HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Stereo 50-tal. Neverending story at the very end.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/12 :  15:03:03  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Sålde idag Philips B5X94A till en samlare.
Har mailat http://www.die-wuestens.de/eindex.htm om deras EM85. Har för 2,3 5,1 och 84 euro. Väldig prisskillnad. Blir det inget får jag testa att använda mitt EM81 genom att koppla om på foten.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/12 :  16:49:58  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Efter att jag lött fast kondingen, i Blaupunkten, på rätt ställe fungerar radion Fast bara på UKW måste jag tillägga. Sonen tyckte han behövde radion bättre och att den är snygg så han la rabarber på den

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/05/12 18:28:57
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2013/05/12 :  17:45:40  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hur gammal är sonen?
jag fick annars en fin fyrkantig konding av ???? med de runda fondtapetshögtalarna. Den kanske kan bli en stafettpresent.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/13 :  15:28:42  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hade köpt fel rör. Skulle såklart ha köpt ett EM80 istället för EM81. Läste fel på nån sajt.Det är ju 14 volt på pin 1 på 80 och 85 medan 81 har 10,5 volt. Dyr hobby detta om man inte ser upp bättre.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/05/13 :  16:49:44  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det borde gå att fixa med ett litet motstånd någonstans.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/13 :  17:00:35  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det verkar som om jag kan byta på http://tangotubes.com/ där jag köpte röret.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/15 :  20:08:12  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fick idag ett EM85 från http://tangotubes.com/ i Piteå som jag först på slutet i mitt lilla röräventyr. hade jag hittat den sajten med en gång hade ni sluppit mycket tjafs men nu är det sluttjatat. Radion är klar, låter och lyser strålande. Hoppas den hänger med länge. Lär nog överleva mig utan problem.
Slutbild. Vred röret i rätt vinkel senare.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/28 :  09:51:41  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har köpt en Philips B3X82U/19 som bara funkar på FM. Bra ljud så det vore kul att få igång de andra också. Hittills har jag bara mätt på lamphållarna och får inte 6,3 V som det borde vara. Många papperskondingar och mysko konding på Magiska ögat. Väntar med annan mätning när jag fått tips på vad som ska kollas då det är riktigt trångt under rörhållarna.
Hur kollar man att kondingar är hela

Rörhållarens konding ska enligt ritningen vara 22 K. Är det detsamma som 22000 pF som det verkar stå på den

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/05/28 09:57:46
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2013/05/28 :  23:04:51  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
VARNING!
Du har köpt en "allströmmare" och det betyder att det kan finnas livsfarlig nätspänning på chassiet beroende på hur du vänder kontakten!!!!
Gör ingenting utan läs på om hur såna här fungerar för din egen säkerhet!

Edited by - Rolf Zetterberg on 2013/05/28 23:05:56
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/28 :  23:21:11  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack för det Rolf. Kollade och mycket riktigt så var det spänning på chassit i ena kontaktläget. Tur att jag inte satte i jordad sladd som jag först tänkt. Låter den nog funka på bara FM för säkerhets skull

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2013/05/29 :  09:15:52  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
En fråga, den där bruna guckan som ofta ser i gamla apparater, vad är den till för?Isolering?

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/29 :  12:07:00  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har jag också undrat över. Har inte vågat öppna då den säkert är gjord för att vara sån och sen kan man inte laga.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4173 Posts

Posted - 2013/05/29 :  12:23:02  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Om ni menar det bruna guckan som runnit över de tre cyindrarna,

Denna lades på trim-kondensatorer för att låsa så dessa inte ändra läge efter injustering av radion
Den övre delen av komponenten kan skruvas upp/ner för att erhålla rätt kapacitans.
Och för att inte någon skulle ändra detta läge så låste man det med denna smet

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/05/29 12:28:29
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/29 :  19:08:37  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nej Pix, menar det som syns på bild 4.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2013/05/29 :  19:22:15  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Det brukar vara någon form av vax.
Philips trimrar:
Den enklaste varianten t.v.Den t.h har fingänga som gjorde det lättare att finjustera plus att den inte ändrade sig lika lätt som den vänstra.
Normalt är det "hattarna" uppepå som är jordade så att inte handkapacitansen skulle påverka trimningen.Och dessutom är det inte så roligt att få anodspänning i fingrarna.
Det fanns specialverktyg till dessa.
Fanns i olika kapacitansvärden.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/31 :  23:28:02  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Alltså, vad är bäst att göra med denna apparat. Skrota för allmänhetens säkerhet

