HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Jakten på välljud. Eller bara dåligt inflytande...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/07/05 :  19:59:31  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
sådär ja.. en liten uppdatering..

horn nr 2 renkapat och stag längst fram ditlimmat..
Inga bilder då det ser lika ut som det första..

Har än inte hunnit gjort någon bakkammare..

Att jobba borta och vara pappa tar mer tid än jag räknat med.

Om min lilla fröken samt vädret tillåter hoppas jag på fortsättning under morgondagen

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/07/05 :  22:04:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Efter det första lagret med "böj-plywood" eller masonit är det enklare (men giftigare och slabbigare) att lägga på några lager 850 g/m2 glasfiberväv och lamineringsepoxi. Det blir mycket styvt, starkt och tungt.
Ett sandwich-laminat av 3 x 850 g/m2 + 4 mm masonit + 3 x 850 g/m2 blir styvare än 12 mm plywood.

http://www.epotex.se/epotex-webbutik

Mvh Johannes

(vi alla väntar på mer bilder!!!!)
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/07/05 :  22:56:54  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
ah. circlo, välkommen tillbaka.. ja, va inne på plast först, men dels tycker jag det är förfärligt att jobba med och dels är det mycket dyrare. detta är ju än bara testhorn, fast dom går ju enkelt att snygga till..

hur är epoxyt i styvhet kontra vikt jämfört med trä?

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/07/05 :  23:51:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
hur är epoxyt i styvhet kontra vikt jämfört med trä?

Epoxy är inte direkt styvare i sig, utan det är sandwich-verkan av att ha ett distansmatrial mellan två skickt glasfiber+epoxy som gör styvheten. Oftast har två olika matrial i flera lager bättre dämpning och styvhet än ett enkelt men tjockare lager av ett ensamt matrial.

Priset, giftigheten och kletet är väldigt påtagliga nackdelar. Jag rekomenderade epoxy för att det är mer lättarbetat än att hålla på att blöta och mjuka upp masonit.

Kul hornbyggen!!!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/07/06 :  09:27:42  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Blötningen av masonit var faktiskt mycket enklare än jag räknat med.. till horn nummer 2 räckte inte materialet till utan jag blev tvungen att leta fram en ny skiva masonit i gömmorna till sista lagret. Den skivan visade sig vara inte oljeimpregnerad.. Vilket då gjorde att det var mycket mjukare än den andra så den kunde jag med lätthet böja utan att blöta..

Rekomenderas starkt att prova..

quote:
Kul hornbyggen!!!

Tack.. skönt att jag äntligen fått fingrarna ut och börjat med dom.. dom har legat på ritbordet ett bra tag..

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/07/22 :  09:54:50  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
sådär ja.. Horn nr 2 har fått fästplatta för elementet och lite mer stagning. Tanken var att vi skulle prova det inne i stereo, men pga. sovande barn, strålande sol samt nya idéer testade vi en annan uppställning..

Arvidsson byggde för ett tag sedan 2st TH som FForsman ritat.. Ungefär THAM12 fast lite större för lite lägre fs. Dessa var byggda för JBL2202H men då det ena elementet befann sig i bristande funktion kasserades lådorna.
Dessa har huserats i min lada ett tag ända tills jag kom på att Beyma 12P1000ND har ungefär liknande parametrar, vilket jag har ett element liggandes på hyllan. Har försökt få tag på FForsman för att få ta del av simuleringarna så jag kan kolla att det stämmer, men han verkar vara upptagen med annat just nu..
Sagt och gjort, elementet skruvades i. lådor, horn och grejer bars ut..

nu blåste det lite för mycket för att kunna mäta, men nog lät det allt ganska bra.. mellanregistret låter löjligt bra..
Märktes att det var ett TH då det inte fanns någon mellanbas, hornet delas vid 200Hz ca så lite information försvinner mellan där och TH't..

men visst ser anläggningen liten och smidigt ut? Iaf när den står framför den stora..

Ska försöka hinna mäta TH't nån dag samt bygga bakkammare

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/07/22 :  11:03:17  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Ibland kommer tiden snabbare än man anar.
Hann mäta lite på TH't. Dock bara inne och utan toppsystem.

I mynning

1 meter ca.

Ser ganska bra ut.. Delar vid 250Hz ca under mätingen.
Puckeln i andra mätningen är en rumsresonans.. ska försöka göra en mätning ute vid tillfälle..

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7953 Posts

Posted - 2013/07/22 :  15:45:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Sedärja. Ett lite större midhorn så är du nog i land.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/07/22 :  19:33:13  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Fått lite mera gjort under dagen..

Satt några fler stag på hornen.. det ena börjar närma sig nu..

Har även börjat fixa en baffel till elementet för bakkammaren..

Besvärliga vinklar att tvinga i..

Frihandat fick det bli.. syns ju ändå inte sen..

Perfekt.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/07/22 :  23:00:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Finfint! Det är detta som är kul med vår hobby! Kör på!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/07/22 :  23:49:35  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Ändra till Raw för mätningen i mynningen, annars blir resultatet inte pålitligt då man filtrerar bort det mesta av informationen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/07/23 :  07:42:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Ändra till Raw för mätningen i mynningen

Brukar kolla båda kurvorna, dock ska jag göra om mätningen ute då rummet jag mäter i har väldigt elaka resonanser...

