HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Terminaler diskantjustering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2013/10/25 :  17:00:30  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
Jag ramlade över denna terminalplatta:

http://lasip.hifi-selbstbau.de/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=24&category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=64

1. Någon som vet hur elektrodiagrammet ser ut om man vill realisera diskantjusteringen på hemmabygget?

2, På terminalplattan står att den konstruerad i Sverige, ngn som vet vilket företag?

/filip

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7896 Posts

Posted - 2013/10/25 :  17:10:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vilket företag som gör den vet jag inte, men jag tog mig en liten funderare på hur det ska kopplas för att stämma någorlunda med de angivna dB-markeringarna. Orkade inte riktigt fundera färdigt men nog ska det gå att designa en Lpad-krets med några olika motstånd som shuntas med hjälp av byglarna så att man får olika dämpning. Det som kan bli lite besvärligare är nog att få till det så att filtret hela tiden "ser" samma impedans.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/10/25 :  18:01:49  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Vet inte om de gör den, men XTZ verkar ha en likadan.
http://www.xtz.se/se/produkter/hogtalare/99-26-mkii-piano

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2013/10/27 :  12:55:38  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
Xtz, stämmer nog. Samma personer säljer/sålde xtz.

Ingen som klurat ut hur det funkar?

/filip

Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2013/10/27 :  15:21:40  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Du får nog koppla in motstånd själv på baksidan som en del av filtret.
Vilka motstånd det skall vara, beror på hur filtret ser ut och vilka element du har, så det måste man nog mäta eller simulera fram.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000