Author |
Topic |
|
pomo
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2013/04/22 : 20:01:56
|
Hej alla. Fråga nr.1 Hur ska man ställa in antiskating på min spelare Thorens 166 MK2? Blir inte klokare av bilden som finns i "Owners manual"! Tonarmen i min heter TP 11. Det finns ju två pinnar med 6 stycken hack i. Den ena pinnen är fast och den andra är fast i tonarmen och följer dess rörelse. Vad jag förstår har jag den lilla vikten i min spelare. Alltså i vilken pinne ska linan vara fast i och i vilken hack? Vidare i vilke hack ska linan gå över i den andra pinnen? Nålvikten är omkring 1,5-2 gramm och jag kör "torrt" Fråga nr.2 Är min modell känd för att vara känslig för akustisk återkoppling eller mekanisk återkoppling genom golv tex. från subwoofer? Om jag spelar med lite högre volum börjar högtalarnas baskon fladdra med en låg frekvens, uppskattningsvis 10-20 hz. Det blir VÄRRE om volumen ökas!!! I RIIA:t används dess rumle filter, annars går det inte att lyssna. Lyssning genom hörlurarna,allt OK. Ska väl tilläggas att spelaren är "orörd" och helt original. Jag har inte bytt drivremmen och det knarrar och har sig när man startar spelaren,normalt kanske? Min förhoppning är att någon där ute har svar på mina frågor/Timppa |
2språkig Gillar ISObarik o Molli XLS10 wow,HFLS-1 too |
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2013/05/03 : 11:50:17
|
Hej! Antiskatingen har jag inte koll på med Thorens men jag förstår att du kommit på varför man har rumble-filter ;.) Skall du slippa koppla in filtret så får du t.ex jobba med placeringen och underlag (mjuka förtter under skivspelaren etc).
Får du en så kraftig troligtvis mekanisk återkoppling genom underlaget som du beskriver så kan det nog vara värt att hitta botmedel. Ljudet störs även vid lägre volymer. Akustisk återkoppling påverkar även såklart men ditt problem låter som vibrationsproblem.
Ang placering så är det bästa ofta att skaffa en vägghylla som fästes på en stadig vägg. Jag har gjort så - det är toppen! Du kan tokdansa precis bredvid utan problem. |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2013/05/03 : 20:16:56
|
Har du provat att sätta högtalarna på mjuka kuddar/madrasser. Blir det bättre då har du en mekanisk koppling mellan skivspelare och högtalarna. Då kan man bryta den kopplingen genom att flytta skivspelaren eller sätta högtalarna på mjuka fötter. Är det kvar är det luftburen återkoppling och då skall man prova att få skivspelaren bort från tryckmaxima områden som hörn. |
|
|
Kondensatorn
Member
120 Posts |
Posted - 2013/05/03 : 20:37:50
|
Hejsan! antiskatingen har tyvärr inte jag heller någon aning om då jag ej ägt någon thorens! därimot rundgången du beskriver (rumble) jag hade det i min gamla dual-spelare jag löste det med att jag byggde en liten hylla som jag satt på väggen för skivspelaren då försvann det, som bonus blev spelaren totalt okänslig för om man till och med hoppade i golvet.Kan ju va värt att prova då det ej kostar speciellt mycket |
Shanling CD T-100, ZERO 24BIT/192KHz DAC,Squeezebox V-3, Hegel-H1,Dual-721, Dynaudio Aries Diy Scanspeak 2 delat, Systemdek IIX |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2013/05/06 : 09:15:04
|
Har du det nåltrycket ska linan gå över den bakre hacken (6) på båda pinnarna med lilla vikten, det är lite gränsfall för du bör ha den "stora" motvikten för att det ska finnas justermån.Kolla så att du verkligen har lilla motvikten, normalt sett så är det två motvikter den lilla sitter inuti den stora så man kan välja vilken man behöver.Den stora vikten ska ha linan på hack 1 om nåltrycket är 1,5g och hack 2 om nåltrycket är 2g. Skrolla ner till sista sidan i det här PDF bladet http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/TT%20manuals/Thorens/TD166_sv.pdf där finns en bra bild och beskrivning.Sedan är det viktigt att du justerat VTA (vertical tracking angel)därtill finns det ett "verktyg" en pappersbit som seriösa "vinylhandlare" säljer för runt en hundralapp. jag har ett sånt från Ortofon, enkelt och smart väl värda pengarna trots att det bara är en "papperslapp" men det gör en hel del ljudmässigt att justera in det som ska justeras. |
Skeptiker |
|
|
pomo
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2013/05/07 : 19:52:02
|
Hej alla. Tack för de goda råden. Ska prova lite av de olika metoden när tiden tillåter. Har en känsla att allt ordar sig till slut. Trevlig sommar till er alla/Timppa |
2språkig Gillar ISObarik o Molli XLS10 wow,HFLS-1 too |
|
|
|
Topic |
|