HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Försteg med PG2311
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/18 :  19:03:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det var inte så att den mer generella preamptråden med fjärrkontroll inspirerat mig till detta "bygge". Tvärtom - jag hade den på G sedan i vintras när jag satt i ena dotterns lägenhet i Chicago och hade lite småtråkigt. Beställde en del kuliga saker från den kinesiska varianten av eBay - Aliexpress.
FEL! Jag beställde prylarna redan i oktober.

Själva förstärkaren som baseras på PGA2311 beställdes i byggsatsform, dvs ett mönsterkort, displej med uP som styr det mesta:
Crystal PGA2311 Sound Volume Remote Control Preamplifier Audio Board Module For DIY
Från samma firma kom en fin alulåda med hål som passade det mesta:
New Version aluminum Case for PGA2311 CS3310 Preamp.

Det som fattades och gjorde mig lite irriterad var ingångskontakterna (och utgångskontakterna. Nu har jag fått hem en påse med kontakter från DealExtreme och utgångskontakter kom nog från Electrokit. Nätrafon kom också därifrån.

När jag sedan fått ihop allt noterades en hel del problem med det mesta, preampen funkade inte och displejen flibbrade (glappus infarnalis??). Jag ledsnade ordentligt och raskt är vi framme den där dagen (2 jan) i Chicago. Jag beställer massa kul saker OCH ett nytt kort
PGA2311 Remote Audio Preamp kit DIY.
Det här kortet var på drift ett bra tag, 2 månader, innan det dök upp och när jag nu igår och idag fick det och en ny transformator på plats funkade allt som ett rinnande rönnbärsträd. Fjärren hittade jag precis nu också.

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/18 :  19:04:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På vårt systerforum finns två DIY-delar, en mer generell, typ DIY/teknik och en DIY/foton. Redan den gamle greken Bent-Arne Herakleitos menade på att en tråd utan bilder är som en kvinna utan ett blått skåp fullt med skelett så här kommer bildurrrrrrrrrrrrr ....

Med min 100W gaslödkolv var det en baggis att löda dit en SMD-krets, ett minne som tydligen lagrar potientiometerinställningar och slikt.



Fördiglött:



Monterat i lådan:



Från framsidan:



Och sedan sket det sig .... :x
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/18 :  19:04:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Åsså börjar vi från början ....

Kom en ny sats som var färdigmonterad. Pot-kretsen är en lite större bit men SMD-kapslad. Tur jag slapp löda den ...
Ny trafo som skulle vara på 2x6V. Den hittade jag på ELFA .

Gott om flatkabel är det gott om i Kina:



Själva ingångs- och potentiometerkortet. Kretsen skymd IGEN!!!



Displejen jämt styrkortet:



Bakstycket. Jag tror alla hål var klara faktiskt, men kan inte minnas riktigt nu. Hålen för utgångskontakterna fick jag ta upp eftersom originalhålen var för små. Kontakterna är valda för att hylla Nauru som har just gult och blått i sin flagga, eller om det var Barbados.



Trafon är monterad på ett experimentkort med skruvplintar och säkringshållare (just nu sitter en tunn tråd istf säkring ).:



Sådär, allt klart, alla lådhalvor på plats, preampen på plats, fin reglerad ström från Ringhals 2 flyter genom kretsarna:



Spelar lite Leonard Cohen. Inser plötsligt hur dumt det blivit med alla mina slutsteg som ju alla är integrerade .....


Edited by - soundbrigade on 2013/04/18 19:06:05
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/18 :  19:06:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Post Scriptum

Jag tyckte nog att det här var en kul grej att syssla med. Om man inte räknar att jag köpte två satser är priset ganska överkomligt. Jag betalade 94 USD för elektronik och chassi, alltså runt 700 spänn. Allt var lättmonterat om än något kryptiskt; scheman tillhör inte den kinesiske ingenjörens vardag precis.
Det kit som inte funkar får jag leka med lite löst och se om jag kan få liv i det.

Det är lite ambitiöst att påstå att det är ett DIY-projekt även om jag fick löda lite grann och borra samt skruva ett och annat.
Å andra sidan är det viss imponatorfaktor i att ha en förstärkare med fjärrkontroll och en displej som visar vad man sysslar med.

Jag skulle nog vilja ge projektet av 5.

