Author |
Topic |
GyroSE
Member
202 Posts |
Posted - 2013/10/30 : 20:30:21
|
Håller med flera av ovanstående ang prestigetänket som alltför ofta syns i de hifi- intresserades kretsar. Varför inte bara glädjas över alla fina skivspelaremodeller som finns på marknaden just nu? Möjligheterna att spela vinylskivor med mycket gott resultat har aldrig varit bättre än vad de är f.n.- oavsett prisklass.
Håller också med Adagio i hans syn på att det enkla stilrena tilltalar, känner likadant för min skivspelare som numera verkar harva i korpserien... Skulle mer än gärna ställa min kombo GyroDec SE/SME IV mot en Woodpecker- any day. Tror inte "korpliraren" Michell Gyro behöver skämmas för sig i en sådan duell.... |
Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804. |
Edited by - GyroSE on 2013/10/30 20:55:42 |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/30 : 21:01:59
|
Det kan säker bli fantastiska matcher i korpserien. Mycket hjärta och själ. |
Dancing in the shadows of my memories. |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2013/10/31 : 09:38:21
|
Jag tycker du ska lyssna på clearaudio - speciellt om ni vill kunna lyssna på klassiskt, då deras spelare i grund är designade med det i åtanke. Har själv en Evolution Magnum men är lite sugen att byta upp mig i familjen. Och då spelar jag mest Rock och lite tyngre grejer, så de fungerar till allt skulle jag säga. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/10/31 : 18:39:20
|
Mm clearaudio är ju också fina, å michell å SME å nä nu får jag sluta mendetär ju så att alla är så läckra på sitt sätt. När det gäller verk tror jag att det är väldigt liten skillnad när man kommer upp i en viss nivå, rent ljudmässigt. Dock har jag själv erfarit att arm har stor betydelse likaså pickup. Vart vill jag komma med detta? Hm Jag tror det mesta sagts tidigare..... Lycka till och berätta för oss andra om dina erfarenheter under jakten så vi som redan valt får en liten snyltresa vi med. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/10/31 : 18:47:17
|
Klart jag kommer att hålla er "up to date". Spännande detta. Man läser ju som en tok om dom spelare som verkar intressanta. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2013/10/31 : 23:15:01
|
quote: Dock har jag själv erfarit att arm har stor betydelse likaså pickup.
Kan bara hålla med att armen gör mer än man tror särskilt nya tonarmar är bättre gjorda än äldre, bättre precision helt enkelt. Men när det gäller puppor är jag väldigt kluven jag har provat puppor av båda varianter MC och MM både billiga och dyra.
Här får man verkligen gå på magkänslan vad man gillar det som är svårt är att låna hem för att testa det är ju inte som ett försteg precis.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/01 : 12:52:43
|
Med tanke på det stora utbud av tonarmar, uppgraderingar o.s.v så finns det säkert mycket att göra men det blir ju lätt ett problem eftersom man troligen inte får "låna hem" en tonarm på prov. Eller det kanske man får?
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/11/04 : 06:36:15
|
Man får gå på referenser och andras erfarenheter, men rent generellt gäller som vanligt att dyrare är bättre även om modellen är till åren kommen, så är det med själva verket också. Gimbalarmar är lättare att hantera/ställa in och låter stabilare men kan tendera att bli lite präktiga. Unipivot däremot är krångligare, skörare och ger ett fantastiskt lättflytande lite romantiskt ljud. Dock kan de tappa lite på taktkänsla och precision. Det är mina erfarenheter. Rega armar har jag hört i många olika sammanhang, de gör aldrig bort sig med är lite grå och färglösa i jämförelse med en del annat. Project tycker jag känns för veka och plastiga, ljudet minns jag inte. SME låter riktigt bra, väldigt fina byggen. VPI ser och beter sig spralligt men levererar djäkligt fint ljud. Kuzmas unipivot har jag brottats med några år när pickuppen är hel låter den sjukt bra, det är en manick som trots sin elegans går att använda som självskyddsvapen för att barahänga tillbaka utan att en skråma uppstått på den. Om det inte var för att jag fått låna en stogi ref hade jag aldrig bytt den. Stogi ref är ett helt annat djur. Brutal är bara förnamnet. Den muskulära precision denna arm presterar måste bara vara i elitdivisionen. Detta sammanfattar mina djupaste insikter om armar. Har ju givetvis tittat lyssnat på en radda andra men har inte djupare kunskaper att förmedla. |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/04 : 07:22:40
|
Det var ju riktigt bra att få läsa om dina erfarenheter om tonarmar adagio. Jag är säker på att det finns fler som kanske kan fylla på med sina erfarenheter. Det finns ju som det verkar otroligt mycket att labba med men det är ju också själva tjusningen med det hela. |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/04 : 17:29:06
|
I morgon lite skivspelarlyssning hos en forumist (jättetack), clearaudio. så nästa helg vinylrace hos lasses hifi. Det kunde inte komma vid en mer lämplig tidpunkt. Ska ta med mig kameran tror jag. Kunde kanske vara kul för er att se lite bilder. |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/11/04 : 20:24:26
|
Angående tonarm så bestämde jag mig alltså för Jelco SA-750L 12". Jelco(Ichikawa) från Japan är OEM-tillverkare, dvs tillverkar tonarmar som säljs under beställarens varumärke, bl a Ortofon. Dessutom har de alltså tonarmar under eget namn.
