HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 71

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2024/02/10 :  03:27:37  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Häftigt!

Den där modellen är jag väl bekant med efter att ha, ähum, modifierat några stycken genom åren. Det sista paret jag fick tag på är så pass moddade att bara transformatorerna återstår
Bra nättrafos, speciellt om man monterar dem på gummidämpare, men utgångsjärnen är jag inte fullt lika imponerade av även om de funkar.

Servicemanual med all info man kan önska finns här:
http://www.amplifiers-with-valves.nl/el64xx.html

Om du får för dig att testa med triodkopplade slutrör så finns det kurvor här:
https://frank.pocnet.net/sheets/183/p/PL81.pdf

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2024/02/10 03:30:17
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/02/10 :  16:17:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tackar
Jag hade inte väntat mig att den skulle låta så bra som den faktiskt gör
Tomgångström/spänningarna låg ganska väl med vad manualen beskriver, så jag har ännu inte provat med andra rör. Jag har dock samtliga typer i mina gömmor, så det skall väl testas vid tillfälle.
När det gäller topologin så fastnade jag vid R20. Utgångs-steget är inte helt symmetriskt. En teori är denna resistor sitter där för att kompensera för att lindning för B6 är lindad utanpå lindning för B5 och därmed har en högre dc-resistans?


Jag tyckte att det var skoj att behålla dess vintagelook och har undvikit allt för stora utsmyckningar och ingrepp. Plastfronten var relativt repig, varför jag slipade/spacklade upp den och gav den en ny lack (så nära originalet som jag kunde). Samtliga komponenter som byts eller plockats bort, har även samlats i en påse, om det skulle bli aktuellt att återställa den framöver.


Nästa steg tänker jag mig att göra något av mic-stegen.
Troligen blir det ett gramofon-steg.
Skulle jag mixa två puppa-kanaler till en, så tvivlar jag på att det låter sig göras lika enkelt som på linje-nivå. Jag tänker då att jag bygger detta steg i stereo och sedan mixar dessa till mono efter steget.
Snyggast är ju naturligtvis att mixa kanalerna med en trafo, men jag försöker hålla allt enkelt.
Två 9-pinnars-hållare finns att tillgå. Ett par dubbeltrioder (t,ex ecc83/ecc88) torde ju vara en enkel sak att få till.

En lite udda sak är ju att detta faktiskt är en pa-förstärkare/mixer.
Det finns mao ingen ingångsväljare.
Två linje ingångar och två mic-ingångar där en mic steglöst kan mixas med en linje-ingång.
Mix-nivåerna regleras med de två rattarna till höger.
Jag tänkte först ersätta denna mix-funktion med en vanlig ingångsväljare, men jag hejdade mig. Till sist så tappar man dess ursprung, och då kunde jag ju lika gärna bygga en egen apparat. Även tonkontrollen (den högra ratten) är ju inte speciellt audiophilt. Men den fick stanna


Edited by - pix on 2024/02/10 20:51:36
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/02/11 :  14:21:13  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Plockade fram nya rör att ersätta de gamla


En balanspott hade kanske varit det naturliga valet för att trimma in balansen mellan utgångsrören. Men jag gjorde de enkelt för mig och lade till 100 Ohm mellan det piggaste röret och jord. Lödkolven är nästan alltid varm, så det är inget större problem att byta ut detta vid framtida balans-kalibrering.

Rören går fn. väldigt snällt och underkant av specad arbetspunkt.
Jag blir faktiskt lite konfunderad över hur snålt man faktiskt valt att lägga dessa.
EF86 (triodkopplad) har en tomgångsström på ca 1 mA och 49V på anod (katod kopplad till jord).
ECC81 (Jag ersatte detta med 6201) har 1mA/55V på den första trioden och 1mA/150V på den andra (fasdelaren).
EL81 (pentod) har ca15mA/295V i viloläge (Klass AB).
Här finns säkert mer välljud att hämta.

Jag lade till ett par resistorer på topp-kepsarna för att enkelt kunna kontrollera tomgångströmen utan att riva isär chassit.