Edited by - soundbrigade on 2013/04/18 19:07:15
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/04/18 :  19:45:29  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Snyggt :-D

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/18 :  19:53:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är ju lite halvfusk att kalla det DIY, men idag är det mycket av det här; man köper moduler A, B, C och D och monterar i en färdigfräst låda från Kina. Men man kan ju köpa en PIC och sätta sig och knacka maskinkod ...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2013/04/18 :  20:00:07  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Kanonintressant bygge faktiskt..jag vill minnas att någon annan här på forumet har byggt ett försteg baserat på PGA2311 för ett par år sedan. Själv har jag OCKSÅ funderat på detta..men jag är överdjävl... seg när det gäller att få tummen ur...


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/18 :  20:03:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
... vagnen. Joru, jag vet själv.

Jag minns på den första DIY-träff jag var på (2005?) att någon hade ett försteg med fjärr, displej och hela tjottabalongen. Jag var klart imponerad.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/04/18 :  22:35:36  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Köpte några såna kretsar för nåt år sedan, är sugen på att bygga ett sånt själv, men den trånga sektorn är alltid att ta fram ett mönsterkort, och det mekaniska, låda o sånt. Elektroniken brukar jag kunna rita ihop däremot (what i do for a living) mycket roligare! Mönsterkort tja, det kan man väl fixa, men det mekaniska är alltid svårt :-/ Vill ha 19" lådor isåfall, inte så förtjust i att alla prylar har olika "formfaktor".

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/18 :  22:45:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag är med på ett forum som heter ElektronikForumet. Därinne häckar en underbar samling själar där många håller på med mekatronik och ren mekanik. När man ser vad folk "råkar" köpa hem blir man förskräckt. Det kan vara 3 tons revolversvarvar och slikt. Alltså behöver man hjälp att få ett hål borrat i en järnpinne kan man få hjälp.
Jag tror ett upprop härinne skulle generera svar från duktiga hantverkare som vet hur man repar fronten till ett 19" rack ...



Edit. Jag raljerade lite.

Edited by - soundbrigade on 2013/04/18 22:47:48
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2013/04/19 :  07:26:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Snyggt Magnus
Jag måste säga att kittet är riktigt prisvärt
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/19 :  08:10:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Säkert hittar man billigare på andra Aliexpress-affärer eller på eBay, men jag fick färdigt chassi vilket är guld värt.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/04/19 :  10:15:37  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Bra där Magnus, är med på Elektronikforumet jag också. Trevliga själar, men lite rörigt att hitta i ibland om man inte själv ställt frågan. Skall kolla på duktiga mekaniker där, man kanske skall byta tjänster, en tanke... sorry off-topc i din tråd.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/19 :  11:16:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Off-topic??!! Vad betyder det??
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/04/19 :  11:20:26  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Att det jag skriver i din tråd, egentligen inte har med huvudfrågan att göra ;)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/19 :  12:50:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
De' fatta' ja väl ....

Någon sade buffertsteg på utgången eller var det i en tråd på Faktiskt?? Det är ganska populärt att sätta ett rör i ars... på utgången. Kruxet är att sådana vill ha massa volt, typiskt >200V. Hur kul är det att i ett litet chassi tränga in en anodspänningstrafo och ett rör som behöver pppppppppppHHHHH LUFT!!!!!
En lösning är kanske att plocka rör med små anspråk. ECC88, och ECC85 kräver inga höga spänningar för att fungera och vad gäller mina favoritrör - pensizerören - kanske det handlar om effekter = mindre strömmar.

Jag hämtade idag ut ett paket på posten (ICA Kvantum) med vad trodde skulle vara en byggsats till ett enkelt 6N3 (ECC85) buffertsteg. Nu var det mesta gjort utom det allra jobbigaste - att sätta det bilagda röret på plats. Pust och stänk!!!

Nu sitter röret där och jag ska fundera vad jag ska ha det här det. Kanske bara en "växel" med ett gäng ingångar och en utgång, lite som ett passivt försteg med buffring. Skulle man kunnat ha den här tillsammans med förförstärkaren jag just skruvat ihop??

Lite bilder:






Den senare bilden kan användas för reverserad ingenjörskonst.

Här är ett schema, notera att min variant kör med en anslutning 12VAC medan typen på schemat kräver anslutningar för 2X6 och 2x9V.




Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/04/19 :  14:10:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag är helt häpen - jag kopplade upp den lilla bufferten och den fungerar!!!!

För att göra livet gladare för oss vitingar har gulingarna monterat en liten blå LED under röret. Bilderna får vänta lite.

En sådant här litet försteg är ju himla praktiskt om man står där med ett slutsteg som saknar ingångspot eller -väljare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000