Har ingen praktisk erfarenhet av Jelco, men har läst positiva omdömen om dem på olika forum/fora. Fick även gott intryck av Jelco på Akkelis.
Sedan hittade jag en "custom mounting collar" till Jelco-tonarmar, efter beställning men innan leverans. Se bilden Tydligen har Jelco i original en mindre optimal infästningsplatta, för fastsättning av tonarmen i skivspelarplinten.
Denna ger tydligtvis bättre förutsättningar för tonarmen att fungera som den ska: http://www.mains-cables-r-us.co.uk/tone-arms-headshells/618-custom-mounting-collar-for-jelco-tone-arms.html
Frågade Stefan på Akkelis vad han trodde om det. "Köp", var hans råd. Så det gjorde jag.
Har annars haft en Kenwood KD-500 med SME 3009 Imp. tonarm, som jag köpte som ersättare till en Dual jag hade tidigare. Detta var 1979. SME lockade, eftersom det ligger en hel del hifi-romantik i det namnet... Kommer bara ihåg att jag inte var så imponerad över hur SME fäste tonarmen i skivspelarplinten. Under fästplattans fyra skruvar satt en gummipackning och jag undrar hur det påverkade ljudet. Har alltid trott att det bäste vore en "stum" fästpunkt, dvs utan (gummi)stötdämpning.
Linn LP12 har jag också haft. Mer hifi-romatik Jag tröttnade på den eftersom Linn inte uppmuntrar ägaren att själv peta på sin skivspelare och därmed glömde jag bort allt jag kunnat om justering av tonarm/pickup mm. Dessutom har jag ca 15 mil till närmaste Linn-handlare.
Ulf
EDIT. Lagt till bild
|
Edited by - ulfn on 2013/11/05 02:44:08 |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/04 : 21:17:06
|
Underbar berättelse. Hur upplever du förbättringen?
En liten fundering angående woodpecker, den verkar finnas i en woodpecker 2 version också, lite förvirrande. Någon som vet hur det ligger till? |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/11/05 : 01:07:54
|
Förbättringen - gäller hela skivspelarpaketet - är än så länge på det känslomässiga planet. P g a strul med en underleverantör har skivspelaren ännu inte levererats. Som jag skrev tidigare beställde jag allt i mitten på juni... Borde komma inom en vecka trots allt, enligt nyligen givet besked från Akkelis, som kollat med Acoustic Signature.
Woodpecker/Blackbird/Firebird är det väl? De två sistnämnda har plats för två tonarmar, för den som är lagd åt det hållet, förutom andra ev. skillnader.
Ulf
PS Hittade detta, Wader. Är det det du tänker på?: http://www.inconcertaudio.ch/HE_Woodpecker.pdf Vet dock inte mer och läser inte tyska så snabbt kl 01.30, så jag är än så länge okunnig.DS
|
Edited by - ulfn on 2013/11/05 01:30:20 |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/05 : 01:38:40
|
Oj det var verkligen lång leveranstid. Undrar om inte jag skulle ha ruttnat då men den som väntar på nått gott....
Jamen precis, jag ser både woodpecker och woodpecker 2 ute på nätet. Lurar lite på om det är en ny version på gång eller samma skivspelare som benämns olika.