On/off-brytaren ser ut att komma ifrån något ryskt kärnkraftverk, och kan ibland ge ordentliga högtalar-smällar när steget stängs av. Monterade på X2-kondensatorer över brytarna i förhoppning att dessa skall dämpa spikarna.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2024/02/11 14:35:04
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2024/02/11 :  15:01:35  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Ändlös är min beundran över detta och andra byggen.
Jag för länge sedan slutat pula i elektronik, det luktar så illa :-)
Jag njuter dock i fulla drag av alla glada och pigga människor och byggen av alla slag på detta forum.
Keep up the good work.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/02/11 :  15:19:35  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack
Jag har i snart 20år sagt att detta är mitt sista bygge
Men något gnager, någon grej man inte provat. Något som måste utforskas eller kan göras annorlunda. Sedan skall jag bara spela musik och njuta. Men det skiter sig varje gång Jag böjar nog inse att jag blir nog aldrig klar. Alltid något nytt att fundera på..



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2024/02/13 :  00:17:30  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Och du är hopskruvad på så vis att det du funderar på behöver du också testa. Det är bara att acceptera. Du bör glädja dig åt att du har både förmågan och möjligheterna. Se det som ett privilegium.
Så tänker jag...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/02/21 :  09:06:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Abbot
Jaja det är ett privilegium att ha möjligheten.
Jag tror att vi alla har någon form av odiagnostiserad bokstavskombination. Att göra något konstruktivt med händerna är mitt sätt hitta ro i kroppen.
Med ett hektiskt yrkesliv i ryggsäcken, med några besök i den sk. "väggen" så behöver jag detta som en motvikt. När nyfikenheten, och inte minst begäret att "göra själv" tar över, ja då går jag samtidigt in i en bubbla, och lämnar stress och vardagliga problem utanför.

Jag har labbat vidare med "Philip" (arbetsnamnet på Philips-förstärkaren).
Konfigurationen (linjeingångarna) är EF86 (triod) -ECC81 (6201) (Gain/fasdelare)-EL81 (PP).
Även om en rejäl (open loop-) förstärkning krävs med global återkoppling, så ville jag prova att utesluta det första steget, och alltså utesluta EF86. Syftet var att bättre anpassa förstäkningen efter mitt behov, och därmed sänka brus och dist.
Jag ville även eliminera ton-kontroll, kabelkängd och de gamla (något sprakiga) 1M volympottarna, med en ny, närmare ingpångarna.
En vippa monterades också, då den ursprungliga kopplingen inte galvaniskt slog om mellan olika signalkällor, utan mixades i de gamla volympottarna.
Detta skulle då eliminera den överhörning som fanns ifall två signalkällor spelas samtidigt.
Vippan och den nya volympotten monterades i stället för de ursprungliga mic-ingångarna.


När jag ändå var på g, så ville jag prova att ersätta den tidigare monterade resistiva kanal-mixern (stereo-mono), med en ingångstransformator.
Det tvistas bland de lärda, om signal-mixningen praktisk skiljer sig mellan en resistivt vs. magnetiskt dito. Men det känns ändå mer rätt att ha en transformatorlindning för höger-, en lindning för vänster-. Och att de magnetiskt via trafokärnan mixas till en separat utgångslindning i mono.


Ingångstrafon är nog inte helt optimal. Speciellt inte med högimpediva signalkällor (rör). Men det jag hade hemma var en Lundahl LL1527 kopplad 1+1:1 (separata primär:parallells sekundär-lindningar).
Jag har ännu inte borrat eller på annat sätt oreversibelt förvanskat förstärkaren, så transforn monterades med ett gummiband i befintliga skruvar.




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2024/02/21 09:18:57
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/02/26 :  09:54:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tänkte att jag skulle försöka skapa lite ordning och reda.
Trafos som ligger i en hög i garaget. En multimeter som saknar batteri. En testkabel som hålls samman av tejp..
När inspirationen flödar, så är det lätt att den slocknar om sådana hinder ligger i vägen.
Det skall vara enkelt att koppla upp, och prova olika kopplingar.

Det hela började med ett gammal trasigt 30V/3A nät-agg.
Detta reglerades då med -en sedan många år obsolet op-amp, vilket jag troligen aldrig skulle få tag på en ny.
Ut med det gamla junket, och ett besök i skrot-lådan för att se vad som skulle kunna byggas.
Jag hittade lite delar som borde passa, och som skulle få plats i lådan.
Jag försökte spara lite plats längst fram för att senare kunna klämma in ett moderkort med lite små-komponenter på.


Önskvärt vore ju naturligtvis ett fullt reglerat agg, för både B+ och glöd.
Men att reglera 300-400V blir komplext, och ett jätteprojekt i sig.
Nu ville jag både använda prylar som jag redan hade hemma, men också att hålla det superenkelt.


B+ kommer inte att bli analogt reglerad pga komplexitet och effektförluster. I stället har den två lägen. L-C respektive C- ingångsfilter.
Glöden blir initialt på enklaste sätt med 6,3V AC.