Bara jag får ordning på andra mätmikrofonen(en panasonickapsel) ska jag se om jag inte kan göra lite andra typer av mätningar.. Dist etc. hade varit intressant att se.

ska se om jag kan få i lite dämpning på rätt ställe också för att få det att låta lite bättre mellan 100-250Hz.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/07/23 :  19:24:45  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Sådär ja.. dagen har erbjudit lite tid till bakkammare.. 2st testversioner är klara...

En bunt skivor..här kör vi flerlagersmetoden.

Sådär ja.. alla bitar till den första

Såhär blir det ihopmonterat

passar fint det här.

Trångt blir det..

Lillflickan ville hjälpa pappa bygga horn..

ser aningens större ut bara för att det sticker ut ganska långt..

Impedanskurvan.. Vet inte riktigt hur tydligt det här va att se något konstruktivt ur.. Grå är elementet i fri luft.. grön är monterat i horn.

Ca 1 meter.. hopplöst dock att upprepa tidigare mätningar när man inte har ett riktigt mikrofonstativ.

Intressant när jag kopplar in diskanten..

Lyssningmässigt börjar det på att låta riktigt bra.. Dock måste hornet stagas mer.. Tror det blir fogskum mellan ribborna och sen en till skiva uppe och nere..

Impedanskurvan var inte helt lättolkad.. Tror nog jag behöver större bakkammare.. well.. bara att såga en skiva till.. någon som har nån idé ?

Skulle behövt en delay också för att kunna prova få till toppen utan att behöva flytta runt diskanten så mycket..

Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2013/07/23 :  22:16:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ser att du för en gångs skull lyssnat på mig när jag sa "bygg bakkammaren så tajt du kan". Men ja, så vitt det går att utläsa nåt ur impedanskurvan så ska nog volymen ökas en aning.

Gällande den totala misären som uppstod i försöket att para ihop mid och diskant så föreslår jag följande arbetsgång:

* Släpa ut grejorna i verkstan eller på gräsmattan så att du kan mäta utan att vara i närheten av väggarna.

* Snickra ihop en ställning så att diskanten hamnar rakt ovanför midhornet och är justerbart i både höjd- och djupled. Den här biten är viktig, det går aldrig om grejorna är uppstaplade på måfå.

* Mät på olika avstånd och i olika vinklar tills du börjar hitta någon konsekvens i vad som händer. Det som syns på mätningarna här liknar ingenting.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/07/23 :  22:42:51  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
* Snickra ihop en ställning så att diskanten hamnar rakt ovanför midhornet och är justerbart i både höjd- och djupled. Den här biten är viktig, det går aldrig om grejorna är uppstaplade på måfå.

ja jodå, den där mätningen gjorde jag mest bara för att grejerna stod där. ingen idé att göra några seriösa försök innan bakkammare är klart.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/12/11 :  21:39:01  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Äntligen lite mera aktivitet här...
Har börjat med faspluggsprojektet..
Blir en förlängning av hornet för enkelhetens skull.
I samma veva höjs kompressionen en del.
Det svåra i det hela blir att göra en fasplugg som är rund i ena änden och fyrkantig i andra och samtidigt behålla korrekt expansion..
Men lite caddning och kompromissning löser det hela..

Gjorde mig ett exelark för att enkelt kunna få alla mått samt att enkelt kunna ändra storlek på inre delen av pluggen..

Förhoppningsvis går det till fräsen i helgen..

Ska prova ordna upp en bild på caddningen..

2kHz är målet..

Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2013/12/11 :  22:29:42  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Med lite (mycket) tur är hela svackan mellan 1,5 och 4khz resultatet av utsläckningar i kompressionskammaren, i så fall kan det teoretiskt sett sluta med en rak frekvensgång ända upp till 4khz. Frågan är om en vanlig "kon inuti tratt"-fasplugg räcker eller om det behövs flera koncentriska ringformade faspluggar. Vi måste bygga en 3D-skrivare så att vi snabbt kan ta fram prototyper...

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/12/11 :  22:42:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
ja förhoppningen är utsträckning ända till 4k men målet är 2k så allt över det är bara bonus..
tittar man på mätningar folk har gjort verkar det inte vara så väldigt stora skillnader mellan olika faspluggar..
den stora skillnaden är fasplugg vs inte fasplugg.

Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2013/12/12 :  08:18:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vet inte riktigt om jag håller med där, men vi har säkert inte tittat på samma mätningar. Krasst sett behöver du väl ingen fasplugg för att möta 695hz-hornen men det kan nog underlätta delningen.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/12/13 :  11:38:50  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Bilder på cadningen av faspluggen.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/12/13 :  12:48:48  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det här är mycket spännande utvecklingsarbete! Kul läsning!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2013/12/13 :  13:05:19  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ursäkta en dum och oinitierad fråga, hur fäster du faspluggen? På elementet/drivern eller upphängd vid halsen på hornet?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/12/13 :  15:11:41  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
har inte riktigt bestämt hur jag fäster pluggen än.. Det vanligaste är att man hänger upp det i halsen med rundjärn..
Antar att det blir någon sådan variant.

Här har hämtats mycket inspiration:
http://www.centauriaudio.com.au/diy/plugs.html

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2013/12/13 :  17:21:31  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack!
Bra länk.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2013/12/13 :  20:41:41  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Apropå:

quote:
Vi måste bygga en 3D-skrivare så att vi snabbt kan ta fram prototyper...

Hemma hos Kjell.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000