Author |
Topic |
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2013/05/29 : 06:50:46
|
Vad har ni för favorit som ni använder i era byggen?
Jag har prövat att köra med skärmad närverkskabel och tagit bort några par, men jag upptäckte snabbt att den var alldeles för hård och otymplig att jobba med.
Jag söker en mjuk tvåledad kabel med skärm.
Förslag? |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/05/29 : 07:53:29
|
Kabelskärmning i bemärkelsen "faradays bur" för luftburen störning har ingen skärmande verkan i de flesta fall, efterssom hela kopplingen inte är fullständigt inkapslad
Om det finns en ledare in i din "bur" (vilket det i praktiken nästan alltid gör efterssom kabeln skall anslutas någonstans) så har man samma HF-miljö i "buren" som utanför
Man kan dämpa luftburen störning genom att använda skärmad kabel, men i våra kopplingar handlar detta då om att det bildas en kapacitans mellan ledare och skärm dvs som ett HF-filter Denna kapacitans kan du annars skapa genom att tvinna en innerledare med en (eller fler) vanilga ledare Ju fler ledare destå större exponerad yta mellan dessa, ju större kacitans, destå lägre brytfrekvens för filtret
En partvinnad ledare kan ofta fungera tillräckligt dämpande för luftburen störning, och är betydligt mer flexibel att bygga med
Vissa föredrar att hålla denna kapacitans låg, och föredrar att inte tvinna ledare alls. Så det finns mycket att prova /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2013/05/29 07:55:05 |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2013/05/29 : 12:02:49
|
Det låter vettigt.
Jag har alltid kört med tvinnad tvåledare i tidigare byggen, men nu tänkte jag att jag skulle lyxa till det när jag hade lite glödspänningsledningar som jag var lite orolig för Men då prövar jag nog med lite tvinnad kabel till att börja med innan jag köper skärmat |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
|
Topic |
|