HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Bärbar Boomcase
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/19 :  13:08:02  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Tänkte lägga upp min boomcase som jag byggde för ett par år sedan. Hade ingen vettig sommarstereo då att ha ute i trädgården så då får jag bygga mig en. Inspirationen hämtade jag här. http://blog.theboomcase.com/
Hade redan allt hemma och det tog inte mer än 4 - 5 timmar från delar till färdigbyggd.
Hoppas detta inspirerar andra till att göra något lika roligt.


Här är offren. 8 st 4" bredbandare av OEM tillverkning, 2 st 8" slavbasar och en väska.


Bredbandarna är av enklaste sort. Plastkorg, pappkon och skumupphängning. Specade till 15 watt.


Slavbasarna är köpta på ljudfokus.







Musik är livet

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/19 :  14:34:38  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Så här fick det bli så alla får plats.


Och så här på andra sidan.


Hålen färdigborrade.




Alla elementen ditsatta.




Musik är livet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/19 :  15:42:58  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du kommer att bli kung på campingen (peace and love?)!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/19 :  16:20:53  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Hahahaha. Kung över uteplatserna här hemma kanske.

Musik är livet
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/19 :  17:28:18  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Några blir galna på dig. Fräckt påhitt

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/19 :  17:47:55  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Borrade upp ett hål i kanten för en speakon kontakt.


Ser bra ut och jag behövde inte skruva fast den. Den satt så tajt i hålet så den låste sig där.


Löda ihop alla kablarna mellan högtalarna. Detta tog mest tid i hela bygget eftersom jag fick hålla koll på vilka element som skulle paralellkopplas och vilka som skulle seriekopplas när jag lödade ihop allting.





Lödningen klar.


Dax att fixa slavbasarna.

Musik är livet
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/04/19 :  18:46:14  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Underbart bygge!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/20 :  09:44:00  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Tog vanligt trälim och strök på runt om ytterkanten av membranet. Lite kladdigt men det funkade.





Fixar dit andra slavbasen och lödade dit kablarna till speakon kontakten.



Tadaaaa. En färdig boomcase. Blev riktigt nöjd med slutresultatet.













Och hur låter det då? Helt okej faktiskt. Inget high end ljud direkt men helt klart lyssningsbart. Har inte mätt den men vad jag här så låter det som att dom lirar från runt 60 hz upp till 14 - 15khz med lite sveptoner genom den. Och högt kan man spela högt med den om man bara har en förstärkare som kan ge den lite effekt. Själv så använde jag första generationens T-amp till den och det räckte mer än väl. Märkte också att man måste sitta rakt framför den för bästa ljud om man vill "finlyssna" :) Vrider man den lite ifrån en så hör man en rejäl dipp i diskanten. Misstänker att det är elementens placering som orsakar det.

Musik är livet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/20 :  09:52:38  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Skoj bygge!

Riktigt roligt när någon tänker "out of the box", fast här blev ju det tvärtom.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/20 :  10:25:09  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag gillar sådana här projekt. Det är kul att låta fantasin flöda lite istället för att hålla sig till dom strikta lagarna för att få ett så korrekt ljud som möjligt. Jag har gjort många projekt som har både blivit hur bra som helst. Men jag har även gjort mindre lyckade konstruktioner som inte alls har blivit bra men istället då så har jag fått med mig en hel del erfarenheter genom dom projekten och lärt mig saker som jag har tagit med till nästa bygge.

Musik är livet
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2013/04/20 :  10:29:15  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Exakt!
Eller: Friskt kopplat, hälften brunnet!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2013/04/20 :  11:54:00  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Solhaga: Precis. ;)

Musik är livet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000