Author |
Topic |
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2013/10/31 : 10:28:51
|
Jag har 5 digitala ingångar till min DAC (Stello DA100 Signature) och undrar om det går att använda BNC (I2S) ingång eller AES/EBU-ingång till något "vettigt"?
Eftersom jag har flera utrustningar som konkurerar om coax och optisk ingång (squeezebox, appletv, bluray) så tänkte jag köpa XLR-RCA-adapter för att koppla t.ex. bluray-spelaren till AES/EBU-ingången. Funkar detta?
Finns det någon liknande möjlighet att använda BNC, eller finns det någon klockningsfunktion eller annat som gör att DAC:en inte "förstår" signalen? |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/10/31 : 11:44:04
|
Din direkta fråga kan jag inte svara på, men jag blir ändå förbryllad. För mig är en BNC-ingång en 75 Ohms ingång för SPDIF data, den borde defintivt tåla vanlig elektrisk SPDIF via RCA, även om denna varierar ngt i impedans.
Men i2S är för mig omöjligt att nyttja via en tvåledare? i2S brukar oftast levereras/tas emot via HDMI-kontakt eller via en RJ45 uttag? För viss är väl i2s en signal där klockningen skickas separat, inte inbakad i signalen som vid SPDIF-överföring?
VH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2013/10/31 : 13:10:05
|
AES/EBU, är inte det en balanserad digital signal? Då ska det väl gå att göra en RCA <--> AES/EBU-kabel. |
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2013/11/05 : 11:31:36
|
Micke, jag rörde till det, trodde det var en BNC-kontakt på min I2S-ingång, men det är det inte. Det skulle kunna vara DIN eller något annat. Jag såg att det var en BNC på Emotiva och trodde det var samma som på min Stello. Det jag undrar är hur signalbehandlingen påverkas av klockning eller avsaknad klockning (om den skulle få en elektrisk SDPIF-signal). Det kanske är AES/EBU jag ska prova på först. Funkar det så är det en billigare lösning än att köpa en ny DAC med flera ingångar. Som sagt, totala antalet ingångar är inte ett problem, men att jag bara kan utnyttja 3 av totalt 5... David, och vad händer då? |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/11/05 : 12:04:08
|
Jepp Janne, jag misstänkte det. Har också senare tittat på Stello's val av kontakt för i2s interfacet och de verkar, som du säger, ha valt en typ av Mini-DIN. Samma som nyttjas på deras transport då föjaktligen.
Jag vet inte hur AES/EBU fungerarm, om det är liknande som analog balanserad överföring.
Men en sak är säker och det är att det finns alla möjliga digitala omvandlare du skulle kunna nyttja. Sök på efter "optical spdif to electrical spdif", det finns massor av varianter, t.ex. dessa: http://www.benchmarkmedia.com/appnotes-d/cdjeep http://www.qsl.net/eb4eqa/spdif_splitter/spdif_splitter.htm
Finns givetvis även olika externa adaptrar med samma funktion som t.ex. Fostex COP-1 och säkert en massa varianter. Kolla på de alternativa varinaterna här nedan så hittar du säkert ett billigare alternativ till Fostex: http://www.ebay.com/itm/Optical-Toslink-to-Coaxial-RCA-Digital-Audio-Converter-/400550294368#ht_4001wt_1399 Sen var det väl skitsamma om "Bonde söker fru" levereras bitperfekt utan jitter???
VH /Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2013/11/05 12:08:47 |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2013/11/05 : 20:55:29
|
Nej du kan inte använda en RCA-XLR omvandlare när du talar om digital signal. Coaxial överföring vill se 75 ohm och AES/EBU vill ha 110 ohm. Det är alltså skilda standarder och inte utbytbara. Däremot är RCA och BNC båda coaxiala 75 ohm och sålunda möjliga att använda adapter till.
mvh
S |
|
|
Janne00
Member
104 Posts |
Posted - 2013/11/12 : 11:06:33
|
OK, tack för hjälpen. Då låter det som enklaste sättet att få fler ingångar på DAC:en är att utnyttja dem jag redan använder, dvs optisk och coaxial och förse någon av dem med en splitter/switch (helst enkel utan egen strömförsörjning), i stället för att försöka använda de andra (i2s och AES/EBU) som jag hade tänkt. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2013/11/12 : 11:26:18
|
quote: Nej du kan inte använda en RCA-XLR omvandlare när du talar om digital signal. Coaxial överföring vill se 75 ohm och AES/EBU vill ha 110 ohm.
Det går inte säger du. Upplever man någon ljudskillnad om man använder en adapter? Jag har själv undersökt och kan inte höra någon skillnad. Ibland måste man använda en adapter när man blandar konsumentprodukter med AES/EBU och det har fungerat utmärkt utan några nivåskillnader i ljudet. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/11/12 : 11:27:20
|
SPDIF till AES/EBU kan du testa med en RCA till XLR adapter, fullt möjligt att detta funkar utmärkt. AES/EBU till SPDIF är inte lika bra då signalnivån för AES/EBU är högre och kan ha sönder ingången. AES/EBU kan variera från 1V till 7V P-P medan SPDIF ska ligga på 0,5V P-P
http://www.hardwarebook.info/S/PDIF |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
|
Topic |
|