HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Tricolumn - by highfive
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2013/05/16 :  22:14:19  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej DrBoar

Tack för fina tips och info om dina Trikes!

Med vänlig hälsning Highfive
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/05/17 :  06:57:00  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Highfive,
Du skall inte prova med en reflekterande lins i toppen på rören?
En CD-ask är ju enkelt att testa med
Eller som jag minns att Karlskoga-ligan körde med vid den första diy-mässan, ett runt doftljus
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2013/05/17 :  08:19:50  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej Pix

Tricolumnerna skall stå i min sons rum, han är hockeyfrälst och har beställt en snedställd hockeypuck över varje högtalarelement!

Bilder kommer när puckarna är på plats!
Så visst blir det ljudspridning av de högre frekvenserna mot lyssnaren!

Med vänlig hälsning Highfive
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/05/17 :  23:35:04  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
@Highfive Ha ha,, skön lösning :-)
@pix Ja, karlskogingarna ja dom är ju som dom är :-) På tal om det får du väl snart ta o pallra dig ner tycker jag :-)

Edited by - Stormen on 2013/05/17 23:41:39
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/05/18 :  09:28:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har haft lite Off-forum-snack med H5 och presenterade en idé som skulle passa mig ganska bra. Vi får massa papprör på jobbet efter linjärmotorer och krympfilm. Dessa rör är kanske 50mm och därmed diskvalificerade, men om man toge ett gäng sådana rör med sammanlagd area på 60% av stora rörets, skulle det kunna funka?
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2013/05/18 :  19:35:16  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Det funkar lika bra med många små rör som ett stort inre rör. Vad man kan göra är att kapa rören i olika längd för att få lite "taper"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/05/18 :  21:14:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Så tänkte jag med.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2013/05/18 :  21:52:02  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det enda man får ta med i beräkningen är väl tjockleken på det inre röret (steg1)som då ökar o därmed så behöver man väl öka stora röret lite flr att steg 2 o 3 ska få rätt förhållande. Eller är det marginellt ?

Det blir himla bra med rör. Något i ljudvågen verkar trivas. Sen kan man ju sätta igen toppen o göra ett litet slutet utrymme o vips har du byggt ett chaverexsystem med förmåga att spela trevliga bastoner :-)

Edited by - Stormen on 2013/05/18 21:58:55
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000