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/06/01 08:47:03
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2013/06/01 :  12:23:48  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Förr i tiden var många apparater allströmskopplade. Tex TV burkarna. På de verkstäder jag jobbade på fanns det isolationstrafos med volt och ampermätare. Men även utan skyddstrafo var det ovanligt med stötar, man berör väl knappast chassiet och ett värmelement samtidigt. För att vara på den säkra sidan går det att använda en skuvmejsel med inbyggd glimlampa för att utröna om fasen ligger i chassiet. Även faspenna funkar även.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/06/01 :  19:44:47  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Satt som sagt och pillade med den utan att märka något konstigt med chassit. Har skruvmejsel med glimlampa som bekräftade vad Rolf sa. Ska kanske försöka få igång MW men då behöver jag tips på hur man kollar funktionen i kondingarna

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Rolf Zetterberg
Member

120 Posts

Posted - 2013/06/01 :  23:25:49  Show Profile Send Rolf Zetterberg a Private Message  Reply
Kolla först(Gud så tjatig han är den där Rolf!) vilken sorts konding du har som C82.Finns på pin9 på UABC80.Skall vara en 4K7.Är det tveksamt med kvaliten-löd dit en ny.
Eftersom FM går så är radion troligen OK från UCH81 och bakåt.
Min gissning är dålig kontakt i omkopplare(spraya både AM o FM)eller glapp i UCH81:s rörhållare.Spraya och "motionera" rörhållaren.

Och peta inte på någonting när strömmen är på!
När jag mekar med en sån här radio brukar jag sätta en stor tejpbit på kontakten och en på vägguttaget som på minnelse att det ska sitta på ett visst sätt.Men det är samtidigt lite falskt eftersom det fortfarande finns nätspänning inne lite varstans i radion,så numera håller jag helst inte på med dessa.
Lägg märke till att fabrikanterna har varit tvungna att sätta isolerande pertinaxbitar på baksidan,dölja lödstöd från beröring,sätta små 5nF kondingar på gram o högtalaruttag,till och med vaxisolera skruvarna till rattarna mm.Allt för att klara säkerheten.
En sprucken ratt kan bli farlig.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2013/06/02 :  10:52:48  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tycker det är väldigt trevligt att läsa fixarstigs skriverier med tillhörande bilder och lika roligt; alla initierade svar som kommer in från er "källor till outtömlig kunskap"!

Stor eloge till alla som deltar i denna tråd! Positivt och lärorikt!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/06/03 :  07:43:28  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Rolf, från pin 9 går det en röd kabel till lödpunkt med C82, 4700pF som ses på bilden. Ska så snart jag kommer ner till Gbg gå på ELFA och köpa kontaktspray. Verkar vara universalkur att starta felsökning med
Tack AlfaGTV, blir kanske lite sporadiskt framöver pga lite resor.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/06/04 17:11:26
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/06/13 :  20:12:34  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Kan inte låta bli att försöka få igång hela apparaten. Ska nu köpa UF89, UCH81 och så magic eye UM80. Försökte idag med kontaktspray från ELFA men det gjorde tyvärr ingen skillnad. Rent bra ljud på FM gör att jag gärna behåller den lilla "gulliga" radion.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/06/19 :  09:02:24  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har nu bytt UM80 och UF89. Magic Eye lyser men ingen respons på KV MV eller LV. Orkar bara inte byta alla kondingar och då den som ska ha den bara lyssnar på FM ändå så får det vara nog med utlägg på denna apparat. Har nu andra apparater som kan vara värda att lägga ner mer jobb på.

Visst är det en fin liten sak

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2013/06/20 :  14:56:43  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message  Reply
Kan inte hjalpa det men har en kansla av att de tittar hungrigt pa mig:o))

Kul trad!!!

Peter
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/06/21 :  22:18:33  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Inte bara hungrig Het också. Blir väldigt het i förstärkardelen. Måste vara nåt knas där. Luktar överhettat.

Ska testa att byta konding mellan slutrör och föregående steg enligt Lennarts ide. Om jag kan lista ut vilken det är

http://hem.passagen.se/lenradio/restaurering.html

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2013/06/22 07:58:55
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000