Så, steg #1 är att få B+ i två lägen på ca 300V respektive 400V (har 450V e-lytat, viker är ett spänningstak).
Glöden blir ca 9VAC.
Steg #2 blir att bygga om de analoga instrumenten.
Jag öppnade upp dessa och tog bort dess shunt. Dessa två instrument skiljer sig en aning, vilket förklarar att de inte har identiska trim-komponenter.
Tanken är att spännings-mätaren skall visa området 200-500V. Ström-mätaren får skalan 0-300mA.




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2024/02/26 10:12:09
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2024/02/29 :  15:02:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Intressant projekt!

Jag har ett gammalt labbaggregat hemma som jag borde försöka reparera/renovera nån gång, en riktig heffaklump i rackformat med plats för fyra eller fem EL34:or som regulatorrör.
Tyvärr verkar det vara en ganska invecklad koppling med många lite udda rörsorter inblandade och jag har inte lyckats hitta minsta lilla information om det på nätet. Har för mig allt är uppbyggt på gamla spröda kretskort av fenolpapp och med rörhållare av billigare modell, en tanke kan ju vara att riva ut allting och bygga nytt enligt något beprövat schema.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2024/02/29 :  17:54:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tog bort dubbletten. Nån mer som märkt att det gått väldigt segt att posta inlägg på sistone?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2024/02/29 :  19:01:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
ja det fryser så får man backa och då har det blivit postat..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2024/02/29 :  22:43:31  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har åxå svårt å posta ibland.
De e ju rätt irro 2024 liksom.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2024/03/01 :  02:00:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Forummjukvaran känns inte direkt dagsfärsk, men forumet är ju gratis för oss medlemmar så man får väl ha lite tålamod.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/03/01 :  12:09:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Fuling, En reglerad nätdel vore ju toppen. Jag tittade på Pete Milletts sida:
http://www.pmillett.com/HV_bench_supply.htm
Men det kändes som ett allt för stort projekt.
Jag försöker att hålla mig till delar som jag har hemma, så får vi se hur långt det räcker.
En o-reglerad nätdel kommer naturligtvis ha sina brister. Men samtidigt så är kanske inte behovet av toleransen så högt, när vi pratar om B+.
Initialt så har jag gjort så att en e-lyt på 100uF kan kopplas till/från före drosseln, vilket ger mig två spänningar. Utöver dessa så skulle men ju kunna bygga en flytande serie-reglering på några 10-tals volt. Då borde det täcka det praktiska behovet med råge.

Jag har ju e-lytar på 450V och fegade därför med en halvvågslikriktare (1N4007). Har nu testat lite och gick upp på en helvågslikriktare. Har nu 370 respektive 420V olastat, men jag tror att dessa två nivåer kommer att skilja mer i belastat läge. Just nu har jag en lätt pull-down-resistor monterad som drar ca 1mA. Jag tror att detta låga ström kan tangera drosselns kritiska induktans, vilket innebär att filtret i detta läge inte agerar en choke-input fullt ut.
Den låga spänningen 370V skulle i så fall bli lägre, och jag skulle få större skillnad men låg- respektive hög- utspänningsläge.

Även om mätare i detta sammanhang mest är ögongodis så vill man ändå ha dessa.
Började med att kapa till små bitar av experimentkort


Hål borrades så kortets koppar ligger an mot instrumentets skruv-terminaler.


Provmonterade komponenterna spegelvänt på kreskortet. Det blir en zener-stege på 6x33V vilket gör att instrumentvisaren börjar röra på sig vid ca 200V.
Max på instrumentet sätts till 500V, så en ny skala behöver göras som sträcker sig från 200-500V.


På den spegelvänds komponentplaceringen, markerar jag vilka koppar-banor som skall kapas. Plockar bort komponenterna och kapar dessa med en borr. Är borren vass så räcker det med att rulla den mellan fingrarna.

Komponenterna löds fast på rätt sida av kortet. Koppar-sidan skall vändas inåt för att kontaktera instrumentet. En smart grej är den dragavlastning som jag gjort på kablarna. De träs genom ett intilliggande hål för att sedan böjas och lädas. På så sätt blir inte lödningen utsatt för påverkan om man skulle dra/vicka på kabeln. Jag ser dock till att kopparn runt det hål som kabeln först träs igenom inte är anslutet till något annat på kortet, så man inte riskerar kortslutning om kaber-isoleringen skulle nötas bort.


