HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Aktivt och passivt elements placering?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/04/18 :  20:10:36  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Jo, i brist på stålar att bygga oss två 21" basar till övervåningen tänkte jag ta de element och mdf-material jag har hemma och bygga fyra (för att öka placeringsmöjligheterna i rummet) "mini-subbor" av detta. (Kanske två stycken, förklarar nedan...)

Elementen är då Peerless xls 12" med 12" slavar.
Bafflarna och baksidorna är 40 mm mdf och annat 22 mm mdf.
Lådorna blir vad det verkar på ca 35 liter styck, allt enligt vad jag läst mig till på nätet. Om någon kan motivera en annan volym vore det intressant.

Nu till första frågan i projektet:

Vilken är den bästa placeringen av elementen? Skall båda vara på framsidan eller ett fram och slaven bakåt? Jag har läst att denna typen av subbor lätt börjar hoppa omkring om man poppar på...

En annan variant skulle kunna vara att man byggde två lådor med två aktiva och två passiva element som var monterade på motsvarande sidor. Typ slavarna åt sidorna och ett aktivt element framåt och ett bakåt. Eller kanske båda aktiva framåt?

För att ge lite tyngd åt lådorna har jag två 380x380x30 mm stålplåtar att skruva fast undertill.

Tacksam för snabb input. Skall såga i helgen är det tänkt.

/Mathias

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/04/19 :  15:47:13  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag skulle sätta en aktiv och en passiv i varje låda. Varannan låda med elementen bakfram. En låda i varje hörn på lyssningsväggen, 2 i taket alltså.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/04/19 :  16:48:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Bygg fyra lådor med det aktiva framåt och slaven åt sidan. Gör alla lådor lika, alltså inte hälften spegelvända. På så sätt kan du i efterhand sätta ihop lådorna parvis för att se vad som blir bäst i ditt rum. Många strålningskällor eller element monterade så krafterna tar ut varandra.

Sen, med 21lw1400 i botten, då händer det grejer

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...

Edited by - PetterPersson on 2013/04/19 16:49:57
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/04/21 :  23:00:59  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Tack Petter! Du konfirmerar mina idéer. Versebilitet är en dygd. Finlir.

För Stereoliterna (som jag kallar mina mtm-kvartsvågslåddor) spelar bra ner till 30 om man inte skall upp till dansklubbsnivåer.

2x21", rökmaskin och laser så är jag hemma...
Ungefär som när Circlomanen-Johannes snackar om sina luftgitarrsparametrar...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000