HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Städa pickuper
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/27 :  11:19:51  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag undrar om ngn har ett bra tips på hur man kan bli av med magnetiskt skräp som fastnar som ett "skägg" på den magnetiska ramen på MC pickuper?

Alltså lämpligen utan att demolera resten.. [:/]

Se de svarta partiklarna längst ned på den guldfärgade "stommen"...

VH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2013/05/27 :  11:56:55  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Dubbelhäftande tejp på en liten skruvmejsel?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2013/05/27 :  20:13:48  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Bli gammal, långsynt och skrota makroobjektivet

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2013/05/28 :  10:09:32  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Lägg den i sprit och fundera på viktigare saker...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/28 :  11:25:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för bra tips iMac, tejp, visst!

MatsE, givetvis är det den långsiktiga lösningen!

Zombie, ditt svar tillförde inte mycket, likväl som många av dina senaste kommentarer här på hififorum.nu?

/Micke

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/05/28 :  12:32:19  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har svårt att förstå att det skulle spela någon roll för ljudet med lite damm på nålarmen. Man kan ju annars försöka med en blåspensel för kameraobjektiv.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1560544/blaspensel-rund-medium
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/28 :  12:45:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
@gcs:
Det har inget med ljudet att göra, jag tror inte heller att det har ngn större betydelse. Men om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag undrar om det magnetiska materialet på "ramen", inte dammpartiklar på nålröret.

Det senare kommer att finnas där ständigt och är lätt att göra sig av med t.ex. just med en blåsbälg om man är neurotisk.

VH /Micke

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/05/28 :  21:33:17  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
För det första Micke, sluta lägg järnfilsspån på skivorna, källan eliminerad.
Med varsam hand: preparera en tops, oanvänd, med kontaktlim, ganska rikligt, låt torka drygt 10 minuter, den kommer sedan att snaska i sig allt löst bös på pickupkroppen, magnetiskt eller icke, men som sagt, ytterst varsamt handlag, inget för mig längre.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/05/29 :  11:31:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Häftmassa brukar funka också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/05/29 :  20:00:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
För det första Micke, sluta lägg järnfilsspån på skivorna, källan eliminerad

Det måste bero på all Metal som spelas!!!

Bra tips Ingvar och Bernt! Tack för dessa!
Häftmassa känner jag direkt skulle kunna vara en lika effektiv, men mindre besvärlig lösning.

Vh Micke

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2013/05/29 :  20:56:47  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jaha! Herr Häftmassa Jansson får all credit igen, märkligt då, trots att han är forumets oficiella Gröna Gubbe, han underlåter att informera om den kravmärkta, helt ekologiska metoden, jag får således hoppa in och rätta till detta.

Ta ovannämnda obegagnade tops och rota runt ordentligt i den vårsnoriga näsan, det oöverträffade häftämne som sedan finns på bommulstussen kommer galant att dra åt sig allt oönskat skräp från Din pickup, kanske även nålröret, en helt giftfri (gäller ej Tommy Körberg) metod och behäftad med ytterst blygsamma kostnader.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2013/05/31 :  16:57:31  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Tycker mitt inlägg tillför ganska mycket. Smutsen är damm, inte magnetiskt.
Sluta titta på förstoringen så mår du bättre och inte heller på ett förstorat skivspår...spela skivan istället.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2013/05/31 16:57:47
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/05/31 :  17:16:16  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Bra sagt Zombie! Håller med till fullo.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000