Tyska är jag urusel på oavsett tidpunkt på dygnet men det kanske finns någon på forumet som kan reda ut det? |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/11/05 : 08:13:53
|
Jag har som sagt en kompis med woodpecker, han har en ortofonarm eller jelco. Likaså gn annan kompis med sheu och ortofonarm. Dom är jättefina, lite gammeldags stuk på designen. Kan inte säga att jag kan uttala mig om hur de låter. Båda kör 12 tum. |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/05 : 16:24:27
|
Jag har inte en aning om hur mycket ljudförbättring det blir med en 12 tums arm jämfört med en 9 tums men prisskillnaden hos akkelis audio var ju försumbar.
Idag har jag gjort ett mycket trevligt besök hos DavidS här på forumet och lyssnat på hans fina Clearaudio Master solution AMG med SME 309 och clearaudio symphony pickup. Det lät mycket trevligt. Jag hade med mig 3 skivor och vi började med Duke Ellington - A drum is a woman. Skivspelaren snurrade på och jag gillade verkligen rösterna ur systemet. Sedan blev det lite Led Zeppelin från herr davids egna arkiv och där blev vi kvar. Det måste uppfattas som ett friskhetstecken. Ljudsignaturen jämfört med hemma var en smula bakåtlutat, hemma spelar musiken mer "på".
Jag tyckte att det lät verkligen trevligt, dessutom enkelt handhavande vilket ger ett stort plus.
Väldigt tack david för musikstunden och din tid. |
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2013/11/05 : 18:00:02
|
Tack själv för besöket Anders och för trevligt sällskap och förstklassigt "hifi-fika"-bröd. :-)
Det är ett gott tecken när när slipper byta skiva innan sista spåret har spelat klart. Hoppas du kommit längre fram i din resa mot en ny skivspelare.
|
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/05 : 18:16:21
|
Jodå david en liten bit på väg. Nu vet jag en spelare som i alla fall INTE ska uteslutas. |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/09 : 18:13:13
|
Var på "vinylrace" hos lasses hifi idag. 3 spelare. Music Hall mmf-11 som jag har skrivit lite om tidigare, Sota Sapphire och McIntosh MT-5. McIntosh för och slutsteg och 2 olika riia. En 10k riia och en 30k riia. På Sotaspelaren satt en SME ? för cirka 30k och en puppa för 18k. Hogtalare var ett par McIntosh också.
Ju mer man läser och ju mer man lyssnar desto mer inser man vad svårt detta kommer att bli.
Sotaspelaren tyckte jag mycket om och det lät riktigt bra, det ska det ju också göra med spelare+arm+puppa för nästan 100k. Tyckte också att den lät klart varmare än McIntoshen, organisk är väl kanske ett bra ord. Att Sotaspelaren sedan i mina ögon var vacker att se på gör ju inte saken sämre.
Inte lätt detta. Har någon bild på telefonen som jag ska försöka brotta över hit. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2013/11/09 : 21:55:14
|
Den woodpecker som ulfn har länkat till är den första versionen som kom, glädjande nog är det version två som säljs numera med andra ord inget att oroa sig för att inte få den bättre versionen.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/09 : 23:26:35
|
Tack anders då förstår jag. Vi har visst ett ärende till göteborg nästa gång jag kommer hem. Då passerar man ju alingsås :)
|
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/10 : 19:25:16
|
Ska se till att jag kommer till akkelis och lyssna på lite fler skivspelare nästa friperiod. Ett intressant tips eller kanske mer som ett förslag var att köpa en Thorens TD-125 i bra skick och lägga resten av pengarna på tonarm, riaa och pickup. |
|
|
ulfn
Member
210 Posts |
Posted - 2013/11/10 : 19:30:55
|
Wader, Hifi & Musik testar Woodpecker i senaste numret. Jag prenumererar och fick tidningen i lådan under den gångna veckan.
...och Akkelis har ju f.ö. fler skivspelare att lyssna - och titta - på.
Ulf
|
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/10 : 19:38:09
|
Jasså, det har jag missat. Då får jag skaffa den.
|
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2013/11/10 : 20:44:59
|
Tidningen kommer ut 12/11, samma dag som jag åker till jobbet och jag tror inte dom har den i kiosken på arlanda kl 0800. Vågar du på att sammanfatta artikeln? |
|
|
Topic |
|