Provar instrumentet försiktigt först med lägre matningsspänning.
Ca 130V in ger 244V ut. Det ser ut som att visar-instrumentet visar en hyggligt rätt spänning.


Fullt blås (230V in) i lådspännings läge (370Vdc) ut så visar investmentet en hyffsat rätt placering av visaren. Skalan får man bortse från tills dessa bytts ut.


Efter en liten justering på potten så ligger nu visarplaceringen rätt i högspänningsläget.




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2024/03/01 12:34:49
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2024/03/01 :  12:21:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ser bra ut!

Ja, Milletts labbaggregat har jag kikat på både en och två gånger.
I grund och botten förstår jag hur regulatorkretsar fungerar men jag är lite nervös över att dra igång med ett bygge då de är baserade på en hel del återkoppling och alltså är potentiellt instabila.

...vilket egentligen bara bevisar att jag har förvandlats till en nervös gammal kärring, den unga man som för tjugo år sen rökfyllde köket genom att få överslag i en hembyggd elektrostathögtalare med tusen volt på de frystejpsisolerade statorplattorna hade suckat åt fegheten

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/03/01 :  16:27:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply

Ja, vi blir fegare med åren..
Snart har vi både hängslen och skärp i oro att byxorna skall ramla ner...

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/03/01 :  21:34:57  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ström-mätaren (parallell) ligger till skillnad mot spännings-mätaren i serie med utgången.
Principen är dock densamma.
Ett litet experiment-kort monteras direkt på instrumentets anslutning.
Att det ligger i serie gjorde det också lämpligt för att inhysa en säkring om ström-uttaget blir för högt.


Principen är enkel. Ett fallmotstånd på 10 Ohm ger ett spänningsfall på 3V vid 300mA.
Parallellt med motståndet ligger instrumentet med en varistor.
Med denna varistor kalibreras instrumentet mot en känd ström.


Med strömkortet på plats så var det dags att stänga igen lådan.


Det finns ännu lite utrymme kvar i lådan. Här har jag tänkt att inhysa en dc-filtrering och en strömregulator till glöden. Men det får vänta ett tag.


För att kalibrera ström-instrumentet så ansluts en last på 2350 Ohm.


I lågspänningsläget ligger 248V över 2350 Ohm vilket innebär 105mA (ca 26W)


I högspänningsläget ligger 343V över 2350 Ohm, vilket innebär 143mA (ca 50W)


Inser nu att jag kanske var lite överambitiös med uteffekten. Speciellt när även effekt till glöden skall plockas ut. Jag skall kalibrera om mätarna så skalan nyttjas bättre.
Spänningen bör sträcka sig från 200V (0) - 400V (fullt utslag) och strömmätaren från 0 (0) - 200mA (fullt utslag)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2024/03/01 21:53:59
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2024/03/02 :  12:30:16  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Eru klar m 604'orna?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/03/02 :  13:17:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Imperial
Ytbehandling återstår. Jag inväntar våren när jag kan syssla med sådant ute i garaget

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/03/05 :  10:35:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hittade de bästa högtalar-kontakterna jag provat på Amazon..
Audiofila högtalar-kontakter är ofta vräkigt stora, tunga, pråliga och inte minst svindyra.
Dessutom är de nästan uteslutande gjorda i mässing, vilket bör hållas till ett minimum.

Dessa är avsedda att i RC-modeller där låg kontakt-resistans till minimal volym är viktigt.
Spänsten i fjädrarna är mycket bra och de riskerar inte att ofrivilligt lossna.
Sök på "lipo-kontakter" eller "rc-kontakter" så dyker det upp massor av alternativ.
Var noggrann dock att han-kontakten har en "kula" längst fram, som håller "kontakt-fjädrarna" i spänn. Jag har några tidigare kontakter som inte hade detta mothåll. Dessa har inte alls samma kraft i fjädrarna, och alltså betydligt lägre kontakttryck.
En påse med 20par (hane+hona) kostade mig en dryg hundring.


Ur ett signal-perspektiv så är nog detta så nära en fortsättning på högtalar-kabeln man kan komma.


Jag gjorde även ett par mono-två högtalar-kontakter med dessa.


Ett enkelt sätt att kunna växla mellan mono och stereo-förstärkare.


I mono ligger högtalarna (16 Ohm) parallellt.
Vid byte av förstärkare till en stereo-dito plockas bara Y-kablarna bort.




