju min Trident DIY hörlursförstärkare så på den fronten är jag rätt nöjd.
TRIDENT
Tyvärr så funkar inte bilderna i tråden

Är det någon som har erfarenhet av de här lurarna?

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2013/11/05 :  18:53:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har testat Audeze och tycker dom är kanon, dyra som f-n men bra. En del tycker dom är väl varma i klangen men jag tycker de är närmare akustiskt musik i riktiga rum snarare än lite avrullat i basen som ger intryck av detaljering.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2013/11/06 :  02:37:59  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Hifiman HE500 kan inte tyvärr inte uttala mig om då de även hos mig ligger under kategorin: lurar jag skulle vilja lyssna på. Däremot så äger jag ett par audeze lcd2-rev2 (rev 2,2 tror jag t o m). Har egentligen inget ont att säga om dem, lite tunga under längre lyssningar möjligtvis + det finns hörlurar på marknaden som har en större ?ljudbild?.

Precis som micke säger så kan de uppfattas som något varma i klangen. Vilket jag personligen inte direkt tycker, det låter som det ska göra helt enkelt:)

Vet tyvärr inget om den förstärkare du har. Men jag upplever ordentliga skillnader mellan de två olika jag har. Den här typen av lurar verkar kräva en hel del av förstärkaren trotsallt. Handlar i första hand om dynamik och framförallt basåtergivningen (som för övrigt är magisk med audeze när man får till det).

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/11/06 :  07:45:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tack för infon

Lysande på ett par Audeze LCD-2 på Sweetspot o de lät riktigt bra

Finns ett par Hifiman HE-500 ute på hifimagasinet är lite sugen på att testa dem.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/11/06 :  08:24:37  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Instämmer Tobbe_L! Men det tråkiga(?) i sammanhanget var ju det faktum att de hade ett par Audeze LCD-3 där också...
Och det gjorde i mina öron att 2:an kom på skam, trots prisskillnaden.
VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/11/06 :  08:49:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag lyssnade aldrig på LCD-3
Men det kanske var tur att jag inte gjorde det
De är tyvärr utanför min budget

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/11/06 :  09:08:49  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Tyckte också LCD2 lät bra tills jag lyssnade på LCD3. Lyssna inte på LCD3 om du vill vara nöjd med LCD2!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2013/11/06 :  16:19:35  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Om jag skulle köpa lurar skulle valet stå mellan LCD3 och HE-500. Skulle välja de senare p g a av att de är så mycket billigare. I vilket fall är de båda lurarna mina favoriter!

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/11/06 :  20:54:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det får bli ett par beg Hifiman HE-400.

Har precis konstaterat att båda mina handöverfräsar håller på att ge upp.
Så det får bli HE-400 o en ny fräs

Jag är inte dum....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000