HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Meitner MA-1.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/12/31 :  20:33:37  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Mjukvaran har ju som märkts inte dykt upp, suck! Provade istället med en ny laptop som är klart snabbare än min gamla vanliga, dessutom med en extra strömsnål SSD samt Windows 8.1 (gamla har 7 med SSD) och "faan trot", nog låter det annorlunda . Bättre eller sämre är frågan, men en sak är säker, det låter mer detaljerat, hör svaga detaljer jag inte hört förrut så det är positivt. Får återkomma med mer säkert utlåtande när nya datorn är optimerad (och kanske t.o.m. inspelad??).

Edited by - Snutten on 2014/12/31 20:34:45
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/01/04 :  23:16:39  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Är nu övertygad om att det låter klart bättre än tidigare. Hade glömt att stänga av wifi i början vilket påverkade negativt, låter bra nu med en renhet och detaljrikedom jag inte uppnådde med den äldre långsammare datorn.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/01/16 :  12:11:03  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Pulat med inställningar och nu låter det ännu bättre, en imponerande dac detta som kräver omsorg med dator osv men med allt i ordning låter det därefter. En mödosam resa som börjar närma sig slutet(?).
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/01/23 :  15:24:41  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Något är inte helt som det ska, vissa inspelningar låter påträngande i röster så det blir till och leta orsak.
Hittade problemet: fel pre-buffer tid gav dåligt resultat. Det är väldigt känsligt så det måste testas varje gång något byts ut ( i mitt fall datorn).

Edited by - Snutten on 2015/01/24 00:01:12
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/02/18 :  11:50:01  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Fick ett rätt bra lyft när jag optimerade min laptop med ett skript från en firma, "Computer Audio Design". Helt gratis att prova men man ska följa deras guide först innan man kör skriptet.
Nu finns det ett steg till, Windows Server 2012 med optimering som jag blir sugen på att testa, men lite krångligt att implementera.
En sak är säker, datorn med operativsystem är en otroligt viktig del för att få ut full kapacitet från en dac.

Edited by - Snutten on 2015/02/18 22:08:26
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/03/20 :  09:58:51  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har nu tillgång till senaste mjukvara, lite marigt att uppdatera men jag ska prova lite längre fram.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/03/23 :  13:17:22  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Dac uppdaterad men det fungerade inta att installera senaste drivrutiner för Windows. Troligen är det något jag stängt av i Windows som behöver startas, ska kolla event log vad som gick snett. Dacen funkar dock med de äldre drivrutinerna så den borde vara ok. När allt är fixat ska jag berätta hur det låter, är det verkligen bättre?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/03/24 :  23:10:02  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Nu är det äntligen ljud i anläggningen igen, pust. Fick ominstallera allt från början igen i datorn, då installerades drivrutiner utan större problem.
Så hur låter det? Det låter faktiskt annorlunda med nya mjukvaran i dacen, inget snack om saken. Jag vågar mig inte på ett definitivt utlåtande än, men det verkar lovande .
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/03/29 :  21:09:51  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag och en kompis lyssnade idag, det är SJUK skillnad, en helt enorm dynamik i klassisk musik som jag aldrig hört förut. Jag var lite rädd för att högtalarna inte skulle klara det men än så länge är de hela, vi spelade rätt högt .

Edited by - Snutten on 2015/03/29 21:10:18
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/04/06 :  21:43:04  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Fick en liten chock i går när jag testade med ett annat slutsteg, det lät så mycket bättre. Det var lekande lätt att höra skillnaden även med mina egenbyggda högtalare. Det enda som jag saknade var lite bas, detta slutsteg (Coda Ts) ger hela 400W i 8 ohm och har ett sådant grepp om basen att den kan upplevas som lite tunn om än otroligt kontrollerad, inget "bummel " tillåts här inte.
Kanske justering av högtalaren kan fylla ut lite, men snacka om genomskinligt och rent välljud, det var imponerande!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/08/28 :  08:10:08  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Provar nu att spela cd-skivor via min blu-ray spelare som transport. Kopplad via koaxialutgången. Det låter lite annorlunda jämfört med datorn, låter det bättre eller sämre är frågan . Ska spela in koaxialingången på dacen lite innan utlåtande. Men första intrycket är gott .
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/09/02 :  15:23:40  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Låter riktigt bra med blu-ray som transport, i klass med datoruppspelning eller bättre. Har fått ett par drop-outs vid uppspelning av cd, men inga problem med film. Kan vara den nästan 4 meter långa kabeln som spökar lite. En dedikerad transport för cd kanske är värt att skaffa eftersom en mediaspelare typ Aurender kostar mycket pengar. Aurender ska slå de flesta datorlösningar för uppspelning enligt tester. När jag köpt nya slutsteg ska jag jämföra på allvar då det blir lättare att höra skillnader. Mitt slutsteg är inte så transparant vilket kan ge fel intryck.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/10/03 :  21:33:36  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Kör nu med Windows 10, upggraderad från 8.1. Var rädd att inget skulle funka men än sålänge inga problem. Låter det annorlunda? I så fall inga stora skillnader men jag behöver mer tid, det låter i alla fall bra. Efter optimering av Windows finns säkert lite mer att hämta.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/12/29 :  14:37:15  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har nu återgått till att köra utan Aqvox power supply. Tycker ljudet blir lite mer avslappnat och "hänger" bättre i luften. Nya högtalare på plats och de är mer avslöjande vilket gör att det låter bättre, MA-1 dacen kommer mer till sin rätt, nöjd .