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2024/03/05 10:41:40
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/03/06 :  08:44:48  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hittade de bästa högtalar-kontakterna jag provat på Amazon..
Audiofila högtalar-kontakter är ofta vräkigt stora, tunga, pråliga och inte minst svindyra.
Dessutom är de nästan uteslutande gjorda i mässing, vilket bör hållas till ett minimum.

Dessa är avsedda att i RC-modeller där låg kontakt-resistans till minimal volym är viktigt.
Spänsten i fjädrarna är mycket bra och de riskerar inte att ofrivilligt lossna.
Sök på "lipo" eller "rc" så dyker det upp massor av alternativ.
En påse med 20par (hane+hona) kostade mig en dryg hundring.


Ur ett signal-perspektiv så är nog detta så nära en fortsättning på högtalar-kabeln man kan komma.


Jag gjorde även ett par mono-två högtalar-kontakter med dessa.


Ett enkelt sätt att kunna växla mellan mono och stereo-förstärkare.


I mono ligger högtalarna (16 Ohm) parallellt.
Vid byte av förstärkare till en stereo-dito plockas bara Y-kablarna bort.




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/03/06 :  09:08:21  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Har fortsatt med nät-agg bygget.
Glödspänningen är ca 12Vdc olastat, så 5 respektive 6,3Vdc reglerat borde vara görbart.
Jag hade en 7805 regulator liggandes (TO-3 kapsel) som klarar max 10A.
Denna regulator har inte den bästa av precision, men duger gott till detta.
TO-3 kapseln monterades på en kylare på lådans baksida. Kapsel-huset är dess katod, vilket. Innebar att den inte (som brukligt) kopplades till chassit, utan svävar fritt. Jag tänker mig att senare lyfta glöd-jord några 10-tals volt över B+ via en spänningsdelare. Det är då lättare att initialt separera chassi- b+ samt glöd, för att slutligen-på rätt nivå, ansluta dessa till varandra.


7805 är en fast +5V spänningsregulator. Detta betyder dock inte att den måste ge enbart 5V.
Genom att koppla 2st dioder, med ett framspänningsfall på vardera 0,7V, från regulatorns Katod (sence) till jord, så lyfts utspänningen från 5V till 6,4V. Med lite last (0,8A) så hamnade utspänningen spot-on på 6,3V.
En liten vipp-strömbrytare som kortsluter dessa två dioder, ger då även möjlighet att få utspänningen 5V, vilket är lämpligt för glöden på t.ex 300B-rör.
Vid lite mer udda glödspänningar, som t.ex. 2V (2A3) eller 4V (RE074) så tänker jag att 5V-läget på agget räcker, för att sedan hänga på ett fall-motstånd ovanför agget.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2024/03/06 09:15:17
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2024/03/06 :  17:27:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Elegant bygge!
Tycker jag känner igen nättrafon, kommer den möjligtvis ur mitt gamla 6B4G-bygge?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2024/03/06 :  22:20:51  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fortsatt med nät-agg bygget.
Glödspänningen är ca 12Vdc olastat, så 5 respektive 6,3Vdc reglerat borde vara mest användbart.
Jag hade en 7805 regulator liggandes i TO-3 kapsel som klarar max 10A.
Denna regulator har inte den bästa av precision, men duger nog till detta.
TO-3 kapseln monterades på en kylare på kådans baksida. Kapsel-huset är dess katod, vilket. Innebar att det inte kopplades till chassit, utan svävar fritt. Jag tänker mig att senare lyfta glöd-jord några 10-tals volt över B+. Det är då lättare att initialt separera chassi- b+ samt glöd, för att slutligen-på rätt nivå, ansluta dessa till varandra.


7805 är en fast +5V spänningsregulator. Detta betyder dock inte att den måste ge enbart 5V.
Genom att koppla 2st dioder, med ett framsoänningsfall på vardera 0,7V, från regulatorns Katod (sence) till jord, så lyfts utspänningen till 6,4V. Med lite last (0,8A) så hamnade utspänningen spot-on på 6,3V.
En liten vipp-strömbrytare som kortsluter dessa två dioder, ger då även möjlighet att få utsoänningen 5V, vilket är lämpligt för t.ex 300B.
Vid lite mer udda glödspänningar, som t.ex. 2V (2A3) eller 4V (RE074) så tänker jag att 5V-läget på agget blir bra, för att sedan hänga på ett fall-motstånd ovanför agget.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2024/03/07 :  10:48:50  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Har du nån länk t lipo kontakter.
Ja har googlat å de finn ju hur mycket som helst.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 71  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000