HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Quad405 klon
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/07/26 :  21:45:09  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
En vän har en trasig sub där steget har gått sönder.
Han hittade dessa moduler och efter lite efterforskning så verkar de rätt trevliga:
http://www.ebay.co.uk/itm/221200924366
Inget köpt än.

Suben är en Yamaha YST-SW320

Tanken är att behålla inbyggda delningsfiltret och förhoppningsvis nätdelen.

Och där stöter jag på första frågan. Nätdelen lämnar enligt ritningen +-63V. Kommer detta att fungera då modulerna normalt tar +-50V?
Drar man på för mycket hamnar man nog lätt utanför SOA med högre railspänning men med 50W märkeffekt för elementet så är det nog ingen risk där.
Ska verifiera spänningen som nätdelen lämnar när jag kommer mig för.
Tror delningsfiltret är helt men bör kanske kolla det med.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/07/27 :  19:07:33  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
En byggtråd som använder dessa moduler:
http://www.audiovintage.fr/leforum/viewtopic.php?f=88&t=20115&sid=7f615ce9a512c7ec7a7384910ec90bfe

Kan kör med +-54V

PM till han som designat kortet gav inget svar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2013/07/28 :  10:08:47  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
En tanke; Yamaha och yst, betyder inte det elektroniskt hokuspokus a la Audio Pro, för att få elementet att spela djupt i en liten lådvolym? Byggde inte det på negativ utimpedans m.m? Funderar på om det går byta slutsteget och fortfarande få samma funktion.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/07/28 :  13:35:28  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/53707/Yamaha_YSTSW320.html

Någon form av feedback verkar det finnas. Så det kan nog stämma att steget har negativ utgångsimpedans.

Har inte mätt tonkurvan med vanligt steg men kanske skulle göra det.

Steget bränner R23 och löder ur Q26C, så det blir tillräckligt varm att smälta tenn.
Över R23 så växer spänningen till över 20V snabbt.
D20 var trasig så den bytte jag till två lysdioder men problemet kvarstår.

Lite EQ är nog bättre än negativ utimpedans i ljudsynpunkt så det är nog lättare att byta steget.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/07/28 :  15:55:20  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Lite snabba mätningar ger en avstämning till 30Hz och en sluttande kurva från 75Hz med 10-14dB oct ungefär.
Har bara mätt väldigt snabbt stående mitt på golvet en halvmeter ifrån. Så det kan vara rummet som spökar också och äter upp lite bas men det låter hyfsat rimligt. Lätt att korrigera med ett lpf.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2013/07/29 :  15:12:45  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Har du kollat vad du har för spänning över dom två LEDarna?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/07/29 :  17:01:38  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Dom lyste inte när jag testade efter att ha lött dit dom, spänningen över R23 klättrade för snabbt för att jag skulle vilja köra igång den mer då. Vf för två gröna LED hamnade nära nog där en icke kortsluten zener borde vara.

Kommer knabbt ihåg exakt vilka komponenter som var trasiga men rimligtvis borde även R19 och Q28 varit påverkade och om jag minns rätt bytte jag även det motståndet.
Blev dock trött på att felsöka potentiellt trasiga komponenter och vara snabb nog innan motstånd börjar ryka.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2013/07/29 :  20:05:42  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Kan det vara så att det går för lite ström igenom dom så att det blir en lägre spänning? LEDen är ju inte lika branta som zener o för lite ström (lyser inte) = lägre spänning

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/07/29 :  23:26:54  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Vet ej, om jag förstått ritningen rätt så har de 44k pullup motstånd till rail om inte Q27 gör något annat. Å andra sidan om emittern till Q28 ger ett spänningsfall på 20V+ för R19 så är det inte så konstigt om dom inte lyser då potentialen är åt fel håll för LEDen/zener.

Vad skulle kunna skapa en sådan spänningsökning?

Ska kolla om jag kan koppla ur slutstegskortet och se om pre-drive skapar denna ökning.

Jag har ju heller ingen aning om några trissor är skadade.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/07/30 :  09:40:50  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det stämmer bra att den bör vara avstämd till 30 Hz o sedan tar lite negativ utgångsimpedans hand om resten ner till ca 20 Hz.
Jag har själv en YST SW300 med 12" som puttrar ner till 18 Hz, porten är nog stämd till 25 Hz eller liknande. Har testat att sätta slutsteget i andra baskontruktioner och det är intressant att man får ut betydligt lägre frekvenser. Sen kan man ju diskutera om det låter bra eller inte. Men mycket fladder blir det :-)

Quad 405 jobbar på lite annat sätt. Class A med försteget med en återkoppling från sluttrissorna, en intressant välljudande konsttruktion som också var lite klurig att laga har jag för mig. Det slutade med att jag blev vrång o beställde en stor order från elfa o bytte alla trissorna o kondingar en efter en. YST har jag inte behövt löda på.....än.
Men det är allt lite ologiskt att laga de där konstruktionerna när signalen kommer tillbaka o ställer till det.
lycka till.

Edited by - Stormen on 2013/07/30 09:42:26
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/09/26 :  13:21:40  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Sitter nu ett Sure IRS2092 2x250W i suben. Fungerar utmärkt (hoppas jag).

Hade problem med att överspänninsskyddet gick i, satt tydligen samma som i 2x125W versionen så den kickade i vid 68V i stället för 91V.
Så i en helt relaterad händelse ligger nu en zenerdiod någonstans på golvet i källaren och suben fungerar.

Ska göra en mätning sen och se hur det blev.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000