Edited by - Snutten on 2015/12/29 14:37:58
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/08/02 :  11:48:26  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Efter en del provande köpte jag en bra strömkabel till dacen, har tidigare endast jämfört mediokra sådana, och då var det ingen skillnad.
Men med en Isotek EVO3 Elite hände det grejer, så den blir kvar. Allt blev mycket bättre, bas, närvaro, ljudbild, hade lite påstridighet i övre mellanregistret som var störande, detta försvann nästan 100%. Provade även en Optimum och det blev en pytteliten skillnad jämfört med Elite, så det kändes inte motiverat (dubbla priset). Med bra strömkabel, bra transport och usb-kabel låter det nu bättre än någonsin. Jag kommer inte behöva någon ny dac utan kommer ev skaffa en bra vinylspelare som komplement.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/02 :  12:05:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Härligt! Kan du sätta Meitner-DACen i relation till några andra DACar i liknande prisklass?
Alltså, har den ngn "ljud-signatur" om man så säger?
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/08/02 :  14:29:02  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag har tyckt tidigare att den är lite åt det kliniska hållet (vilket jag inte gillar alla gånger) men har alltid haft känslan att det handlar mer om handhavande än dacen i sig. Därför köpte jag den då jag i min enfald trodde att det skulle bli lätt att få ordning på ljudet. Det visade sig svårare än jag trodde, manualen är väldigt fåordig så det blev till att lära sig själv vilket varit jobbigt. Men skam den som ger sig, nu låter det inte alls kliniskt, snarare neutralt med lite fyllighet med bra baspondus och livekänsla. Vet man hur den ska tas kan ljudet bli strålande, men minsta förändring hörs vilket gör det möjligt att "tweaka" ljudet på gott och ont. Att det är så känsligt kanske inte är så roligt alla gånger, men när man prickar rätt låter det fantastiskt.
Jag har inte jämfört med andra rena dacar i samma prisklass, jag hittade inte jättemånga alternativ när jag köpte min. Jämförde mest med ett par billigare dacar.
Idag har det ju kommit många fler alternativ, men en begagnad Meitner kan jag rekommendera till den som har tålamod/kunskap att få till det. Jag skulle inte köpa en ny idag, tror det finns billigare alternativ som är i samma klass och dessutom modernare.

Edited by - Snutten on 2016/08/02 14:32:49
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/02 :  14:35:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag förstår inte vad det är du jobbat med
Är det filter, kablar eller mjukvarumodifieringar eller vad?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/08/02 :  15:24:20  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Allt det du skrev och lite till . Mjukvara, usb-kabel, mediaspelare, dator, strömkablar, inställningar i mediaspelare, fas på ström, komponenter i dator, minimera processer i datorn, olika versioner av Windows, drivrutiner för att minska datorns latency, har säkert glömt något.

Edited by - Snutten on 2016/08/02 15:30:02
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/02 :  16:54:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jaha, du kör Windows...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2016/08/02 :  19:50:25  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Det är ju t.o.m flera parametrar än på på en vinylspelare.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/08/03 :  11:47:33  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Jag kör Windows då det enligt mig ger fler valmöjligheter vad gäller hårdvara.
Jag tycker att Apple har tappat mer och mer på senare tid, datorer som inte går att uppgradera är ett exempel jag inte gillar.
Mac Mini var ju rätt trevlig men se hur den är idag, på väg att dö ut och knepig att uppgradera. Har övervägt att skaffa en macbook men nja, det funkar troligen lika bra med min Windows 10 Asus laptop som jag redan har anpassat för musikuppspelning.
Att det som figge säger är många parametrar är verkligen en utmaning, i klass med high end vinyl.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/10/05 :  10:15:37  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Har nyligen spelat med nytt slutsteg, det var en öronöppnare, så mycket klarare och livligare ljud. Ska snart jämföra ma-1 mot en riktigt fin Wadia cd-spelare som en kompis äger. Låter säkert lite annorlunda och en bra värdemätare.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/10/25 :  14:44:29  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Wadia lät bättre än min dac, inte jätteskillnad men inte svårt att höra. Meitner låter lite mjukare men difusare än Wadia. Med DSD höjer sig dacen och är ungefär på samma nivå som Wadia med CD.
Jag har också provat med en extern strömförsörjning/regenerator från iFi, den nya nano iUSB3.0 och den lyfter ljudet så den blev kvar.
Lite mer närvaro och detaljer, mer precis ljudbild och bra dynamik.

Edited by - Snutten on 2016/10/25 14:45:16
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2017/03/23 :  11:25:12  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Meitner ma-1 har blivit hårdvarumässigt och mjukvarumässigt uppdaterad, så de som säljs idag är bättre än min med bättre specifikationer/möjligheter.
Det går att uppgradera en äldre dac så kanske jag ska det en vacker dag, en fördel med Meitner/Emmlabs grejer helt klart.
Då behöver man inte sälja den för att få bättre ljud, tummen upp för det.

Edited by - Snutten on 2017/03/23 11:25:56
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000