HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 K1000
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2013/09/03 :  18:53:30  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Dåså... Då var man med i K1000-klubben. Igår eftermiddag köpte jag mig med andra ett par av de "legendariska" AKG K1000 lurarna. Har länge, flera år faktiskt, tyckt att de ser grymma ut. När jag sedan byggde mig ett Firstwatt F1J slutsteg så började jag på allvar att kika efter ett par rimligt prissatta K1000. Det har skrivits spaltmeter om hur bra dessa två passar varandra. Å så igår hände det. Nu sitter jag med ett smile, öra till öra, och bara häpnar hur bra det låter.

Dessa har ett serienummer under 4000, efter detta så menar många att de fick en annan karraktär på ljudet. Inget jag vet något om då jag inte har några att jämföra med.

Det jag kan säga är att de spelar otroligt transparent och luftigt, en torr bas och ett "liquid" mellanregister och diskant, och om det beror på parningen med F1J eller inte vet jag inte men bra är det!!

/Anders

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/09/04 :  10:27:19  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Grattis!

Har tyvärr aldrig fått äran att lyssna på dessa hörlurar, men har läst mkt gott om dem!

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/09/04 :  10:27:24  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Grattis!

Har tyvärr aldrig fått äran att lyssna på dessa hörlurar, men har läst mkt gott om dem!

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2013/09/04 :  10:27:25  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Grattis!

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2013/09/04 :  18:03:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Grattis

Snygga på ett lite galet sätt. Har de någon vettig bas?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2013/09/04 :  18:39:59  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Hej

Jag använder dem ihop med mitt Firstwatt F1J slutsteg och den mixen fungerar superbra. Just"current source" steg funkar ju väldigt bra med fullrange element vilket hörlurar oftast också är. Just dessa är ju dessutom tänkta att koppla direkt till högtalarkontakterna på ett vanligt slutsteg vilket gör att jag kan använda detta. Så till din fråga, mitt svar är väl vad är vettig bas Jag skulle vilja påstå att de spelar en "verklig" bas, dvs hur en bas låter i verkligheten. Om man gillar DrBeat så tycker man förmodligen dessa är kass, gillar man torr, stram och snabb bas så är de tokbra

/Anders
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2013/09/07 :  20:35:17  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Välkommen in i gänget. Jo det är bra hörlurat. Jag driver mina med AKG:s förstärkare men funderat på hur Firstwatt skulle passa.

Jag har serienummer 2447. Vad är det för karaktär på serienummer över 40000? Det har jag inte hört talas om.

Lite kul är det att jag spelade på mina K1000 idag efter ett långt uppehåll och även gick in på hififorum efter ett långt uppehåll, och det första man träffar på är denna tråden. Det är nästan så man blir religiös.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2013/09/08 :  09:22:07  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Hej Lars

Det finns några trådar hurvida lurar innan 4000 har mer bas än de efter. Det verkar också som om att detta serienummer sammanfaller med när harma kardon köpte AKG. Detta har ju även gjort så att de lurar under 4000 är lite mer eftersökta då de är i minoritet av de ca 11 000 tillverkade.

Här är en tråd, tyvärr är bilderna med mätningarna borta, där detta diskuteras.

http://www.head-fi.org/t/500167/k1000-bass-heavy-light-fact-or-fiction

Om det stämmer eller ej har jag som sagt ingen aning om, men det är väl en del av det som gjort dessa lurar lite kult och sammlarobjekt.

/Anders
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2013/10/27 :  10:49:07  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
I och med att dessa lurar skall kopplas till ett vanligt slutsteg tänkt för att driva högtalare, så tyckte jag att det blev krångligt varje gång man skulle lyssna på lurar eftersom då skulle högtalarna kopplas ur. Detta hade även ingenjörerna på AKG tänkt på, och en gång i tiden fanns det något som hette K1000 selector

Så här såg orginalet ut

Dessa finns som sagt inte längre så jag tänkte att jag bygger en egen som passar ihop med mina kontakter

Så här blev det

Tyckte att orginalet såg bra ut så jag använde samma design.

/Anders
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/10/27 :  10:57:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Riktigt jädra snyggt! Vilket arbete du lagt ner!

Antar att du fortfarande är toknöjd med ljudet?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2013/10/27 :  12:14:50  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Tack!!

Toknöjd är nog precis det rätta ordet Det spelar så otroligt luftigt att jag har svårt att tro att det finns andra lurar som gör det bättre. Kommer sitta nöjd länge med denna kombo, Firstwatt F1J + K1000.

/Anders
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000